Meny

.

På snabbvisit hos Frankia

Frankia letar inte volymer längre. Den jakten gav de upp för att rädda kvaliteten och bibehålla möjligheten att kundanpassa sina bilar. Följ med på en snabbtur genom fabriken och få en inblick i hur bilarna byggs.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Fabriken ligger i Bayreuth, knappa tio mil nordost om Nürnberg. Den är relativt nybyggd; den gamla fabriken brann ner 2005. Av 110 anställda arbetar 90 på fabriksgolvet, övriga 20 sysslar med administration.

På golvet roterar arbetsuppgifterna för att förhindra arbetsskador och för att alla ska kunna rycka in var som helst i produktionslinan vid behov. Personalomsättningen är låg; det är inte ovanligt att både far och son arbetar tillsammans.

Nästan allt görs i huset, snickerier, väggar, dynor, lackering; arbetarstammen är inga montörer utan skickliga hantverkare, de flesta snickare. Att kunna arbeta i trä är ett anställningsvillkor.

Årsproduktionen ligger mellan 400 och 450 bilar. Varje bil tar fyra veckor på sig i fabriken. Det är en halv evighet i den här branschen och en förklaring till Frankias ganska tunga prislappar. Tid är pengar, men också omsorg, noggrannhet, kvalité.

Som en av få tillverkare har var och varannan bil någon form av kundanpassad lösning, alltifrån vinställ, annan färg på en lucka, specialbyggd sittgrupp, U-soffa bak till en helt egen planlösning.

Varje bil som byggs är såld. Undantaget är ett tjugotal bilar som byggs inför de stora mässorna varje höst, med start på Caravan Salon i Düsseldorf.

På bandet samsas alla modeller och storlekar. Det kräver välsmord logistik och björnkoll på materiallager och leveranser från underleverantörer.

Att sortimentet av bilar omfattar olika chassin förenklar knappast. Frankia bygger på Fiat, Mercedes och Iveco.

Man planerar för en separat Fiat-lina då de byggs snabbare än på Mercedes och Iveco. Dels är Fiat bättre på att förbereda basfordonet, dels är kunderna mindre benägna att göra ändringar i möblemanget.

Längs linan finns inga fasta stationer, det fungerar inte eftersom arbetsmomenten är olika på olika bilar. Snarare är det ett flöde genom fabriken och på varje station finns plats för upp till tre fordon, beroende på storlek. Det medger att en bil kan få ta lite extra tid på en station utan att linan stoppas upp.

Om en bil saknar en del på grund av sen leverans eller att kvalitetskontrollanten upptäcker ett problem tas bilen ur linan och placeras på en särskild plats i väntan på åtgärd. Kvalitetskontrollanten gör fortlöpande kontroller utmed hela linan. Det finns inga fasta kontrollpunkter förutom slutkontrollen.

 

Klicka på bilderna i galleriet nedan för större bilder och beskrivande bildtexter.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift