Prevost är en busstillverkare, känd för sin höga kvalitet. De inreder inte husbilar. Men de bygger chassina som sedan används av fem av de exklusivaste inredarna i Nordamerika. Längst bak sitter en dieselmotor från Volvo, de ägs nämligen av Volvo. Något en vaken besökare på vår YouTube kanal upplyste mig om.
Av Stefan Janeld
Man skulle kunna säga att Prevost bygger gigantiska plåtischassin. Med bodel i rostfritt stål! Inga potentiella rosthögar alltså. De har en hel serie chassin särskilt framtagna för att konverteras till husbilar. Kompletta med slideouts och rymliga dubbelgolv.
På mässan ställde man ut ett tomt chassi, redo att inredas. Där kunde man se mekaniken till utskjuten, konstruktionen i rostfritt stål. Man ställde även ut den första Prevost bussen, Prevost nr 1.
I bildgalleriet kan ni ta en titt in i det tomma chassiet och i första bussen Prevost byggde. Klicka för större bilder och bildtexter.
5 inredare
Det är lite udda att man kallar alla Prevost-byggen för just Prevost. För de inreds av fem noga utvalda inredare, Featherlite, Marathon, Emerald, Millenium och Liberty. Man skulle därför kunna argumentera för att man köper en Featherlite eller en Marathon. Men de kallas alla i folkmun för Prevost. Även om säljarna på de olika företagen inte håller med.
Hakan slog i golvet
Jag slog mig i slang med representanten för Featherlite. En fåordig man, synbart trött på att få frågor från folk som inte har plånboken att köpa en av hans skapelser. Men det han hade att säga kommer jag inte glömma. Dels pratade vi om hantverket. Han sade kort och gott att det är: ”Unmatched”. Alltså att ingen kan mäta sig med vad de gör.
När jag frågade varför man valde att inreda just Prevost var svaret precis lika uttömmande: ”Because it is the best”.
Nu till det som fick mig att tappa hakan. Han förklarade att de är väldigt noga med att ställa in chassiet för bästa komfort. Knappast förvånande. Men när han berättade att man skickar alla däck på svarvning kunde jag inte låta bli att be honom upprepa det han sagt.
-Svarvar ni däcken?!
”Absolut, det tillverkas inga 100% runda däck. Så varje däck svarvas till perfektion.”
Nog sagt!
I bildgalleriet kan ni titta in i Featherlite #1819 ”Misano” av 2026 års modell. Baserad på ett Prevost H3-45 chassi. Prislapp 3,2 miljoner USD. Jag betalade strax över 12 kronor för dollarn på Arlanda. Så översatt till svensk prislapp 38,4 miljoner SEK. Men de har modeller från 1,8 miljoner USD. Vad skönt…
Marathon Coach Jupiter
Kan inte låta bli att visa ett till Prevost bygge. Denna gång är det Marathon som inrett. Bilen har två slideouts, så volymen blir inte riktigt lika generös som i featherlite modellen. Men prislappen är i nivå. 3,1 miljoner dollar.
Intressant är att Marathon anger vad själva chassiet kostar, 723 829 USD. Så konverteringen till husbil betingar ungefär 2 375 000 USD. Huruvida de svarvar sina däck framgår inte.
I bildgalleriet kan ni bekanta er närmare med Marathon Coach Jupiter. Klicka för större bild och bildtexter.