Meny

.

Mina drömhusbilar

Jag har testat husbilar i femton år och åkt på hundratals pressvisningar och fler mässor än jag kan komma ihåg. Jag har sett det mesta i husbilsväg. Vissa modeller har inspirerat, andra har jag glömt så fort jag vänt mig ifrån dem.

I samtal med konstruktörer och direktörer har jag diskuterat vad jag saknar. Ofta för döva öron.

I denna artikel delar jag med mig av vad jag vill se mer av i framtiden. Kanske du blir inspirerad, kanske du tycker jag är tossig.

 

Av Stefan Janeld

 

Husbilar är resefordon. Kompetenta, bekväma. Vi använder dem för att ta oss till vackra platser. Sitta under markisen och se en solnedgång, somna till regn som smattrar på taket, sitta i värmen medan snöstormen gör sitt bästa för att begrava bilen.

Dagens husbilar är onekligen fantastiska på många sätt. Men det finns saker jag saknar. Här är fyra modeller jag önskar fanns på marknaden.

 

Oberoende

Tänk er en modell kallad ”Independent” i vilken man garanterat kan fricampa en vecka utan att söka depå, oavsett väderlek. Stor färskvattentank, stort kylskåp, kanske en extra kylbox, induktionshäll, eldriven eller dieseldriven värmare, 12 volts AC på taket, ett tak nerlusat med solpaneler och en batteribank stor nog att driva allt detta minst en vecka i vintermörker eller 30°C värme.

Tekniken finns, men den är väldigt dyr, för dyr. Jag tror faktiskt denna drömbil blir verklighet.

I konceptbilen Winnebago eRV2 är det ett bodelsbatteri på 15k Wh. Allt i bodelen går på el. Du kan fricampa i en hel vecka utan problem. Det är frihet. Tyvärr har Winnebago valt att pausa projektet då Ford eTransit inte har den räckvidd kunderna önskar. I Europa har ingen tillverkare försökt sig på något liknande. Ännu.

Samvaro

Idag är det digitala nöjen. Sociala media. Whatsapp. Vi chattar, surfar och kollar Youtube. I husbilen och hemma. Jag har flera gånger tagit upp detta som ett problem i olika artiklar. Ty jag vill vara mindre nåbar, mindre uppkopplad på fritiden. Är tillräckligt nåbar som det är i vardagen. Att tillverkarna då presenterar allt mer uppkopplade modeller gör att mitt digitala beroende triggas. Som att skicka en alkoholist på avvänjning i en bar.

 

Modellen har jag i huvudet döpt till ”Reconnect”. Allt ombord är analogt, man umgås med varandra istället för att surfa eller kolla smart-TV. I ett kodat skåp låses telefoner och ipads in. I samma skåp förvaras kortlekar och sällskapsspel. Dessa tas fram när elektroniken låses in.

Weinsberg CaraKids var en konceptbil riktad mot barnfamiljer. Visades på CMT mässan 2014 och jag hoppades innerligt att den skulle serieproduceras. Men icke.
Weinsberg CaraKids var inredd med klätterväggar, förvaring för leksaker och andra saker som barn och vuxna med barnasinnet intakt uppskattar.

Utsikt

Varför inte en modell med de största fönster du sett på en husbil, vi kan kalla den ”Best View”. Det kan vara ett lågt och långt fönster utmed hela sidan av husbilen. Eller ett extra högt. Bara det ger en utsikt och känsla av att vara i kontakt med omgivningen. De allt populärare modellerna med U-soffa ger ofta en fin utsikt. Jag gillar de modellerna.

Konstigt nog är det ofta större fönster i instegsbilar. I premiumbilar tycks man prioritera isolering.

2022 visade Bus Camp en plåtis med ett stort fönster på ena sidan. När jag säger stort menar jag typ skyltfönster. Vi snackar utsikt.

Altan

Till sist min favvo, en bil som faktiskt existerar men inte på denna sida Atlanten – jag kallar den Veranda. Där man kan fälla hela bakstammen och få just en veranda. Det är ingen långsökt tanke. Jag trodde faktiskt jag skulle få Polar att nappa på den när de byggde sin treaxlade husbil för många år sedan. De hade först byggt en treaxlad hästtransport med ramp bak. Att använda exakt samma kaross men låta rampen vila på ben hade varit en smal sak. Köket skulle vara placerat med baksidan mot rampen, så man kunde laga mat och umgås med de som sitter på rampen.

Jag ser framför mig hur jag backar ner mot ett vattendrag eller liten sjö. Fäller ner verandan och tar fram metspöna.

Thor Outlaw har en veranda bak. Hela bakstammen kan fällas ner och räcken fällas upp. Den hänger fritt i vajrar. I anslutning till verandan finns ett stort garage med soffor och utekök.

Är det bara jag?

Som ni kan se av bilderna i artikeln saknas ju egentligen inte det jag önskar. Allt finns eller har funnits. Men det har inte slagit. Vilket kanske säger mer om mig än om tillverkarna…

Öppningsbilden visar CountryCoach Veranda. En amerikansk husbuss från 2008. Tyvärr sänkte finanskrisen företaget och modellen finns bara i ett fåtal exemplar.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift