Lika bra som innovativ?
Rapido 640F Àr ensam pÄ marknaden med sin nya, smÄtt revolutionerande planlösning. Det gör bilen intressant, men inte nödvÀndigtvis lyckad.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Vill man höras i nyhetsbruset Àr det en god idé att presentera sin produkt nÀr bruset Àr som lÀgst. Precis detta gjorde Rapido nÀr de i maj förra Äret slÀppte bilder pÄ 640F. Före alla pressvisningar och lÄngt före höstens mÀssor.
Alla europeiska husbilstidningar skrev spaltmeter om bilen â Rapido 640 med det unika köket, den kortaste bilen pĂ„ marknaden med drottningsĂ€ng, den mest innovativa planlösningen sedan taksĂ€ngen.
Rapido fick önskad effekt, hypen var igĂ„ng. NĂ€r Caravan Salon i DĂŒsseldorf slog upp portarna var alla nyfikna pĂ„ att se bilen i verkligheten. Samma visa pĂ„ mĂ€ssorna som sedan följde slag i slag över hela Europa.
Att det Àr just franska Rapido som tagit fram planlösningen Àr inte konstigt. I hemlandet Àr drottningsÀng den absolut populÀraste sÀnglösningen och fransmÀnnens fablesse för korta bilar Àr vÀl kÀnd.
I Rapido 640 förenas de tu.
Placerad i lÀgsta serien
I Rapidos sortiment signalerar en sexa i början av modellnamnet att bilen befinner sig lÀngst ner i hierarkin. Prislapparna ligger kring 600 000 kronor, vettigt utrustade frÄn start. Rapido sysslar inte med lockpriser utan har en rak och Àrlig prissÀttning.
För att vara en âbilligâ husbil Ă€r den tyst under fĂ€rd. Inget skrammel frĂ„n möblerna, vĂ€gljudet Ă€r vĂ€l dĂ€mpat, likasĂ„ vindbruset.
Man rattar runt bilen som vore den en personbil. Körsmidig Àr ordet för dagen. Motorn pÄ 130 hÀstkrafter passar perfekt.
Det enda som stör fĂ€rden Ă€r bakvagnen som pĂ„ sĂ€mre underlag Ă€r studsig och darrig â typiskt för bilar med lĂ€tta bakĂ€ndar och bladfjĂ€dring. Det krĂ€vs last dĂ€rbak för att fĂ€rden ska bli mjuk. Vattentanken Ă€r placerad rakt över bakaxeln, med full vattentank och packning i garaget blir komforten bĂ€ttre.
SĂ€kerhetsmĂ€ssigt finns vad man kan krĂ€va av en bil Ă„r 2014 â ABS, Traction+ antispinnsystem med hillholder funktion och ESP antisladdsystem.
Komforten? Testbilen har allt â AC, stereo med handsfree funktion, backkamera, elhissar, elspeglar, farthĂ„llare, centrallĂ„s som Ă€ven Ă€r kopplat till bodelsdörren.
VÀger lÀtt
Rapido 640 vÀger in under tre ton, registreringsbeviset sÀger 2 895 kilo. Det ger en lastvikt pÄ sexhundra kilo. Med tanke pÄ att testbilen har större motor och viss extrautrustning krymper lastvikten aningen, troligen ner till 500 kilo. En mycket bra siffra pÄ en bil med totalvikt 3 500 kilo. Man kan höja totalvikten till 3 650 kilo och pÄ sÄ vis fÄ extra lastvikt.
PĂ„ en sĂ„ hĂ€r pass liten bil Ă€r lastutrymmena begrĂ€nsade. Det blir till att packa med omsorg och inte ösa in allt som Ă€r âbra att haâ. Det finns, förutom garaget, en garderob, ett fĂ„tal överskĂ„p och nĂ„gra grunda utrymmen under sĂ€ngen. TvĂ„ vana resenĂ€rer klagar inte. Shopaholics skriker av fasa.
Tre sÀsonger
640 mÄ vara Rapidos billigaste serie, men det gör den inte oduglig vintertid. Den tar sig fram Àven i halka eftersom överhÀnget Àr mÄttligt och trycket över de drivande framhjulen dÀrmed blir bra.
Isoleringen Àr inte sÀmre Àn pÄ andra husbilar, vÀrmaren pÄ 6kW Àr snarast overkill. Den mindre pÄ 4kW hade rÀckt bra. Elpatron spar gasol vid elstolpe och hÄller bilen frostfri pÄ uppfarten mellan resorna.
Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd. Tömningen Àr inte den mest vinteranpassade men klarar Ätminstone fem minus. Blir det kallare Àr det en god idé att hÄlla kranen öppen med balja inunder.
Rapido 640F Àr en duglig tresÀsongersbil.
Jag tycker
640F Àr en körglad, vÀlutrustad och prisvÀrd reskamrat för tvÄ personer vana och villiga att resa kompakt och leva med litet kök och begrÀnsad golvyta. Offer man fÄr göra i alla mindre husbilar.
Bilens sÀnglösning Àr okej sÄ lÀnge de boende Àr smala och smÀrta. Ty passagen runt sÀngen Àr trÄng och bÀddmÄttet i minsta laget. Jag personligen hade föredragit en riktigt bra fransk hörnsÀng istÀllet för som nu en halvbra drottningsÀng.
Mest imponeras jag av badrummet. Funktionellt, tar minimalt med plats. Man kunde till och med avstÄtt handfatet, för visst gÄr det att borsta tÀnderna i köket som ligger en halv meter bort?
Att tvÀrstÀlla köket har skapat nÄgot helt nytt, vilket blir tydligt nÀr vi letar konkurrenter till bilen, det finns inga pÄ samma lÀngd i samma prisklass. Unik var ordet!
Fakta
- Modell Rapido 640F
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat
- Motor 2,3MJ 130 hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat
- Totalvikt 3 500 / 3 650 kg
- Max last ca 605 / 755 kg
- L x B x H 649 x 235 x 276 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 120 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 + 1
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 583 000 kronor
- Pris som testad: 598 800:-
- www.rapido.fr
- Vi lÄnade bilen av Lindströms Husvagnar
Vi gillar
- Tyst fÀrd
- Smidig att köra
- PrisvÀrd
- Badrummet â kompakt och funktionellt utan trollerinummer
- Gott om fönster och takluckor
Â
Vi önskar
- LÄdor i köket istÀllet för skÄp
- Bredare sĂ€ng â 134 centimeter Ă€r snĂ„lt
Â
Vi gillar inte
- TrÄng passage runt sÀngen
- Onödigt mĂ„nga nivĂ„skillnader â sĂ€rskilt den mellan sittgrupp och förarhytt.
- Â
Utrustning testbil
ABS, dubbla airbags, farthÄllare, Traction+ antispinnsystem med hillholder, antisladdsystem, AC, centrallÄs (inklusive bodel), CD stereo, backkamera, elhissar, elspeglar, 6kW luftburen vÀrme med elpatron, eltrappsteg, kyl med separat frys.