Det är sällan en och samma husbilsmodell har ett återkommande fel som beror på dess konstruktion. Men Bürstner 747-2 av tidigare årsmodeller har en olycklig konstruktion under kjolen.
Av Tommy Ahlgren
Det är en av de absolut populäraste och seglivade husbilsmodellerna på marknaden. Den byggs än idag. Dock inte med det inbyggda fel som jag här tar upp.
Vi har sålt väldigt många exemplar, främst från slutet av 1990-talet fram till 2004. Och varenda en har vi fått göra samma operation på; bra att känna till för er som funderar på just denna modell.
Det är inget hemligt problem. Bürstner har själva gett ut en manual med tydliga bilder på hur problemet ska åtgärdas.
Problemet är att sidokjolarna är fästa i en plåt som är vikt runt bodelsväggens underkant. Vatten som rinner utmed väggen rinner in bakom plåten och har sedan ingen väg ut. Det sugs med tiden in i den träregel som sitter längst ner i väggen, den ruttnar som följd.
I korthet går reparationen till så här. Man monterar bort kjolarna, viker upp väggplåten lite, byter träregeln som löper längst ner och även skadad isolering. Sedan monteras allt tillbaka och i överkant på kjolen läggs en tätningsmassa som hindrar vattnet att rinna ner.
Två vana personer gör det på tre dagar. Så det är ingen jättebillig affär. Kolla därför att det är åtgärdat innan du köper en Bürstner 747-2 av tidigare årsmodell.

Den är stor, rymlig, klarar en vinter och kan utan vidare vara bostad åt en barnfamilj under en hel semester utan att man tär på varandra. En från början dyr och exklusiv husbil, men med tio år på nacken är priset familjevänligt.
Tommy arbetar på Mobilen i Borås AB och har mekat, reparerat och fixat med ett par tusen begagnade husbilar av alla fabrikat och årsmodeller.
Han har sett vad tidens tand gör med husbilar och vilka tekniska lösningar som håller.
På Allt om Husbilen delar han med sig av sin erfarenhet.
