Meny

.

Laika Ecovip 409

Vass nykomling.

Laikas senaste skapelse kan ta upp kampen med vilken halvintegrerad modell som helst i prisklassen 700 000 kronor.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Laikas populĂ€ra X-serie ersattes i somras av halvintegrerade modeller i Ecovip-serien – en exklusivare modellserie som dittills endast bestĂ„tt av alkovbilar.

Prisbilden ligger, trots hoppet upp i modellseriesystemet, i samma nivÄ som forna X-serien. Utförandet har höjts ett snÀpp, om inte tvÄ. Bland annat Àr vÀggkonstruktionen helt trÀfri och bÀttre isolerad.

Ecovip Àr en flexibel serie dÀr kunden kan bestÀmma en del sjÀlv. TaksÀng över sittgruppen Àr ett val, sittgrupper som traditionell halvdinette eller med vinkelsoffa Àr ett annat

PrismÀssigt hamnar bilen i getingboet runt 700 000 kronor utrustad och klar. Alla fabrikat har en bil i den prisklassen, alla fabrikat har en bil med denna planlösning. Att sticka ut och fÄ kundernas uppmÀrksamhet Àr inte lÀtt. Men Laika har en del trumf pÄ hand visar det sig.

Hög Äkkomfort

Det Àr mitt pÄ dagen men kÀnns som skymning nÀr jag styr genom kurvorna pÄ de smÄ vÀgarna utanför VÀsterÄs. Snön har smÀlt bort, en dyster vinterdag.

Laikan tar sig fram mjukt över ojĂ€mnheter. Ovanligt mjukt. Fiats bakvagns normalt ganska darriga upptrĂ€dande med överdriven ”uppstuds” Ă€r som bortblĂ„st. Att den lutar lite mer Ă€n vanligt i tvĂ€ra kurvor Ă€r kanske en ledtrĂ„d?

Jag stannar för att ta en titt undertill. Och visst, pÄ bakaxeln sitter tvÄ luftkuddar. Det förklarar bakaxelns kontrollerade upptrÀdande. Jag nosar vidare och ser att Àven framfjÀdringen Àr utbytt. Kraftigare fjÀdrar frÄn Goldschmitt Àr standard (!) pÄ Laikas bilar med förhöjd totalvikt. Jo jag tackar.

NÀr jag Äter kliver in bakom ratten ser jag en detalj jag missat. Kontrollpanelen till luftfjÀdringen. Det Àr alltsÄ ingen simpel stödluftfjÀdring utan en mer pÄkostad variant med kompressor. Man kan frÄn förarplatsen justera bilens nivÄ beroende pÄ hur lastad den Àr. Ett tillval jag verkligen rekommenderar.

Motorn pÄ 130 hÀstkrafter rÀcker fuller vÀl. Den manuella sexvÀxlade lÄdan kan inte beskyllas för att vara distinkt, men Àr lÀtt att hantera. Trivselfart ligger kring 90-100 km/h pÄ motorvÀg. Men det gÄr att hÀnga med en mer uppskruvad trafikrytm. Dagen Àr helt vindstilla, jag kan dÀrför inte uttala mig om kÀnsligheten i sidvind.

Utrustningen i kupén lÀmnar knappast nÄgot mer att önska, vare sig pÄ komfort- eller sÀkerhetssidan. ABS, Traction+ antispinnsystem med hillholder, ESP antisladd och dubbla airbags. Till komforten bidrar backkamera, AC, farthÄllare, elhissar, elspeglar, centrallÄs inklusive bodel och till och med CD:n sitter pÄ plats.

En detalj stör den harmoniska fÀrden. Det vÀsnas frÄn den invÀndiga trappan. StÄr bodelsdörren pÄ glÀnt? Ett vanligt problem med invÀndiga trappor som försvinner om man klistrar pÄ ett lager ljudisolering av bitumengummi. Finns i sjÀlvhÀftande version hos Biltema och Mekonomen för ett par hundralappar.

God lastvikt!

Bilen har taksÀng över sittgruppen. Den kan alltsÄ hysa en barnfamilj och det stÀller krav pÄ god lastvikt.

Testbilen har förhöjd totalvikt frÄn 3 500 till 3 850 kilo och fÄr lasta hela ca 800 kilo. Gott nog!

TvÄ ombord kan packa sina prylar lite hur som helst, en barnfamilj bör göra det med eftertanke.

Stuvutrymmena Ă€r fler Ă€n vanligt – garage, tvĂ„ garderober att hĂ€nga in klĂ€der i, överskĂ„p, öppna hyllor, linneskĂ„p, byrĂ„liknande utrymme under ena sĂ€ngen. MĂ„ngfalden förenklar nĂ€r man ska hitta plats Ă„t allt frĂ„n klĂ€der till nyckelknippor.

Vinterbil?

Laika har satsat mycket pÄ att fÄ till vinterkomforten i sina bilar. FrÀmst pÄ modeller med vattenburet vÀrmesystem. Testbilen har luftburen Truma vÀrme pÄ 6kW med elpatron och ingÄr egentligen inte i företagets vintersatsning.

Men den har isolerad och uppvÀrmd spillvattentank, vÀlisolerade vÀggar och kan utan vidare tjÀnstgöra ett sportlov vid elstolpen. Med ett heltÀckande vintertÀcke till hytten Àr vintercamping ingen större utmaning. JÀmfört med konkurrenterna i prisklassen stÄr den sig mycket vÀl.

Jag tycker

Sin vana trogna levererar Laika en ombonad och trivsam bodel. Högt i tak, möbler med rundad design och god kvalitetskÀnsla. Laika Àr ett premiumfabrikat och Àven om den hÀr skapelsen Àr placerad i deras lÀgsta modellserie har den premiumgener. KvalitetskÀnslan Àr hög inifrÄn och ut.

Volymen imponerar. Tji trÄnga passager. Trots att sÀngarna ovanför det rymliga garaget Àr höga Àr det dryga metern till taket rÀknat frÄn madrassen. Rekord?

VÀgegenskaperna Àr i testbilens utförande i toppklass. Att det för sÄ pass (i sammanhanget) lite pengar gÄr att fÄ denna komfort pÄ Fiats chassi Àr anmÀrkningsvÀrt; nÄgot att tÀnka pÄ för alla som köper ny husbil, oavsett fabrikat.

PÄ minussidan noteras trÄng dusch, ljudlig invÀndig trappa och en sittgrupp dÀr man sitter pÄ olika höjd i soffan och framstolarna.

Ett par som letar en modern husbil med trivsam bodel och fina vÀgegenskaper till en rimlig peng ska nog ta en titt pÄ Laika Ecovip 409.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, farthÄllare, Traction+ antispinnsystem med hillholder, antisladdsystem, AC, centrallÄs (inklusive bodel), CD stereo, backkamera, elhissar, elspeglar, 6kW luftburen vÀrme med elpatron, justerbar luftfjÀdring bak, elektrisk taksÀng, markis, eltrappsteg, kyl med separat frys.

Vi gillar

  • PrisvĂ€rd – hög kvalitet, mycket utrustning
  • BekvĂ€m att Ă„ka i
  • Takhöjden
  • Sovrummet – rymligt, lĂ€tt att komma i och ur sĂ€ngarna, ljust
  • Toaletten – vĂ€ldisponerat utrymme
  • Larmade lastluckor
  • Hög kvalitetsnivĂ„, Ă€ven den dolda kvaliteten

 

Vi önskar

  • Att sittgruppen fĂ„tt bre ut sig lite mer
  • Att man satt pĂ„ samma höjd i soffa och framstolar
  • Att taksĂ€ngen inte blockerade bodelsdörren

 

Vi gillar inte

  • TrĂ„ng dusch
  • InvĂ€ndig trappa som vĂ€snas
  • Gasolutrymmet
  •  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift