Dethleffs hade sin årliga pressvisning i Friedrichshafen, mitt över gatan från Zeppelin som med jämna mellanrum startade och landade sitt stora luftskepp. Detta är historisk mark och det kändes helt rätt att Dethleffs, ett av Europas anrikaste husbilsfabrikat, hade valt denna plats nu när de fyller 90 år som tillverkare av fritidsfordon.
Av Stefan Janeld
Inför säsongen 2022 satsar Dethleffs på ytterligheterna i sitt sortiment. Man gör helt om sitt treaxlade flaggskepp Globetrotter XLi och lanserar en egen plåtisserie. Den senare är en mycket kort serie, blott två modeller. Men fler är på väg.
I övrigt är det som vanligt lite finjusteringar i existerande modellserier med lite nya planlösningar, ny fanér och annat smått och gott.
Deras pouläraste serie, Trend, kommer i en extrautrustad version kallad Trend 90 som är i princip fullutrustad från start till. Att den fått tilläggsnamnet 90 är, såklart, för fira sin 90-årsdag. Ni kanske minns att inför denna säsong hade man en jubileumsmodell vid namn Just 90, av samma anledning. Man drar alltså ut på sitt firande maximalt. De är riktiga festprissar i Isny…
Globetrail
Dethleffs har 17 års erfarenhet av att bygga plåtisar. Så länge har man tillverkat bilar åt marknadsledande Pössl som hyr in sig i Dethleffs fabrik. Totalt har över 50 000 plåtisar rullat av bandet i Isny.
Man skulle kunna tro att Globetrail är Pössl modeller med andra dekaler. Men så är inte fallet! Vilket man ser när man tar en titt in i bilarna.
Till att börja med erbjuder man två modeller, en 5,99 meters tvärbäddsmodell och en 6,36 meters med långbäddar. Detta är de bäst säljande planlösningarna så det är en logisk start.
Fler modeller är på väg. Många fler vad det lät som under presskonferensen.
Tyvärr får Sverige vänta till 2023 innan Globetrail hittar hit. Detta pga kapacitetsbrist.
I bildspelet nedan kan du klicka för större bilder och förklarande bildtext
Globetrotter XLi

Toppserien XLi är omgjord från grunden till nästa år. Utvändigt får den samma ansikte som sina syskon. Jag upplever att den nya designen får bilen att se mindre ut. En ren synvilla, måtten är desamma. Invändigt är det en ombonad atmosfär.
Dethleffs framhåller gärna den nya bakstammen, och visst tycker även jag att den ger bilen ett kraftfullt uttryck, men jag imponerades mer av de nya lastluckorna som saknar handtag. Man trycker för att öppna och trycker för att stänga. Det ger en renare look men framförallt kan man öppna garaget med båda händerna upptagna, bara att ge dörren en höfttackling.
Invändigt finns möjlighet att avstå lillsoffan innanför dörren till förmån för en byrå. Mer stuv, men också möjlighet till 32” teve. Den som är rädd att bli av med fotpallen som den lilla soffan brukar få tjäna som kan lugna ner sig, nedersta lådan har ett dynförsett lock just för att vila trötta ben på.
I bildspelet nedan kan du klicka för större bilder och bildtexter
Trend 90
Jubileumsversionen av Trend baseras på Citroën chassi med 165 hk motor. Manuell låda eftersom Citroën inte har en automat att erbjuda.
Invändigt är det en lite annan interiör mot vanligt. Grå textil med 90 broderat på väl valda platser. Det som gör modellen attraktiv är den höga utrustningsnivån. Enligt Dethleffs är modellen 120 000 kr billigare än om man skulle köpa en vanlig Trend med samma utrustning.
I bildspelet nedan kan du klicka för större bilder
Grand Alpa
Tvåpersonerbilarna från Dethleffs heter Alpa. U-soffa bak, kök midskepps, badrum i passagen mot förarplatsen och ovanför densamma nedfällbara långbäddar.
I år görs inga invändiga ändringar men man ger den helintegrerade, Grand Alpa, versionen en frontmask som harmonierar med övriga helintegrerade Dethleffs modeller.
Den helintegrerade kommer även i samma korta version som hittills varit förbehållen alkovmodellen.
I bildspelet nedan kan du klicka för större bilder och bildtexter
Globebus
Detta är en serie lite smalare husbilar, 220 cm istället för 233 cm, som tack vare den smalare midjan får lite högre lastvikter och en smidigare körkänsla. I Sverige är de inga storsäljare men i Europa är det ett stekhett segment.
Den minsta modellen heter T/I 1 och är en klar plåtisutmanare. T för ”teilintegriert” och I för ”integriert”.
I bildspelet nedan kan du klicka för större bilder och bildtexter