.

Populär än idag

GMC Motorhome -74

På sin tid var den en av USA:s mest teknisk avancerade husbilar. Framhjulsdriven, luftfjädrad bak, torsionsfjädring fram, försedd med en 455 V8 med treväxlad Hydramatic automat och byggd på en stegram i stål med ett aluminiumskelett klätt med glasfiber och aluminium. Isoleringen sprutades in i konstruktionen och härdade på plats för extra styvhet. Två längder (23 och 26 fot), femton planlösningar och fyra färgsättningar fanns att välja på.

Tvillingaxlar bak är inte vanligt i USA, här härskar tvillinghjul – ”duallys”. Men de stjäl utrymme i bodelen om man vill hålla profil och tyngdpunkt låg.

Bilen ändrades inte under sin livstid, delar från en 73:a passar en 78:a. Enda ändringen var att den stora och törstiga 455 motorn avlöstes av en mindre törstig 403 V8.

Husbilen byggdes mellan 1972 och 1978 i 13 000 exemplar och ryktet säger att varenda bil såldes med förlust.

Idag finns företag specialiserade på att renovera dem. Ett specialtrimmat exemplar nådde på Bonneville Salt Flats en toppfart av 170 km/h.

Bilen står idag på RV Hall of Fame i Elkhart Indiana. Ett helt unikt museum som drivs av Amerikas branschförbund för fritidsfordon.

Den här planlösning hette 26-2. Fyrsittsdinette, bäddsoffa, kök och toa mitt för varandra
längst bak en bäddbar vinkelsoffa