Meny

.

LMC Explorer Sportline 735 Sweden Edition

LÀtt och tÀt.

LMC gĂ„r sin egen vĂ€g för att tukta tvĂ„ problembarn inom husbilsvĂ€rlden – vikt och fukt. Och de verkar lyckas. Med LMC Explorer Sportline 735 Sweden Edition har företaget dessutom varit lyhörda för svenska önskemĂ„l och försett möblemanget med lĂ„ga lĂ„ngbĂ€ddar. Modellen sĂ€ljs inte nĂ„gon annanstans Ă€n hĂ€r hemma – en Ă€kta Sweden Edition!

 

Text och foto Stefan Janeld

 

LMC bygger lÀtta fordon med hyggliga lastvikter Àven med 3,5 tons totalvikt. FÄ tillverkare har gÄtt lika lÄngt i ambitionen att hÄlla vikten nere.

Ett bantningsmedel Ă€r att inte anvĂ€nda mer material Ă€n absolut nödvĂ€ndigt. Ett sĂ€tt att spara material Ă€r att hĂ„lla bilens profil lĂ„g. Men en lĂ„g profil begrĂ€nsar takhöjden invĂ€ndigt. Mitt i bilen, vid ingĂ„ngen och köket, kompenseras detta med ett sĂ€nkt golv. En manöver som inte kan upprepas i sovrum och sittgrupp med ett aber som följd: golvet har tvĂ„ rejĂ€la nivĂ„skillnader. NĂ„got som ogillas. Men vi mĂ„ köpa det eftersom det ”ligger i konceptet”.

För att understryka sin lÄga vikt levereras varenda LMC husbil med ett viktcertifikat. Bilen har vÀgts med bestÀlld utrustning och köparen kan pÄ certifikatet se bilens exakta vikt pÄ kilot nÀr. Det, dÀremot, gillar vi.

För tvĂ„ Ă„r sedan lanserade LMC en ny byggteknik i tak och vĂ€ggar. Reglar i polyuretan, isolering med slutna celler, döpt till LLT – Long Life Technologie (man fĂ„r ha överseende med den förtyskade stavningen, den som har engelska som modersmĂ„l hade sjĂ€lvklart stavat Technology
)

LMC Ă€r sĂ„ övertygad om den nya konstruktionens förtrĂ€fflighet att man utfĂ€rdar branschens lĂ€ngsta fuktskadegaranti – hela 12 Ă„r!

VĂ€rmealternativ

Modellen kan köpas med antingen luftburen vÀrme med vattenburen golvvÀrme eller helt vattenburen vÀrmeanlÀggning. Kombinationen luft/vattenburen golvvÀrme Àr en lÄnglivad specialitet som LMC, lite förvÄnande, Àr ensam om. I direkt anslutning till vÀrmaren leds varmluften in i en vattenfylld behÄllare dÀr vattnet vÀrms upp och med hjÀlp av en cirkulationspump leds ut i ett rörsystem i golvet. Busenkel lösning som ger varma golv Àven vid fricamping.

Testbilen hade vattenburen vÀrme i hela systemet. Det Àr vÀl genomfört med rejÀla luftspalter runt möblerna, skydd i överskÄpen sÄ att klÀder inte hindrar luftcirkulationen, med konvektorer Àven i kupén och dÀr defrostermunstyckena kan mota kallras frÄn framrutorna nÀr motorn Àr avstÀngd. Tankarna Àr (sjÀlvklart) uppvÀrmda och isolerade. Till och med gasolregulatorn Àr uppvÀrmd!

Enda missen Àr en för lÄg sarg runt sÀngarna. Den hindrar inte tÀcket frÄn att lÀgga sig över konvektorerna. Eftersom de Àr helt blottade uteblir den önskade skorstenseffekten som ett system med konvektorer bygger pÄ. HÀr har LMC chansen att med en högre sarg som vinklas in mot vÀggen förbÀttra systemet.

LÀttkörd

LMC Explorer Sportline 735 Àr inte företagets toppmodell. Visuellt Àr den svÄr att skilja frÄn sitt dyrare syskon, men tar man en titt under kjolen ser man att den stÄr pÄ Fiats camperchassi och inte pÄ AL-KO:s förzinkade med individuell hjulupphÀngning.

Jag kör bilen pÄ ringlande smÄvÀgar i trakterna kring Forsmark en dag nÀr vÄren anlÀnt och asfalten Àr torr. Anmodad hastighet vÀxlar mellan 70 och 90, hastigheter jag hÄller utan problem trots de snÀva kurvorna.

VÀgarna Àr i perfekt skick och ingen utmaning för bilens fjÀdrar och dÀmpare. DÀr grus samlats pÄ vÀgen vÀsnas det en hel del frÄn den invÀndiga trappan, man kan tro dörren flugit upp. En vanlig Äkomma pÄ bilar med invÀndig trappa, enkelt ÄtgÀrdat med sjÀlvhÀftande stomljudsisolering frÄn Mekonomen eller Biltema.

Motorn, 2,3 liter 150 hÀstkrafter, Àr som skapt för bilen. Att köpa den dyrare och tyngre treliters motorn Àr att slÀnga pengar i sjön. DÀremot kan det vara vÀrt att betala en extra slant för automatlÄda.

Utrustningen i kupén Àr riklig. KlimatanlÀggning, farthÄllare, elhiss, elspeglar, stereo, dubbla airbags, ESP antisladd, antispinn med hillholder och fördragna kablar till backkamera. FjÀrrmanövrerat centrallÄs saknas. MÀrkligt.

Jag tycker

Bygget kÀnns stabilt, sÀrskilt bodelen inger förtroende. Möblerna Àr stadiga och försedda med rejÀla beslag. OmtÀnksamma detaljer vittnar om att man vill sina köpare vÀl.

Att vÀrmesystem Àr vÀl uttÀnkt och draget Ànda fram till kupén ger stort plus i marginalen..

Bilens höjdpunkt Ă€r tveklöst de lĂ„ga lĂ„ngbĂ€ddarna –inte bara för att de Ă€r enkla att ta sig i och ur, utan för att de tillför rymd. LMC med sin lĂ„ga profil kĂ€nns lĂ€tt övermöblerad med höga sĂ€ngar i sovrummet.

Jag hittar inga allvarliga missar. Visst hade jag önskat ett helt plant bodelsgolv, ramförsedda rutor, tröskelfritt gasolutrymme och en rejÀl tryckvattenpump istÀllet för en simpel drÀnkbar historia. Men det finns alltid önskemÄl om alternativa lösningar i alla husbilar.

VÀger man samman planlösningen, priset, utrustningsnivÄn, kvaliteten, kompetensen och inte minst tryggheten med 12 Ärs fuktskadegaranti Àr bilen ett bra köp.

Fakta

Vi gillar

  • PrisvĂ€rd – hög kvalitet, mycket utrustning
  • VĂ€rmesystemet
  • Sovrummet
  • Badrummet –
  • Hall – bara att den finns Ă€r toppen
  • Viktcertifikatet
  • 12 Ă„rs fuktskadegaranti

 

Vi önskar

  • BĂ€ttre takhöjd – nu Ă€r det tvĂ„ meter endast vid hall och kök.
  • Högre sarg utmed sĂ€ngarna
  • Golv utan nivĂ„skillnader
  • Gasolutrymme utan hindrande tröskel

 

Vi gillar inte

  • InvĂ€ndig trappa som vĂ€snas
  •  

Utrustning testbil

ABS, Traction+ antispinn med hillholder, ESP antisladd, klimatanlÀggning, farthÄllare, CD stereo, elhiss, elspeglar, kyl med separat frys, ugn, vattenburen Alde vÀrme inklusive golvvÀrme, isolerade uppvÀrmda tankar, markis, langetterade mattor, myggnÀtsdörr, gasolomkopplare, uppvÀrmd gasolregulator, crashsensor för gasolen

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift