Byggd för lÄngfÀrd
Carthagos E-Line serie med tillĂ€gget âLinerClassâ signalerar att bilen Ă€r utrustad för att fungera som bostad för lĂ„nga fĂ€rder. Vi tror pĂ„ den signalen men en sak har Carthago fumlat bort. En skitsak förvisso, men en viktig sĂ„dan.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
E-Line Ă€r â och har varit â Carthagos bĂ€stsĂ€ljare i Sverige i mĂ„nga Ă„r. En exklusiv premiumbil som jag körde för första gĂ„ngen för sex Ă„r sedan. Och föll som en fura. DĂ„ var det en tvĂ„axlad lĂ„ngbĂ€ddarsbil jag synade. Den jag sitter i nu har tre axlar och en fristĂ„ende dubbelsĂ€ng i sovrummet. I övrigt kĂ€nns det mesta bekant. Köket har fĂ„tt andra överskĂ„p och nivĂ„skillnaden i golvet vid köket Ă€r borta. Det runda bordet Ă€r kvar och vinkelsoffan Ă€r sig lik. FanĂ©ren har fĂ„tt en mörkare nyans men Ă€r i övrigt oförĂ€ndrad. Ăven utvĂ€ndigt Ă€r det mesta sig likt, annorlunda dekaler och en radda LED lampor Ă€r allt sĂ„vitt jag kan skönja. Faktiskt fyller designen tio Ă„r nĂ€sta Ă„r. En evighet i fordonsbranschen och ryktet gĂ„r att man ska lansera en ny nuna inom kort. Men det ryktet har svajat i nĂ„gra Ă„r nu. Bli inte förvĂ„nad om det dröjer ytterligare ett par tre Ă„r.
En konservativ hÄllning Àr typisk för premiumtillverkare. De förfinar och putsar pÄ sina modellserier och Àndrar kursen försiktigt. Tidlösheten bidrar till gott andrahandsvÀrde och det uppskattar den som lÀgger upp trettonhundra tusenlappar för sitt fritidsnöje.
HÀrlig att köra
Varje gĂ„ng jag sitter bakom ratten i en Carthago pĂ„minns jag om hur förnĂ€mlig deras förarmiljö Ă€r. Vindrutan Ă€r djupt nerdragen och ger personbilens körkĂ€nsla. Jag vet exakt var jag har bilen pĂ„ vĂ€gen. Backkameran sitter nere till vĂ€nster om ratten. MĂ€rklig placering? Nej, inte alls â jag slipper ha den i blickfĂ„nget under fĂ€rd. NĂ€r jag backar och ögonen pendlar mellan backspeglarna Ă€r det faktiskt naturligare att bara sĂ€nka blicken en aning Ă€n att söka nytt fokus rakt fram. ApropĂ„ backspeglarna, de har god koll pĂ„ bilens hörn, men Ă€r lite darriga i fart.  I rondeller och korsningar blir det en hel del uggletittande, ty A-stolpen Ă€r grov och ihop med backspegeln blir döda vinkeln avsevĂ€rd.
Bilens tre axlar gör fÀrden stabil och chassit svÀljer ojÀmnheter bÀttre Àn en tvÄaxlad bil.
Motorn Ă€r Fiats största pĂ„ tre liters slagvolym, 177 hĂ€star och ett vridmoment pĂ„ 420Nm Ââ en kraftkĂ€lla som tillsammans med automatlĂ„dan skĂ€nker chauffören avkoppling och harmoni. Jag följer utan problem motorvĂ€gens trafikrytm. Men snart svĂ€nger jag in bakom en lastbil och lunkar i harmoni kring nittio. I den farten kan jag lunka pĂ„ i timme efter timme.
LÄdan Àr i grunden manuell men försedd med vÀxlingsrobot. Fördelen Àr att man Äker lika snÄlt, eller snÄlare, som med en manuell, men slipper vÀxla. LÄdan tÀmjer motorns karaktÀr en aning. Den ligger inte kvar pÄ vÀxlarna för maximal acceleration, istÀllet vÀxlar den upp för att spara diesel.
Att köpa en mindre motor rekommenderar jag inte. Bilen Ă€r tung! Ăven med 177 hĂ€star vĂ€xlar lĂ„dan ner i uppförslut för att inte tappa tempo. Med mindre motor blir det ett evigt vĂ€xlande och det stör harmonin.
I lÄg fart uppskattas den progressiva styrservon, man rattar runt bilen lekande lÀtt. I fart stramar styrningen upp sig och blir stadig.
Chassit Àr frÄn AL-KO och tyvÀrr saknas sÄvÀl antispinn som antisladd. AL-KO har helt enkelt inte fÄtt fram ett dugligt system Ànnu.
I övrigt finns allt jag kan önska â backkamera, stereo med DVD system (tjuvar hade tyvĂ€rr stulit testbilens sĂ„ den saknas pĂ„ bilderna), klimatanlĂ€ggning, elhiss, elspeglar och ett centrallĂ„s som Ă€ven styr bodelsdörren.
Lastar ett ton, drygt
Garaget Àr stort och tÄl att lastas med hela 350 kilo, tror det Àr rekord pÄ en Fiatbaserad husbil. Lastvikten anges till 1 186 kilo och det rÀcker till för de flesta som ska ut pÄ lÄngresa. Och plats finns. Ett vÀl tilltaget dubbelgolv rymmer all teknik, viss packning och frigör stuv inne i bodelen. Stora tankar (235 liter vattentank) Àr ytterligare av lÄngfÀrdbilens signum. Man ska inte behöva söka upp depÄ titt som tÀtt. Men Carthagos ingenjörer har missat en detalj som sprÀcker konceptet. Det finns bara en toalettkassett dÀr det borde funnits tvÄ eller allra helst en rymlig fast toatank. I en LinerClass fÄr man inte fumla bort denna ack sÄ vÀsentliga skitsak.
Nu Àr det förvisso en enkel sak att köpa till en kassett och spÀnna fast den i garaget. Men ÀndÄ! Det finns konkurrenter som har en extra tank i ett dÀrför avsett utrymme.
VĂ€rmesystem i toppklass
Tre axlar betyder att överhÀnget hÄlls i schack. Det i sin tur gör att de drivande framhjulen har bÀttre fÀste Àn om bilen vore tvÄaxlad med ett överhÀng som lyfter framvagnen sÄ dÀcken tappar traktion. Finns alltsÄ hyggliga förutsÀttningar att ta sig fram Àven pÄ svenskt vintervÀg.
Bilen har ett vattenburet vÀrmesystem frÄn svenska Alde draget genom hela bilens lÀngd fram till instrumentbrÀdan dÀr kallras frÄn vindrutan motas.
Utmed vÀggarna har luften fri passage runt alla möbler. En tapet i microfiber hjÀlper till att hÄlla kondensen stÄngen. Runt sÀngen löper vÀrmerör som ser till att sprida vÀrme runt och under madrassen, som vilar pÄ tallriksfjÀdrar med gott om utrymme för luften att cirkulera.
Under förarstolen aktiveras en vÀrmebooster vid behov. En vÀrmevÀxlare tar till vara pÄ överskottsvÀrmen frÄn motorn under fÀrd. Vi har vintertestat en S-Plus för nÄgra Är sedan. Den hade inte vÀrmen dragen Ànda fram men höll kylan pÄ utsidan utan mankemang. Nu nÀr systemet förbÀttrats finns all anledning att tro och pÄstÄ att Carthago Chic E-Line i51 QB Liner Class Àr en fullfjÀdrad vinterbil! Den som inte kan vara utan bakhjulsdrift pÄ vinterlovet vÀljer ett S-Plus-utförande baserad pÄ bakhjulsdrivna Iveco Daily.
Jag tycker
Carthago imponerar med ett solitt bygge och fin körkÀnsla. Det Àr enkelt att vistas ombord, man sitter bra, rör sig ledigt och vad man Àn tar i förnimmer man den dÀr svÄrfÄngade kvalitetskÀnslan. Bilen Àr inte perfekt i alla avseenden, men Àr en av de bÀttre som byggs pÄ Fiat. Priset Àr högt, kvalitet kostar. Men man fÄr valuta för slantarna; att leta upp nÄgot billigare lika bra blir svÄrt.
Fakta
- Modell Carthago Chic E-Line i51 QB LinerClass
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 3,0MJ 177 hk
- Vridmoment 400Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat
- Totalvikt 5 000 kg
- Max last 1 186 kg
- L x B x H 785 x 227 x 305 centimeter
- InvÀndig höjd 215 centimeter, 198 centimeter i sovrum.
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 235 liter
- GrÄvattentank 190 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 + 2
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 1 249 000 kronor
- Pris som testad: 1 337 800:-
- www.carthago.com
- Vi lÄnade bilen av Caravanhallen i Haninge
Utrustning testbil
AutomatlÄda, ABS, kraftigare generator, klimatanlÀggning, backkamera, farthÄllare, DVD stereo, TV, elhiss, elspeglar, kyl med separat frys, kaffebryggare, vattenburen Alde vÀrme inklusive uppvÀrmt dubbelgolv, vÀrmevÀxlare, isolerade uppvÀrmda tankar, langetterade mattor, myggnÀtsdörr, automatisk gasolomkopplare, crashsensor för gasolen, SOG toalettventilation, stödben
Vi gillar
- Byggkvaliteten pÄ sÄvÀl inredning som kaross
- Att köra bilen â bĂ€sta körkĂ€nslan i en Fiatbaserad husbil.
- Sittgruppen â bekvĂ€m, rymlig, stabilt bord
- VĂ€rmesystemet
- FrĂ€mre sĂ€ngen â stor, kommer ner djupt, stabil, högt i tak
- Köket â gott om förvaring, inredda lĂ„dor, vĂ€lplanerat
- Gasolutrymmet â ett av fĂ„ riktigt bra utrymmen
- 10 Ă„rs tĂ€thetsgaranti â branschens nĂ€st lĂ€ngsta
Â
Vi önskar
- Parallelltorkare för framrutan
- Golv utan nivÄskillnad
- En extra toalettkassett alternativt fast toatank.
Â
Vi gillar inte
- Saknar hall
- Högt insteg förarplats (man fÄr ett extra steg monterat av handlaren mot avgift)
- Â
Vill du lÀsa mer om Carthago? Klicka hÀr!