Meny

.

RollerTeam Pegaso Mythos 285 / Ci Mizar Karisma 85

Seriös utmanare.

LÄgt prissatta helintegrerade husbilar existerade inte för fem Är sedan, men har snabbt blivit populÀra och segmentet vÀxer. Nu ger sig Ci/RollerTeam in i kampen med en bil som mycket vÀl kan fÄ fabrikatet att lyfta i försÀljningsstatistiken.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Det Àr femton Är sedan den italienska volymtillverkaren hade en helintegrerad bil pÄ programmet. Ett kortlivat fiasko de helst talar tyst om. För bara nÄgra Är sedan frÄgade jag om de planerade att göra ett nytt försök.  Nej, de hade lÀrt sig lÀxan och skulle hÄlla sig till det man var bra pÄ: billiga husbilar frÄn insteg upp till mellanklass.

Det var innan krisen ritade om förutsÀttningarna.

NÀr man inte kan leva pÄ stora volymer av förstagÄngsköpare mÄste man bygga med omsorg sÄ att nöjda köpare byter upp sig inom mÀrket.

Idag bygger Ci/RollerTeam mellanklassbilar med trÀfri bodelskonstruktion, sex Ärs fuktskadegaranti och vinterdugliga nog för de flestas behov.

Ska man utveckla programmet Àr en helintegrerad modell det enda logiska, vad ska kunderna annars byta upp sig till?

Modellen premiÀrvisades pÄ ParismÀssan förra hösten, men produktionen har först nu tagit fart och 2014 blir det lansering i skarpt lÀge.

Bilen Àr en samproduktion mellan Ci/RollerTeam, Benimar och Arca. Alla ingÄr i Triganogruppen. Ett samarbete som ger de volymer som krÀvs för att pressa priset till önskad nivÄ. Till Sverige kommer (Àn sÄ lÀnge) bara Ci/RollerTeam versionen.

Skillnaden mellan en Ci-version och en RollerTeam Àr klistermÀrkena pÄ utsidan. InvÀndigt ser vi samma fanér och planlösningar. Allt för att fÄ en sÄ strömlinjeformad produktion som möjligt. Man offrar valmöjlighet till förmÄn för prisnivÄ.

LÀttkörd

Testbilen bĂ€r RollerTeams dekaler och Ă€r i ”Mythos” utförande (heter Karisma pĂ„ Ci modellen) – en extrautrustad version med plissĂ©gardiner fram, backkamera, integrerad radioantenn, högtalare, köksflĂ€kt, kromad diskho och lite annat lull lull.

Motorn Àr Fiats 150 hÀstar starka version av 2,3 litersmotorn. En utmÀrkt kraftkÀlla som ger en angenÀm tur uppför Toscanas branta backar. LÄdan Àr manuell, lÀttarbetad. Jag föredrar dock den automatiska.

Motorljudet Àr vÀl dÀmpat. PÄ jÀmnt underlag Àr fÀrden tyst. DÄ vi svÀnger in pÄ en ganska illa ÄtgÄngen grusvÀg börjar inredningen rista. Men inte vÀrre Àn pÄ vilken miljonbil som helst.

Jag har lÀtt att placera bilen pÄ vÀgen. Framrutan Àr ganska djupt nerdragen vilket förbÀttrar körkÀnslan. Backspeglarna sitter lÄgt, Àr stabila och gör sitt jobb.

Testbilen stÄr pÄ ett lightchassi. Framfarten Àr mjuk och behaglig i den olastade testbilen.

Utrusningen Àr god, pÄ sÀkerhetssidan saknas inget. Dubbla airbags, ABS bromsar, Traction+ antispinnsystem med hillholder och ESP antisladdsystem Àr standard.

Komfortsidan Ă€r Ă€ven den okej – elhiss i förardörr, elspeglar, AC, farthĂ„llare och backkamera. Stereo saknas men det Ă€r förberett med kablage och högtalare.

Heavychassi rekommenderas

Det hÀr Àr ingen lÀttviktare. I basutförande vÀger bilen in pÄ 3 100 kilo. LÀgg till nÄgra utrustningspaket, en markis, teve, solcell och snabbt har viktutrymmet för packning krympt till ett minimum. Testbilens lightchassi gÄr att fÄ med 3 650 kilos totalvikt. Kan rÀcka för tvÄ vana campare. Men det finns gott stuvutrymmen och för att inte riskera överlast eller försÀmrade vÀgegenskaper Àr det en god idé att bestÀlla bilen med ett heavychassi.

TresÀsongersbil

Ci/RollerTeam har en tid nÀrt ambitionen att bygga vinterdugliga bilar. Isoleringen Àr god, vÀrmaren pÄ 6kW har en gasolbesparande elpatron, spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd.

Vi saknar luftspalterna runt möblerna som jagar bort fukt och kyla. Och. Med ett (1!) vÀrmarutblÄs i dinetten blir det svÄrt att mota kylan som sipprar in frÄn pedalstÀll och den sÀmre isolerade förardörren.

Vi vintertestade en Ci i minus tjugo grader tidigare i Är. Den klarade sig riktigt bra men spillvattentankens tömning frös. Den hÀr tanken har liknande tömningskran. Vi bedömer den vara en tresÀsongersbil.

Köp till vintertÀcke, en extra dieselvÀrmare och hÄll spillvattentankens kran öppen med balja inunder sÄ Àr vintercamping inget problem.

Jag tycker

Jag lÀgger sÀllan vikt vid design, Àr mer tekniskt orienterad, tycker att det som finns under ytan Àr det vÀsentligaste. Men, det hÀr Àr en snygg husbil! FÄ helintegrerade husbilar har en lika vÀlkomponerad front.

Tekniken under skalet Àr modern och fuktskadespöket som Ci/RollerTeam tidigare tampats med Àr sedan 2010 begravt. Om det vaknar gÀller sex Ärs fuktskadegaranti!

KvalitetskÀnslan Àr god, klart i nivÄ med tysk mellanklass. KÀnslan ombord Àr luftig och ombonad. Det Àr lÀtt att röra sig ombord. Utom runt sittgruppen. DÀr hade en mindre bordsskiva trollat fram mer utrymme.

Sammanfattningsvis: fÄ missar, prisvÀrd, modernt bygge, snygg.

Fakta

Vi gillar

  • Designen
  • KörkĂ€nslan
  • Sovrummet
  • UtvĂ€ndiga serviceluckan
  • Hallen
  • 6 Ă„rs fuktskadegaranti

 

Vi önskar

  • Mindre dinettebord – för bĂ€ttre framkomlighet
  • Golv utan nivĂ„skillnader
  • Ett extra fotsteg vid förardörren, 42 centimeter Ă€r vĂ€l högt att ta i ett kliv
  • Att köket hade lite
  • Smartare förvaringslösningar i köket

 

Vi gillar inte

  • Hopplös placering av pĂ„fyllningen till spolarvĂ€tsketanken
  •  

Utrustning testbil

ABS, airbags, antisladdsystem, antispinnsystem med hillholder, farthÄllare, elhiss, elspeglar, AC kupé, insynsskydd plissé, luftburen vÀrme 6kW med elpatron, varmvattenberedare, 175 lit kyl med frys, spis, köksflÀkt, isolerad uppvÀrmd spillvattentank, 100 procent LED belysning

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift