Meny

.

McLouis Mc4-78

TrendsÀttare?

Senaste tillskottet i McLouis bÀst sÀljande modellserie Àr en halvintegrerad mellanklassbil som bjuder pÄ en badrumslösning vi normalt bara finner i helintegrerade husbilar. Har de startat en trend eller hoppat i galen tunna?

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Att ha ett tredelat badrum med en skiljevÀgg in till sovrummet dÀr handfatskommoden monteras och smyckas med effektfullt belyst spegel Àr en snygg lösning. Fördelen Àr att man inte ser toastolen, duschen eller ens den obÀddade sÀngen nÀr man sitter i sittgruppen. IstÀllet Àr den effektfullt belysta spegeln i blickfÄnget.

Nackdelen Ă€r att det krĂ€vs rejĂ€lt med plats, det vill sĂ€ga en bred bil, för att lösningen ska bli riktigt bra. DĂ€rför har vi tidigare bara sett den i linermodeller som mĂ€ter 245-250 centimeter pĂ„ bredden. NĂ€r man skalar ner det till normalbreda bilar under 750 centimeters lĂ€ngd (McLouis Mc4-78 har mĂ„tten 738×235 centimeter) blir det trĂ„ngt att komma in i sovrummet. I övrigt Ă€r fördelarna intakta.

Vi tog en kort provtur ­med McLouis Mc4-78 i Italien. Det Àr skillnad mellan testbilen och de bilar som kommer till Sverige. UtrustningsnivÄn pÄ de svenska bilarna Àr högre: Isolerad uppvÀrmd spillvattentank, vÀrmegolv, markis, 6kw vÀrmare med elpatron. Till och med en solpanel pÄ 100 watt Àr standard!

Mc4 Ă€r en Italiensk mellanklassbil som hĂ€r hemma tampas med exempelvis Adria Matrix, BĂŒrstner Ixeo och Dethleffs Globe4.

Heavy chassi rekommenderas

Testbilen Àr försedd med en 130 hÀstar stark motor och manuell lÄda. Den drivlinan har vi lÄng erfarenhet av. Den klarar uppgiften galant. Kraften rÀcker för lite mer upptrissat tempo pÄ autostradan och Toscanas bitvis branta uppförslut. Dock! Den som drar slÀp eller Àr notorisk tunglastare ska satsa pÄ den starkare motorn pÄ 148 hÀstar å 14 000 kronor i tillÀgg. Den bjuder pÄ trettio extra newtonmeter i vridmoment.

Bilen har en körklar vikt utan extrautrustning pÄ 3 103 kilo. Med tanke pÄ hur vÀlutrustad bilen Àr i svensk version Àr en totalvikt pÄ 3 500 kilo i underkant. Den kan höjas till 3 650 kilo med lightchassit; det fungerar för ett par med vana att resa lÀtt. Min rekommendation blir ÀndÄ att bestÀlla bilen med ett sÄ kallat med heavychassi. Det kostar drygt 17 000 kronor extra, men Àr vÀl vÀrt pengarna. Totalvikten blir dÄ 4 250 kilo och lastvikten nÄr ett ton.

KupĂ©n har all utrustning vi komfort- och sĂ€kerhetsbilister anno 2013 vant oss vid – elhissar, elspeglar, farthĂ„llare, centrallĂ„s, AC, CD spelare, dubbla airbags, ABS bromsar, antispinnsystem med hillholderfunktion och ett antisladdsystem.

Jag tillĂ„ts bara en kortare svĂ€ng med bilen pĂ„ avlyst vĂ€g – en försĂ€kringsfrĂ„ga, bilen finns egentligen inte och Ă€r helt oförsĂ€krad pĂ„ allmĂ€n vĂ€g.

Underlaget Àr varierat med sÄvÀl sönderkörd asfalt, nylagd asfalt och ett stycke grusvÀg.

NÀr jag anpassar farten till underlaget kÀkar chassit elegant upp ojÀmnheterna. Det lÀtta chassit Àr betydligt mjukare Àn det tyngre och det gynnar komforten i olastad bil.

Inredningen rister en aning men avsevÀrt mindre Àn medelbilen i prisklassen. Hade jag suttit en decimeter lÀgre hade mitt humör varit pÄ topp.

Stuva gör man bak

TaksÀngsbilar har alltid mindre överskÄp Àn vanliga halvintegerade husbilar. En följd av att skÄpen hÀngs under taksÀngen och mÄste designas sÄ de gÄr fritt frÄn fönsterkarmarna.

I de stora utrymmena under sittgruppens dynor Àr vattentank, elektronik och gasolutrymme placerade. Det Àr alltsÄ ont om stuv i bilens frÀmre halva.

I sovrummet dÀremot finns tvÄ dugliga garderober, tre överskÄp av bra storlek. I sÀngens fotÀnda göms ett rejÀlt utrymme, indelat i smarta fack.

Under sÀngen finns naturligtvis ett garage; det svÀljer massor. Som helhet har bilen förnuftiga utrymmen för tvÄ personer med tillfÀlliga nattgÀster.

Men! Allt som lastas hamnar bakom bakaxeln, ganska lĂ„ngt bakom bakaxeln till och med. Med bilens vĂ€l tilltagna överhĂ€ng kommer vĂ€gegenskaper pĂ„verkas negativt om du lastar tynga prylar. Ännu en anledning att vĂ€lja det mer bĂ€rande heavychassit.

Tre sÀsonger inga problem

PÄ vintersidan har McLouis spottat upp sig rejÀlt senaste tvÄ Ären. GolvvÀrme har blivit standard, isolerad uppvÀrmd spillvattentank likasÄ. Dessutom Àr den nya isoleringen effektivare. Till bilen följer dessutom ett isolertÀcke för kupéns rutor.

VÀrmaren pÄ 6Kw Àr försedd med gasolsparande elpatron. Monterad i garaget Àr det  aningen för lÄngt bak för att vÀrmen ska spridas jÀmnt. De lÄnga slangarna kyls helt enkelt av och luften som kommer ur munstyckena i dinette och hall Àr betydligt kallare Àn den i sovrummet. Det blir sÄledes en ojÀmn vÀrmefördelning. Frysa? Nej det kommer man inte att göra, men det blir svÄrt att fÄ samma temperatur i hela bilen.

Det saknas luftspalter runt möblerna Den varma luften fÄr inte chansen att cirkulera och driva undan fukt och kyla. Tömningen till spillvattentanken sitter utvÀndigt och fryser fast nÀr det blir riktigt kallt.

För den som nöjer sig med en lÄng sÀsong kommer bilen fungera vÀl, liksom för den som vintercampar vid elstolpe med balja under spillvattentanken och ett extra element i kupén.

Jag tycker

Min bedömning pÄverkas av mitt rejÀlt tilltagna midjemÄtt. Jag finner passagen till sovrummet för trÄng.

För er med normala midjor Àr Mc4-78 en rumsindelad husbil av god kvalitet, vÀlutrustad frÄn start, med god design i en numera trÀfri bodelskonstuktion.

Men en trendsetter blir det nog inte. Mer en nischprodukt för de som öskar ett vÀl avskilt sovrum.

Fakta

Vi gillar

  • Sittgruppen
  • Köket
  • UtrustningsnivĂ„n
  • Modern byggteknik i vĂ€ggarna

 

Vi önskar

  • Större sĂ€ngar
  • Bredare passage till sovrummet
  • Att taksĂ€ngen inte blockerar bodelsdörren

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet – lĂ„gt placerat, plastigt
  •  

Utrustning testbil

ABS, airbags, antisladdsystem, antispinnsystem med hillholder, farthÄllare, elhiss, elspeglar, AC kupé, insynsskydd plissé, luftburen vÀrme 6kW med elpatron, varmvattenberedare, 150 lit kyl med frys, spis, isolerad uppvÀrmd spillvattentank, 100 procent LED belysning, vÀrmegolv 230V, solcellspanel 95W, turbovent taklucka med elflÀkt vid köket.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift