Meny

.

Kabe Travelmaster X740 LXL

OmtÀnksam bobil.

Ska man köpa husbil med lÄgt kilopris Àr Kabe Travelmaster X740 LXL knappast att tÀnka pÄ. Men för ett vÀlbÀrgat par som vill spendera mycket tid i sin husbil och fÄ plats med barnbarnen under en sportlovsvecka i Lofsdalen Àr den ett klockrent val.

 

Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld

Text och foto Stefan Janeld

 

Kabe tog tid pĂ„ sig att lansera en halvintegrerad taksĂ€ngsbil – ”crossover” pĂ„ Kabe-sprĂ„k. De tvĂ„ bĂ€st sĂ€ljande modellerna i Sverige Ă€r taksĂ€ngsbilar, McLouis Mc4-75 och Adria Matrix Supreme 670 SL. Med andra ord, den Ă€r en viktig biltyp pĂ„ marknaden.

Den sjösattes pÄ Elmia i höstas och nu har serieproduktionen kommit igÄng. Testbilen Àr den första att lÀmna bandet. Vi mötte den vid portarna efter slutkontrollen och drog ut pÄ regnvÄt, tio grader varm smÄlÀndsk vintervÀg.

Drar mig mot mittlinjen

Kabe bygger som enda tillverkare typgodkÀnda 2,50 meter breda halvintegrerade husbilar. Enligt rÄdande bestÀmmelser fÄr en husbils yttervÀgg inte vara mer Àn 40 centimeter frÄn halvljusets centrum. Det ger en maxbredd pÄ 2,35 meter pÄ Fiatbaserade bilar. Hur Kabe lyckats med konststycket Àr en vÀl förborgad hemlighet. Att erbjuda en bodel som inte stÄr efter husvagnar i rymd Àr viktigt för just Kabe dÄ lejonparten av deras kunder kommer frÄn husvagnssidan och Àr vana vid volyminösa bodelar.

Bakom ratten kĂ€nner jag av bredden, slickar mittlinjen pĂ„ sjuttiovĂ€gen utanför Tenhult och hĂ„ller hĂ„rdare Ă€n vanligt i ratten dĂ„ jag möter en timmerbil med slĂ€p. Det tar sin tid att centrera bilen och fĂ„tt in kĂ€nslan för dess dimensioner. De flesta husbilar Ă€r 228 – 235 centimeter breda och det mĂ„ttet sitter i min ryggrad.  

I backningsmanövrar Àr bredden inte lika pÄtaglig. Det Àr lÀtt att ratta runt bilen och placera den dÀr jag vill, trots att testbilen saknar sÄvÀl parkeringsradar som backkamera.

Motorn Ă€r en 150 hĂ€star stark upplaga av Fiats 2,3 liters radfyra. Den rĂ€cker till gott och vĂ€l. LĂ„dan Ă€r manuell. Som alltid anser jag husbilar mĂ„r bĂ€st av en automatlĂ„da. Knappa 23 000 kronor kostar den och vĂ€rd varenda krona. VĂ€garna Ă€r som sagt vĂ„ta, pĂ„ sina stĂ€llen med rejĂ€la pölar. Ett vĂ€glag som avslöjar en av bilens fĂ„ plumpar – den invĂ€ndiga trappan. HĂ€r letar vĂ€gljud sig in. PĂ„ den vĂ„ta vĂ€gen kan man tro att dörren inte Ă€r helt stĂ€ngd.

Det Àr en tung husbil. Och hÀr Àr tyngden lika med komfort eftersom bladfjÀdrarna i Fiats heavy chassi behöver belastas för att inte upptrÀda hÄrt och studsigt.

All tillgĂ€nglig sĂ€kerhetsutrustning Ă€r standard – ABS, airbag, antispinn med hillholder, antisladd.

PÄ komfortsidan Àr det inte lika vÀl bestÀllt. Elhissar, elspeglar, AC, farthÄllare och centrallÄs som Àven reglerar bodelsdörren. Men ingen stereo och som tidigare nÀmnts finns varken backkamera eller parkeringsradar. Det sistnÀmnda borde ingÄ med tanke pÄ priset.

Massor av fack och skÄp

I basutförande vĂ€ger bilen in pĂ„ 3090 kilo. Och eftersom den stĂ„r pĂ„ ett sĂ„ kalla heavy chassi med en totalvikt pĂ„ 4 250 kilo borde det bli 1 160 kilo över för personlig last. Men eftersom den – som alla bilar i premiumklassen – med all sannolikhet kommer att extrautrustas hamnar lastförmĂ„gan gissningsvis pĂ„ knappt ett ton. Den finns Ă€ven i en version pĂ„ light chassi med en totalvikt pĂ„ 3,5 ton, men dĂ„ krymper lastförmĂ„gan ned till ett par hundra kilo och det Ă€r inte ett realistiskt val.

Bilar med fransk sÀng har inga stora garage. Men genom att göra sÀngen lite högre Àn vanligt och samtidigt sÀnka garagegolvet lÀngst bak har man trollat fram ett utrymme som svÀljer en hel del.

Inomhus löper överskĂ„p med invĂ€ndig belysning utmed hela taklinjen, somliga med hylla som delar av, andra utan. Det Ă€r gott om stuv: lĂ„dor, smĂ„ fack, vinstĂ€ll, garderob, skofack – i köket mer stuvplats Ă€n man behöver för tvĂ„ personer. Bilen slĂ„r nĂ„gon form av rekord i denna svĂ„rbemĂ€strade gren. Det Ă€r tydligt att de som ritad husbilen ocksĂ„ campat en hel del. HĂ€r ligger Kabe i framkant.

Vinter? GĂ€rna!

Vattenburen vÀrme med golvvÀrme, vÀrmevÀxlare, motorvÀrmare, luftspalter runt alla möbler, microfibertapet för att hindra kondens, isolering med slutna celler och lite till gör Kabe Travelmaster X740 LXL till en duglig vinterbil.

Men att bygga vinterhusbil handlar inte bara om vad man plockar in i bilen. Det handlar lika mycket om hur man monterar och planerar systemet. Och det gör Kabe bra, bĂ€ttre Ă€n de flesta tillverkare. Konvektorerna Ă€r monterade för optimal verkan, luftspalterna Ă€r rejĂ€la, i överskĂ„pen skyddas luftspalterna av en bakre vĂ€gg för att inte blockeras av pryttlar. Spillvattentanken Ă€r uppvĂ€rmd och isolerad. Tömningen sker med elpump – noll frysrisk. En egentillverkad matta i kupĂ©n förlĂ€nger vĂ€rmegolvet Ă€nda fram till förare och passagerare. Man har ocksĂ„ en starkare generator Ă€n Fiats standard, den Ă€r pĂ„ 160Ah och laddar effektivare, vilket Ă€r gynnsamt vintertid.

Kabe har slutat med sitt invĂ€ndiga vinterdraperi i kupĂ©n – inget fel pĂ„ funktionen men det var otympligt. Draperiet Ă€r ersatt av pappersplisĂ©er i bilens rutor. Enklare att sköta men inte lika god isolering. Dock bĂ€ttre Ă€n man kan tro har det visat sig i vĂ„ra tester. Vill man komplettera finns en rĂ€cka utvĂ€ndiga isolertĂ€cken.

Enda invÀndningen mot bilens vinteregenskaper Àr framkomligheten. Framhjulsdrift och lÄnga överhÀng Àr inte optimalt i hala backar.

Vi tycker

Det var lĂ€nge sedan testlaget hittade sĂ„ mĂ„nga praktiska detaljer att glĂ€djas Ă„t. Under testet Ă„terkommer vi hela tiden till ett ord – omtĂ€nksamt. Det Ă€r lĂ„dor, fack, nĂ€t överallt. Och lampor! AllmĂ€nljus, spotlights, indirekt mysbelysning, skĂ„pslampor. Var Ă€n man sitter fĂ„r boken ljus.

Volymen den extra bredden tillför ger en bobil att spendera mycket tid i. Intrycket förstÀrks av att man valt hörnsÀngen som sovrum. En lösning som ofta vÀljs för att vinna utrymme i korta fordon, frÄn sex meter till sju meter. Testbilen mÀter 7,4 meter och sÀnglösningen skapar plats för megakök, riktig hall, lÄdor en masse och en sittgrupp för alla typer av kroppar.

Visst har bilen sina nackdelar, den allvarligaste Ă€r att man sitter pĂ„ olika höjd runt bordet. Även priset Ă€r en nackdel, man kan fĂ„ stora helintegrerade husbilar med goda vinteregenskaper för samma summa.

Priset speglar dock kompetensen. Kabe Travelmaster X740 LXL Àr den bÀsta halvintegrerade husbil med fransk sÀng vi testat!

Som jag skrev inledningsvis. För ett vÀlbÀrgat par som vill spendera mycket tid i sin husbil och kunna fÄ med barnbarnen pÄ en sportlovsvecka i Lofsdalen Àr den ett klockrent val.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, farthÄllare, Traction+ antispinnsystem med hillholder, antisladdsystem, AC, centrallÄs (inklusive bodel), vattenburen vÀrme, vÀrmegolv vattenburet, vÀrmevÀxlare, motorvÀrmare diesel, kyl med frysfack, kraftigare generator, teveantenn med förstÀrkare.

Vi gillar

  • Sittgruppen – rymlig, bekvĂ€m, stabilt bord
  • Köket – massor av förvaring och arbetsyta
  • SĂ€ngen – bekvĂ€m, ovanligt stor för biltypen
  • Badrummet – rymligt för biltypen
  • Vinteregenskaperna
  • Riktig hall
  • Gott om stuv
  • Volymen ombord
  • TrĂ€fri bodelskonstruktion

 

Vi önskar

  • Tryckvattenpump istĂ€llet för drĂ€nkbar
  • LĂ€gre tröskel till badrummet
  • Lite lĂ€gre sĂ€ng för enklare i– och ursteg
  • Draperi till sĂ€ngen – alla har inte samma dygnsrytm

 

Vi gillar inte

  • InvĂ€ndig trappa som vĂ€snas pĂ„ vĂ„t och grusig vĂ€g
  • Att man sitter pĂ„ olika höjd i förhĂ„llande till bordet i framstolar och soffa.

Vill du lÀsa mer om Kabe? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift