Meny

.

Pilote Explorateur G 781 LGJE

XL under Ă„tta meter

HÀr Àr Pilotes svar pÄ den ökande skaran vÀlutrustade helintegrerade husbilar med dugliga vinteregenskaper och en rimlig prislapp som lanserats pÄ senare tid. 850 000 kronor för en 7,8 meter lÄng premiumbil med AL-KO chassi, Alde vattenburen vÀrme, trÀfri vÀggkonstruktion och tekniskt dubbelgolv Àr inte kattskit.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Grafenau, en liten by tre mil utanför Stuttgart. Solen skiner, det Ă€r en vacker höstdag med hög, frisk luft som vĂ€cker sinnena. HĂ€r finns det enda existerande exemplaret av Pilotes senaste helintegrerade modell, hitkörd frĂ„n Frankrike för att svensk och tysk fackpress ska bekanta sig med skapelsen – representanter för de tvĂ„ marknader för vilka den Ă€r byggd. Modellen gör svensk premiĂ€r pĂ„ Caravan Stockholm pĂ„ KistamĂ€ssan i februari i Ă„r.

LÀttkörd

Jag klÀttrar in pÄ förarplatsen. Steget Àr högt, jag noterar att ett extra fotsteg vore pÄ sin plats. Bakom ratten ordnar jag snabbt en bekvÀm körstÀllning med ratten i bekvÀm höjd, stÀller in speglarna och styr ut pÄ de smÄ ringlande vÀgarna.

En död vinkel vid A-stolpen ger uggletittande i rondeller och utfarter. Backspeglarna Àr av busstyp, ger god överblick. Att de Àr stabila i hög fart Àr ett stort plus och ingen sjÀlvklarhet i klassen. KÀnslan för bilens dimensioner och placering pÄ vÀgen infinner sig raskt. LÀttkörd Àr en bra sammanfattning.

Motorn Ă€r den stora trelitersrovan pĂ„ 177 kusar kopplad till manuell lĂ„da. Jag utnyttjar aldrig motorns kraft, inte ens i uppskruvat tempo eller kraftiga motlut. Jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att den mindre 2,3 liters motorn pĂ„ 150 hĂ€star – 40 kilo lĂ€ttare och 20 000 kronor billigare – klarar jobbet, men trelitersmotorn har progressiv styrservo vilket gör manövreringen i trĂ„nga miljöer busenkel – i mitt tycke det starkaste skĂ€len att vĂ€lja den motorn.

PĂ„ komfortsidan saknas ingenting – AC, farthĂ„llare, CD, centrallĂ„s (inklusive bodel), elhiss och elspeglar. PĂ„ bilarna som tas in till Sverige ingĂ„r Ă€ven backkamera i en kampanjmodell.

Men sÀkerheten haltar betÀnkligt. PÄ Ärsmodell 2014 ska antispinn och antisladdsystem vara standard. Basta!

Jag kör pÄ fina vÀgar genom ett böljande landskap. Chassiet kramar vÀgen Àven dÄ jag tar kurvor i högre fart Àn rekommenderat. De fÄ ojÀmnheter som dyker upp svÀljs utan knot. Jag hittar ingen sönderkörd grusvÀg för att sÀtta fjÀdrar och dÀmpare pÄ prov. Det tyska vÀgverket Àr bÀttre pÄ underhÄll Àn deras svenska motsvarighet.

Generöst med stuv för tvÄ

Totalvikten pĂ„ 4 500 kilo ger en lastvikt pĂ„ 1 005 dito i basutförande. Utrustad som testbilen försvinner ungefĂ€r hundra kilo, men marginalen Ă€r Ă€ndĂ„ god, fullt tillrĂ€ckligt för en barnfamilj. Bilen har fyra sĂ€ngplatser och fyra bĂ€ltade sittplatser (en femte kan fĂ„s mot ersĂ€ttning), men jag bedömer bilen utifrĂ„n tvĂ„ resenĂ€rer. Prislappen Ă€r för tung för en normal barnfamilj och ska fyra bo ombord rĂ€cker inte garderoberna till. De tvĂ„ som finns Ă€r placerade under lĂ„ngbĂ€ddarna. Bilens tekniska dubbelgolv ger inget extra stuvutrymme, snarare tvĂ€rtom – dubbelgolvet rymmer inte all teknik, vĂ€rmeanlĂ€ggningen stjĂ€l stort utrymmet under vinkelsoffan.

Garaget Ă€r stort. ÖverskĂ„pen Ă€r mĂ„nga och rymliga.

TvÄ resenÀrer kan packa utan att behöva tÀnka allt för mycket pÄ vad de plockar med sig, men ska inte överlasta garaget; överhÀnget Àr lÄngt nog att stÀlla till bekymmer dÄ man lastar tungt.

Vinterduglig!

Vattenburen vÀrme brukar endast förÀras bilar med vinterambitioner. SÄ Àven hÀr. Och ambitionerna Àr högt stÀllda. Pilote har dragit fram vÀrmen in under instrumentpanelen och placerat en vÀrmematta inkopplad pÄ det vattenburna systemet vid förarplatsen. Vattentanken ligger i det uppvÀrmda dubbelgolvet. En extra luftburen vÀrmare stöttar det vattenburna vÀrmesystemet vid behov och fÄr snabbt fÄ upp vÀrmen i en nerkyld bil. VÀrmevÀxlaren tar hand om motorns överskottsvÀrme och sprider den i bodelen under fÀrd. Man kan Àven vÀrma motorn med det vattenburna vÀrmesystemet genom att slÄ om en kulventil i motorrummet. En lika enkel som idiotsÀker lösning.

Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd och hÀnger under bilen. Den ryms inte i dubbelgolvet. Tömningen Àr placerad innanför isoleringen och regleras av en vajer som löper i ett hölje, en god lösning med liten risk att frysa fast.

En invÀndning: vi saknar luftspalter utmed sovrummets vÀggar, hörnen i sovrummet Àr oisolerade och pÄ vissa stÀllen Àr det tveksam konvektorverkan.

Jag tycker

Pilote Explorateur G 781 LGJE kÀnns större Àn yttermÄtten anger. Stort sovrum, stort badrum, rejÀlt kök, en dinette stor nog för slÀktmiddag och ett garage med plats för cyklar. Utrymmena motsvarar de vi normalt ser i bilar över Ätta meters lÀngd. För att klara biffen har man offrat fullstora garderober. Helt okej för mig.

Den – relativt sett – lĂ„ga prislappen har krĂ€vt ett par komnpromisser: tji tredje hjulaxel och inget riktigt dubbelgolv över hela bilens bredd.

KvalitetskĂ€nslan Ă€r god, liksom finishen. Även den dolda kvaliteten hĂ„ller hög klass vilket borgar för ett lĂ„ngt liv – trĂ€fri konstruktion, underrede i glasfiber, tak som överlappar vĂ€ggarna, inredning fastskruvad i aluminiumförstĂ€rkningar i vĂ€ggarna.

Bilen Àr varken felfri eller kompromisslös, men blott en prinsessa pÄ Àrten blir besviken pÄ boendekomfort, vinteregenskaper eller lastförmÄga.

Kort sagt: En modern och bekvÀm husbil för paret som vill fÀrdas i lyx men inte spendera en miljon.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, farthÄllare, CD, AC, centrallÄs (inklusive bodel), dubbla bodelsbatterier, vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare, extra luftburen vÀrme 2400W, ugn, kyl, frys, elfotsteg, skinklÀdsel, förstÀrkt framfjÀdring, aluminiumfÀlgar

Vi gillar

  • LĂ€ttkörd
  • Sittgruppen – stor med stort bord
  • Bra hall
  • Köket – vĂ€lplanerat
  • Extra luftburen vĂ€rme som stöttar den vattenburna
  • Vattenburen vĂ€rme dragen Ă€nda fram till instrumentpanelen
  • TrĂ€fri bodelskonstruktion med tak som överlappar vĂ€ggarna – liten risk för fuktproblem.

 

Vi önskar

  • Extra fotsteg vid förardörren
  • Luftspalter runt sĂ€ngarna
  • Att all teknik fick plats i det tekniska dubbelgolvet för att frigöra stuvutrymme i bodelen
  • Att köket var fyra centimeter lĂ€gre och dĂ€rmed uppfyllde byggnorm
  • Ett generösare tilltaget gasolutrymme, sĂ€rskilt pĂ„ höjden

 

Vi gillar inte

  • -Ingenting

 

Vill du lÀsa mer om Pilote? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift