Coachman är en brittisk husvagnstillverkare i premiumklassen. Sedan några år har de även husbilar på programmet. Byggda här i Sverige, av Kabe som köpte företaget för några år sedan.
Av Stefan Janeld
Kabe kunde gjort det enkelt för sig och satt Coachman logo och grafik på sina befintliga modeller. Högerstyrt chassi och spegelvänd sittgrupp/kök så man får bodelsdörren på rätt sida för vänstertrafik. Men icke. Man tog fram ett antal planlösningar enkom för den brittiska marknaden. Tre till att börja med. Två av dessa har överlevt, en med långbäddar och en med queensbed. I sovrummen ser de ut som de svenska versionerna. Men dinetten är helt annan än den vi ser här hemma. När Kabe i Sverige har halvdinetter i sina bilar är det motstående soffor i Coachman versionerna.
Helintegrerad premiär
Hittills har man bara sålt halvintegrerade Coachman modeller. Men på årets mässa ställde man ut en helintegrerad Imperial. Den skiljer sig mindre från den svenska versionen. Har till och med bodelsdörren på höger sida. Men fanéren är coachmans och med en micro i ett av överskåpen är modellen brittifierad.
Gott rykte
Jag träffade chefredaktören för Englands bästa husbilstidning, What Motorhome, på mässan. Han heter Peter Vaughn och berättade att Coachman inte varit säkra på om den helintegrerade modellen skulle hinna bli klar i tid för mässan. Han berättade också att bilarna redan fått ett gott anseende i England. Vinterkomforten, den rymliga bodelen och 10 års fuktskadegaranti räcker långt.
Travel Master 545 och 546
Baseras på Mercedes Sprinter med AL-KO chassi, 170 hk automat, LxB 839 x 247 cm, totalvikt 4 500 kg, lastvikt 700 kg, Alde vattenburen värme, taksäng. TM545 har queensbed i sovrummet och TM 546 långbäddar. I övrigt är de lika.
Travel Master Imperial 545
Baseras på Mercedes Sprinter med AL-KO chassi, 170 hk automat, LxB 882 x 233 cm, totalvikt 5 500 kg, lastvikt 875 kg, Alde vattenburen värme, queensbed.