En glad överraskning!
Dethleffs Globe 4 har aldrig fallit mig pÄ lÀppen. PÄ mÀssorna har de kÀnts trÄnga och mörka.
Döm om min förvÄning nÀr jag i senaste inkarnationen av modellserien bjuds en ljus, öppen bil med oceaner av golvyta, körkÀnsla i toppklass och ett vÀrmesystem som Àr bland de seriösaste vi stött pÄ i en halvintegrerad husbil.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Dimman ligger tĂ€t över Stockholms södra förorter. Temperaturen hĂ„ller sig strax över nollan. Det regnar inte men allt Ă€r i alla fall blött. Deprimerande höstvĂ€der, kort och gott. ĂndĂ„ sitter jag nöjd bakom ratten i dryga nittio knyck pĂ„ NynĂ€svĂ€gen.
Det Àr sÄ hÀr man vill Äka i en husbil. Avslappnat. Jag kan inte riktigt förklara varför jag trivs sÄ bra. Men ibland kör man husbilar, personbilar och Àven bÄtar dÀr man direkt kÀnner att allt stÀmmer, hör ihop, fungerar. SÄ Àr kÀnslan hÀr.
En riktigt bra vinterbil
Bilen jag Äker i Àr Dethleffs senaste version av taksÀngsbilen Globe 4. En modellserie som piffats upp rejÀlt inför 2014 med AL-KO chassi, möbler med rundade former och Dethleffs egen front som förutom att den lyfter utseendet ocksÄ gör bilen en dryg decimeter kortare. Centimetrar som kan anvÀndas i bodelen.
Man kan köpa bilen i ett enkelt basutförande för dryga 600 000 kronor. Men exemplaret jag kör Àr i ett utförande döpt till Master Class 2 och Àr utrustat till tÀnderna. Bland annat ett av de seriösaste vÀrmesystemen vi stött pÄ i en halvintegrerad husbil. Vattenburet förstÄs, liksom golvvÀrmen. En vÀrmevÀxlare sprider motorns överskottsvÀrme i systemet under fÀrd. I kupén ligger en vÀrmematta kopplad till vÀrmesystemet. Och som om det inte skulle vara nog har Dethleffs dragit fram vÀrmerör pÄ bÄda sidor i hytten in under instrumentpanelen. Det Àr det inte mÄnga som gör i halvintegrerade husbilar.
Luftspalter löper i skÄp och runt möbler. Under varje ruta sitter en konvektor som motar kallras. SjÀlvklart Àr spillvattentanken isolerad och uppvÀrmd, med en tömning som Àr mer frostskyddad Àn vanligt.
Bastard
Normalt har Master Class 2 en motor pÄ 150 hÀstkrafter och ett chassi med 4 250 kilos totalvikt. Men testbilen Àr en tidig bil och Dethleffs fick plocka ihop vad de hade pÄ hyllan för att kunna fÄ ut ett demofordon. Under huven ruvar 130 hÀstar kopplade till en automatlÄda. Chassiet pÄ 3,5 ton Àr uppvÀgt till 3 850 kilo. Den kombinationen ska inte existera, egentligen. Men! Det Àr sÄ hÀr den ska specificeras, tycker jag.
De 130 kusarna trivs strax under motorvĂ€gsfart. Inte för att de inte orkar Ă„ka fortare â det gjorde de nyss nĂ€r jag körde om lĂ„ngtradaren som piskade upp vattnet frĂ„n vĂ€gen och störde harmonin â men jag vill inte Ă„ka fortare. Det hĂ€r Ă€r trivselfart!
AutomatlÄdan stjÀl ingen kraft frÄn motorn, den vÀxlar med plÄnboken och miljön i Ätanke vilket gör att framfarten blir lugn. Det Àr ingen Àkta automat utan en manuell med vÀxlingsrobot. PÄ lÄga vÀxlar, upp till trean, hÀmtar den andan lite innan den kastar i en högre vÀxel. Men inte lika kraftigt som pÄ exempelvis gamla SprintshiftlÄdan i Mercedes eller det sug man kÀnner pÄ Euro4-versionen av Fiats 3,0 liters motor med samma typ av vÀxellÄda. Tar man det lugnt kan man förekomma suget.
Utrustningen i kupén kan ingen klaga pÄ. Dubbla airbags, ABS, och Traction+ med antispinn antisladd och hillholder. En klimatanlÀggning istÀllet för AC, farthÄllare, elhissar, elspeglar och till och med en CD. Det enda som saknas Àr backkamera eller backvarnare
Hygglig lastvikt
De flesta vÀljer heavy chassi för att kunna lasta utan risk för övervikt. Men de fÄr ocksÄ en stötigare bil om inte lastvikten utnyttjas fullt ut. Helt enkelt dÀrför att fjÀdringen Àr hÄrdare för att klara lasten.
Det hÀr 3,5 tons chassiet uppvÀgt till 3 850 kg totalvikt gÄr mjukt och komfortabelt. Lastvikten Àr angiven till 845 kilo. I en tvÄpersonersbil som denna rÀcker det mer Àn vÀl, Àven om vÀrmesystem och extrautrustning kÀkar upp en del.
Stuvutrymmen Àr vÀl anpassade för tvÄ personer. Nyttjad som familjebil, den har fyra sovplatser, fÄr man packa med omsorg.
Jag tycker
Franska sĂ€ngens tillkortakommanden â svĂ„r att bĂ€dda, man mĂ„ste klĂ€ttra över den som ligger ytterst, avsmalnande fotĂ€nda â har Dethleffs med sin vinklade drottningsĂ€ng byggt bort utan att förlora rymdkĂ€nslan â den franska sĂ€ngens trumfkort.
VĂ€rmesystemet hör till de seriösare vi sett i halvintegrerad husbil. Och det sĂ€ger inte lite!Â
KvalitetskÀnslan övertygar, allt kÀnns rejÀlt hopsatt och under fÀrd Àr möblemanget knÀpptyst. Att bilen har rötterna i mellanklassen avslöjas endast av drÀnkbar vattenpump, avsaknad av fönster i bodelsdörren och det tunna, korta draperiet som avskÀrmar sÀngen. I övrigt kÀnns det premium hela vÀgen.
För de som letar tvÄpersonersbil med extrasÀng för barnbarnen Àr Dethleffs Globe 4 T6801-4 MasterClass 2 ett av de hetare alternativen.
Fakta
- Modell Globe 4 T6801-4 MasterClass 2
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor 2,3 MJ 130hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat
- Totalvikt 3 500 kg / 3 850 kg / 4 250 kg
- Max last ca 495 kg / 845 kg / 1 145 kg
- L x B x H 716 x 232 x 285 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 125 liter
- GrÄvattentank 93 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 + 1,5
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 609 000 kronor
- Pris som testad: 790 900 kronor
- Normalpris Master Class 2 utförande: 796 949 kronor (inkl Maxi chassi och 148 hk motor, exklusive automat)
- www.dethleffs.se
- Vi lÄnade bilen av Caravanhallen i Haninge,
Vi gillar
- Vinterdugligheten
- Ăppen och ljus planlösning
- Drivlinan
- UtrustningsnivÄn
- VĂ€linredda stuvutrymmen
Â
Vi önskar
- Att gasolutrymmet satt högre
- KlÀdkrokar i hallen
- Lite lÀgre kök, 96 centimeter Àr sex för mÄnga
- AvstÀllning vid sÀngen
- Fönster i bodelsdörren
Â
Vi gillar inte
- Den drÀnkbara vattenpumpen passar inte i en bil av denna kaliber, ska sjÀlvklart vara en rejÀl tryckvattenpump.
- Â
Utrustning testbil
ABS, dubbla airbags, Traction+ antispinnsystem med ESP och hillholder funktion, farthÄllare, CD, centrallÄs (ej bodel), klimatanlÀggning, automatlÄda, vattenburen vÀrme, vattenburen golvvÀrme, vÀrmevÀxlare, ugn, kyl, frys, cykelhÄllare, markis, stödben, elfotsteg, langetterade mattor
Vill du lÀsa mer om Dethleffs? Klicka hÀr!