Varför krÄngla till det?
SÄ tror jag man resonerade nÀr man tog fram Hobbys nya Siestaserie. Det hÀr Àr funkis dÀr det vÀsentliga prioriterats och allt annat lagts Ät sidan. Resultatet Àr en husbil som Àr lÀtt att trivas i och enkel att leva med.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Hobbys Siestaserie har gjorts om frÄn grunden. Förra generationen stod pÄ Ford och sÄldes fullutrustad till ett bra pris. Vi testade den för ett par Är sedan och skrev: Prisbomb för tvÄ!
Vi kan ta den rubriken i repris nÀr vi ger den nya Siestaserien betyg. I Sverige sÀljs den i ett av importören framtaget utförande, döpt pÄ ren svenska till Sweden Edition. DÀr ingÄr backkamera, CD, GPS, klimatanlÀggning, farthÄllare, antispinn, antisladd, elhissar, elspeglar, dubbla airbags, elfotsteg, luftburen vÀrme med elpatron, myggnÀtsdörr, tevehÄllare, teveantenn, reduceringsventil med krocksensor till gasanlÀggningen, markis och langetterade mattor, puh, för söder om 600 000 kronor. Vill man ha cykelstÀll pÄ bakstammen, en exklusivare klÀdsel Àn standard och köper en teve pÄ MediaMarkt kommer priset knappast passera 620 000 kronor.
Prisbomb? Absolut.
Rymlig bodel
Bytet frÄn Fiat till Ford har gynnat volymen i förarhytten. Det Àr mer plats att snurra runt stolarna. TyvÀrr sitter vi för högt i förhÄllande till bordet nÀr man snurrat runt stolarna. En vanlig Äkomma pÄ billigare husbilar. Lösningen Àr att bygga upp bodelsgolvet ett snÀpp sÄ att bord och soffa höjs till framstolarnas nivÄ. Men det kostar pengar och dÀrför avstÄr tillverkaren som vill hÄlla priset nere. I soffan och lilla sitsen innanför dörren sitter man pÄ rÀtt nivÄ.
FöregĂ„ngaren hade en tydlig getingmidja dĂ€r kök och badrum möttes. En trĂ„ng passage som vi klagade pĂ„. HĂ€r stĂ„r kök och badrum fortfarande mitt emot varandra. Men! Det Ă€r gott om golvyta, man rör sig ledigt fram och tillbaka i bilen â den största förbĂ€ttringen frĂ„n tidigare generation, anser jag.
LÄng sÀsong
Att kalla den hÀr skapelsen för vinterbil Àr att ta i. Men den Àr inte oduglig. VÀrmesystemet Àr vÀlplanerat med hela tre utblÄs riktade fram emot kupén för att jaga bort kylan frÄn pedalstÀll och vindruta. I golvet löper vÀrmarens utblÄsslangar. TvÄ fördelar med den konstruktionen:
- 1: Avkylningen av varmluften blir mindre eftersom slangarna ligger i isoleringen.
- 2: Den vÀrme som ÀndÄ strÄlar ut vÀrmer golvet en aning.
- Â
VÀrmaren har elpatron sÄ man kan spara lite gasol genom att stÄ vid elstolpe. GrÄvattentanken Àr uppvÀrmd och isolerad, tömningen sker med en kabel som reglerar en ventil inne i det uppvÀrmda utrymmet, det minskar frysrisken.
Tyst fÀrd
Under huven sitter Fiats 130 hÀstar starka diesel, en bruksmaskin som gör ett gott jobb ihop med den manuella lÄdan. Man hÀnger med bra i trafikrytmen och kraft saknas bara nÀr man önskar bryta mot gÀllande hastighetsgrÀns pÄ motorvÀgen.
Jag sitter för högt för min smak, men komforten Àr god och utrustningen i kupén fullödig pÄ sÄvÀl komfort- som sÀkerhetssidan.
Det som imponerar mest under fÀrd Àr ljudkomforten. NÄgra siffror som stöder mitt pÄstÄende har jag inte eftersom min decibelmÀtare behagade lÀmna in sin avskedsansökan pÄ testdagen. Det som hörs Àr vÀgljud, bodelen Àr knÀpp tyst.
Testbilen stÄr pÄ ett 3,5 tons lightchassi, helt okej och mjukare satt Àn sitt syskon, heavychasssi, som kan fÄs med totalvikten 4 250 kilo.
Med tanke pÄ att det hÀr Àr en husbil Àmnad för tvÄ rÀcker det mindre chassit för de flesta, lastvikten Àr 600 kilo, en bra siffra pÄ ett 3,5 tons chassi.
ĂverhĂ€nget Ă€r kort vilket gynnar vĂ€gegenskaperna. Bilen Ă€r stabil pĂ„ vĂ€gen; det blĂ„ste en del och inte ens över öppna landskap med sidvind och motorvĂ€gsfart behövde jag parera med ratten.
Jag tycker
Siestas kÀrnvÀrde som en vÀlutrustad och prisvÀrd husbil Àr intakt. Att man bytt grund frÄn Ford till Fiat gynnar rymden framme i sittgruppen, men jag saknar Fords drivlina.
Bilens starka kort Ă€r att Hobby lagt krutet pĂ„ rĂ€tt saker â bra sĂ€ngar, gott med utrymme i sittgruppen och plats för packningen.
Detta Àr en okomplicerad husbil som passar lika bra för paret med erfarenhet som nybörjaren. Det finns saker jag har synpunkter pÄ, som att man sitter vÀl högt i framstolarna i förhÄllande till bordet, men inga allvarliga missar.
I en första anblick kan man kÀnna att bilen Àr trÄkig, men nÀr man synar den och umgÄs med den sÄ förÀndras kÀnslan. Hade jag satt ut en annons pÄ Blocket för att sÀlja bilen hade jag avslutat annonsen med: Bör upplevas.
Fakta
- Modell Hobby Siesta T 65 GE
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor 2,3 MJ 130hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg / 3 650 kg / 4 250 kg
- Max last ca 600 kg / 750 kg / 1 050 kg
- L x B x H 699 x 234 x 279 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 92 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 + 1
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 599 000:-
- Pris som testad: 607 000:-
- Vi lÄnade bilen av Forsbergs Fritidscenter i Upplands VÀsby
Utrustning testbil
ABS, dubbla airbags, antisladdsystem, antispinnsystem, farthÄllare, elhissar, elspeglar, c-lÄs (ej bodel), klimatanlÀggning kupé, backkamera, GPS, CD, insynsskydd plissé, Truma 6kW luftburen vÀrme med elpatron, varmvattenberedare, kyl med separat frys, spis, 100 procent LED belysning, teveantenn, markis, elfotsteg
Vi gillar
- UtrustningsnivÄn
- SĂ€ngarna
- LÀtt att röra sig ombord
- Ej invÀndig trappa
- Golv utan nivÄskillnad
- Stort garage som öppnar frÄn bÄda sidor
- LÀttkörd
- PrisvÀrd
Â
Vi önskar
- Att man i framstolarna satt pÄ rÀtt nivÄ i förhÄllande till bordet
- BĂ€ttre gasolutrymme â tröskelfritt och med en omkopplare
- En tryckvattenpump istÀllet för den billiga drÀnkbara
- KlÀdkrokar i hallen
Â
Vi gillar inte
- Sovkomforten i den bÀddbara dinetten
- Â