.

Husbilsnamnens historia

Alla husbilsmärkens namn har vi inte kunnat härleda. Troligen för att de hittats på under ett möte på en marknadsavdelning i en större koncern. Man har letat namn som ska ge en viss känsla  – ledighet, snabbhet, solsken, resande. Positiva associationer som förstås på flera språk.

Men många fabrikat har ett namn som anknyter till företagets historia, geografiska läge eller annat som legat grundaren nära. Det betyder således mer än vad någon kostymklädd marknadsnisse kan fylla ett namn med.

Av Stefan Janeld

Adria

Namnet härleds enklast till företagets geografiska läge. Slovenien har kust utmed Adriatiska havet. Ett hav kantat med härliga semesterdestinationer. Således ett bra namn på semesterfordon. Under en tid hette husbilarna Adriatic medan husvagnarna hette Adria.

Men! Adria var faktiskt en Etruskisk koloni belägen på Adriatiska havets östra strand. Den fick sitt namn för att den låg vid vattnet, ordet Adria stammar från antikens ”adur” som betyder vatten eller hav.

 

Autostar

När franska husvagnstillverkaren Star Caravan gick omkull startade personalen husbilstillverkning i lokalerna. Auto för bil, Star för att anknyta till sin historia.

 

Bürstner

Efter grundaren Jakob Bürstner. En möbelsnickare från Kehl. Där fabriken fortfarande ligger.

 

Chausson

Betyder toffel. Varm och skön. Namnet blir mer logiskt när man vet att företaget började sin bana (1903) med att tillverka bland annat värmeelement. Men man tillverkade även karosser så det finns en fordonstradition sedan många år tillbaka. Efter andra världskriget började man bygga skolbussar och hade stor framgång med detta. 1980 inredde man sin första husbil.

Concorde

När grundaren Helmut Reiman 1983 konstruerade sina första husbilar ville han ha ett namn som låg i tiden. På denna tid var Concorde flygplanen toppen av tekniska underverk. Hans två första husbilsmodeller döptes till Concorde 500 RS och 500 XS.

Ordet Concorde stammar från latinska Concordia som betyder överenskommelse.

 

Dethleffs

Efter grundaren Arist Dethleffs som redan 1931 byggde sin första husvagn. Produktionen är kvar i Arists hemstad Isny.

 

Dreamer

Ett namn skapat för att man skulle kunna sälja sina bilar på export. I hemlandet Frankrike heter bilarna Campérêve. Som fritt översatt betyder campingdröm. 

 

Etrusco

Laikas fabriksbygge försenades med flera år på grund av att man hittade en Etruskisk villa i marken när man började gräva ut för grunden. Efter en utförlig arkeologisk utgrävning kunde den nya fabriken byggas. När man skulle lansera ett nytt instegsfabrikat döptes det till Etrusco för att knyta an till historien.

Frankia

Namnet hänvisar till företagets geografiska läge. Fabriken ligger i ”Franconia” eller Franken som vi säger i Sverige. Ett område i Bayern.

 

Giottiline

Efter familjen Giotti som 2004 grundade fabrikatet. Då med exklusiva husbilar med minst sagt innovativa planlösningar. Bland annat den första husbilen med köksö. Men det floppade och med tiden har varumärket blivit synonymt med instegs- och mellanklassbilar med prislappen som främsta argument.

 

Hobby

Harald Striewski byggde en egen husvagn åt familjen i slutet av sextiotalet. Resultatet var lyckat och Harald insåg att han kunde omvandla sin hobby till ett yrke. 1967 startade han Hobby Wohnwagenwerk.

 

Hymer

Efter grundaren Erwin Hymer. Den största profil campingfordonsbranschen haft.

 

KABE

Namnet är i grunden en fonetisk skrift av grundaren Kurt Blomquists initialer, KB som uttalas KÅBE. Men namnet var upptaget. Han strök cirkeln över Å:et men inte heller då godkändes namnet för att det var för likt.

Klurige Kurt döpte då sitt företag till Karosseri AkiteBolaget Elit, som förkortat blir KABE. Namnet ändrades senare till Kabe AB när inga namnkonflikter längre förelåg.

 

Karmann

Efter grundaren Wilhelm Karmann som startade företaget 1977 med att inreda VW T2:or.

 

Knaus

Efter Helmut Knaus som byggde sin första husvagn 1961. Den hette Svalboet och där har ni förklaringen till svalorna i företagets logotype. Lite kul kuriosa är att svalorna från början dök neråt, men det är ju lite negativt, så man vände svalorna så de flög uppåt, i mer positiv riktning.

La Strada

Kanske konstigt att ett tyskt företag med rötterna i den Hessiska myllan väljer ett italienskt namn. Men Otto Baumgartner, grundaren till företaget, gillade Italien. Kanske kände han att hans bilar var bästa vägen dit? La Strada betyder just ”vägen”.

Hans modeller hade också under flera år italienskt klingande namn som Pronto, Primavera, Siena och Torino.

 

Laika

Laikas grundare, Giovambattista Moscardini, var rymdentusiast. Och på sextiotalet var rymdkapplöpningen mellan Sovjet och USA i full gång. När han skulle starta sin husvagnstillverkning 1964 döpte han sitt företag efter den ryska hunden Laika som var första vovve i rymden. Hunden är också avbildad i logotypen.

 

LMC

Lord Münster Caravans. Företaget startades på femtiotalet, men namnet LMC tog man så sent som 1981 när företaget ombildades. Namnet är taget efter en av företagets populäraste husvagnsmodeller ”Lord Münster” från 1974.

 

Malibu

Husbilstillverkaren Carthago började sin verksamhet på sjuttiotalet med att i liten skala inreda folkabussar. En av deras populäraste modeller hette Malibu.

När Carthago skulle utvidga sin tillverkning med billigare husbilar och inredda skåpbilar tog man upp namnet igen.

 

Mobilvetta

Lite osäker mark här. Har inte funnit någon säker källa till namnet. Det är lätt att tro att Mobil ska antyda att man är just mobil. Men mobilia betyder möbler på Italienska. Så det kan lika gärna ha med möblerna att göra. Regionen där Mobilvetta föddes har en stor möbelindustri.

Vetta är ett ord som översätts som topp, i meningen toppen av ett berg.

Namnet skulle alltså kunna tolkas på två sätt – Mobilitet i toppklass eller Möbler i toppklass. Välj själv.

 

Morelo

Namnet är kort för Motorhome Reiman Lohner. Efter grundarna Jochen Reiman och Reinhard Löhner. När Jochen Reiman sålde Concorde fick han enligt avtalet inte jobba i husbilsbranschen på fem år. När karantänen var över, 2010, lanserade han Morelo på Caravan Salon.

 

Niesmann+Bischoff

Elfriede och Hugo Niesmann drev på 50-talet en liten husvagnshandel och uthyrning. Affärerna gick bra och med tiden ville man utöka.

När de såg hur mycket längre fram de amerikanska husbilarna låg jämfört med de europeiska beslöt de att tillsammans med sin svärson, Rainer Bischoff, börja importera Fleetwood husbilar från USA.

Efter några år övertygade Rainer Bischoff sin frus bror, Carl-Heinz Niesmann, att de skulle börja bygga egna husbilar. Med kvalitet och storlek mer passande för Europa. Därmed var Niesmann+Bischoff ett faktum.

Husbilshandeln som makarna Niesmann startade finns fortfarande kvar. Men man säljer inte Niesmann+Bischoff längre utan är en Concorde handlare. Så kan det gå.

 

Pilote

Det uppenbara är att Pilote är franska för Pilot och leder tankarna till att man reser. Och eftersom piloten bestämmer kursen är man herre över sin egen resa.

På grekiska översätt Pilote till vägledande och det är därför det i engelskan används i betydelsen lots. Även detta en positiv resereferens.

 

P.L.A.

Grundarens initialer, Pier Luigi Alinari. Han har ett långt förflutet i husbilsbranschen. Bland annat köpte han Caravans International från England och började bygga Ci husbilar i Italien. Han var även mannen bakom McLouis hubilar som han startade och sedan sålde.

 

Pössl

Efter grundaren Peter Pössl som startade företaget 1989.

 

Rapido

Möbelsnickaren Constant Rousseau byggde sig en tältvagn att använda på helgerna  där chassiet kunde vara släpvagn i vardagen. Förvandlingen från släpvagn till tältvagn och tillbaka igen var så snabbt gjord att han döpte sin skapelse till Rapido – snabb.

 

Rimor

Luano Niccolai valde att döpa sina husbilar till Rimor, ett ord med många betydelser om man får tro sökningarna på internet. Den vanligaste betydelsen tycks vara när man använder ordet som ett verb – utforska, upptäcka.

 

RollerTeam

Efter att Ci (Caravans International) i många år haft stora problem med fuktskador och bristande kvalitet var varumärket förstört på flera marknader. Trigano Spa som bygger Ci valde då att helt enkelt lansera ett nytt fabrikat. Man ansåg att det skulle vara billigare att lansera nytt än att reparera sitt dåliga rykte. Man valde RollerTeam för att det lät positivt och modernt.

På vissa marknader var Ci namnet dock fortfarande starkt, bland annat här i Sverige. Så man valde att jobba med två varumärken. Identiska i allt utom den in- och utvändiga färgskalan.

Värt att nämna är att de kvalitetsproblem man drogs med är lösta sedan många år.

 

Weinsberg

Döpt efter orten Weinsberg i regionen Baden-Würtenberg där företagets historia startar redan 1912, som en karosseriverkstad.

Ett inte allmänt känt faktum är att Fiat köpte företaget 1938 och förlade produktion av Fiat 500 Toppolino dit. 1969 inredde man sin första husbil, en Fiat 328 skåpbil. Till skillnad från de flesta äldre husbilstillverkare började man alltså inte med husvagnar.

Dessa namn kan vi inte finna anledningen till

 

  • Ahorn – anledning okänd. Betyder Lönn på tyska och har ett lönnlöv i loggan.
  • Carado – känns som ett hittepånamn, men rullar fint på tungan
  • Carthago – anledning okänd. Kanske är grundaren, Karl-Heinz Schuler, historieintresserad?
  • Clever – anledning okänd, betyder smart
  • Elnagh – fabrikat med anor över hundra år tillbaka, men anledningen till namnet undgår oss.
  • Eura Mobil – en husbil för hela Europa
  • Globecar – en husbil för hela världen
  • Itinéo – anledning okänd. Betyder ”slitna” på latin enligt Google. Är det ett så lyckat namn?
  • McLouis – anledning okänd. Möjligen att man ville ha ett namn lämpat för export.
  • Roadcar – anledning okänd. Men visst är det lätt att säga och komma ihåg.
  • Sun Living – anledning okänd. Men en ett liv i solen vill ju alla ha.
  • Sunlight – Dethleffs marknadsavdelning prickade rätt. Få saker är så positiva som solljus.
  • Swift – anledning okänd. Kanske man ville signalera att husvagnarna var lätta att dra?