8F serien Àr Rapidos enklare helintegrerade serie. Plastkjolar istÀllet för aluminium, inga utvÀndiga stuv annat Àn garaget, Fiat originalchassi, en del plastbeslag ombord. Som pÄ de flesta mellanklassbilar. Men ombord Àr kÀnslan allt annan Àn enkel, snarare lite lyxig Möblerna Àr vÀldesignade, fÀrgskalan ljus och inbjudande och sÀngarna Àr som att krypa ner i en grÀddbakelse. Jag förstÄr att det Àr en av de bÀst sÀljande modellerna frÄn Rapido.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Det Àr nÀstan 30 grader i skuggan nÀr jag springer ut och in i husbilen med min kamera, mÄttband och testprotokoll. Inte lÄngt ifrÄn mig hÄller en bÀrgare pÄ att lasta en personbil som fÄtt vÀrmeslag. De smÄ vindpustar som ibland letar sig fram till mig Àr vÀlkomna men gör knappast nÄgon skillnad. Jag har varit förutseende, i kameravÀskan finns en liten handduk att torka av svetten med och en flaska bubbelvatten.
Jag Àr pÄ toppenhumör. Mycket bÀttre Àn de tre kvinnor vars bil rullar ivÀg pÄ bÀrgarens flak. Att jag Àr sÄ glad har inget att göra med vÀdret, det Àr helt och hÄllet testbilens förtjÀnst. Jag blir glad av husbilar dÀr man kan se att den utvecklats med en tydlig mÄlbild.
Om jag gissar stod följande pÄ designteamets whiteboard nÀr man utvecklade bilen.
Â
Den ska:
- 1: Vara konkurrenskraftigt prissatt.
- 2: KÀnnas lyxigare Àn prislappen.
- 3: Fungera för en familj om fyra.
- 4: Passa alla marknader.
- 5: Klara en frostnatt och lite till.
Â
Check pÄ alla.
Â
VÀrdig körupplevelse
Testbilen stÄr pÄ Fiats Heavy chassi med en totalvikt pÄ 4,4 ton. Motorn Àr Fiats starkaste, 180 hk, kopplad till deras niovÀxlade automat. Drivlinan ihop med bilens tyngd, över 3 ton, ger en körupplevelse som kÀnns vÀrdig, jag Äker med pondus. Att Äka olastat heavy chassi kan vara en stötig upplevelse. Men inte i denna bil. I rondeller drar jag ner farten lite extra, bilens tyngd mÀrks.
Sittkomforten Ă€r mycket hög och jag sitter i bekvĂ€m höjd i förhĂ„llande till ratten. Ăven ljudkomforten Ă€r god. Bodelen tiger still, visst vindbrus letar sig in i motorvĂ€gsfart. Motorn gör sig pĂ„mind vid gaspĂ„drag men annars Ă€r den mer ett bakgrundsljud. VĂ€gljud finns dĂ€r, men stör knappast.
Vindrutan Àr inte sÀrskilt djupt nerdragen. Framför instrumentpanelen Àr en horisontell yta, perfekt för prydnader och smÄ lampor nÀr du myser pÄ stÀllplatsen. Detta gör dock att du har begrÀnsad sikt i bilens nÀromrÄde, om du ska parkera mot ett lÄgt staket kommer staketet försvinna ur synfÀltet nÀr du har en bra bit kvar.
Â
Lastar rejÀlt
Bilen stĂ„r som sagt pĂ„ ett 4,4 tons Heavy chassi. Det betyder en lastvikt pĂ„ över 1 100 kg. Ăven med fyra personer ombord blir det en utmaning att överlasta bilen. Inte sĂ„ att det Ă€r knapert med lastutrymme. Garaget Ă€r stort, garderoberna Ă€r som smĂ„ rum, det Ă€r bra med överskĂ„p och i golvet finns ett rymligt stuvutrymme.
Men det mesta Àr placerat runt bakaxeln. Ska man utnyttja hela lastvikten Àr det stor risk att man överlastar bakaxeln. Man fÄr tÀnka pÄ var man placerar tunga saker sÄ de goda vÀgegenskaperna inte gÄr förlorade.
Â
BÀst som sommarnöje
I Sverige Àr det mÄnga som köper vinterhusbilar men aldrig utnyttjar kompetensen. En kompetens som kostar en hel del. Rapido 866F klarar en vecka vid skidbacken, inga problem. Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd, inklusive tömningsventilen. VÀrmaren pÄ 6 kW rÀcker gott. Det finns ett elektriskt vÀrmegolv förutom att det tekniska dubbelgolvet Àr uppvÀrmt.
Det som gör att jag ÀndÄ ser bilen som en 2,5 sÀsongs husbil, april-oktober, Àr att luftcirkulationen bakom möbler, i överskÄp och utmed lÄngbÀddarna inte Àr tillrÀcklig.
Om du vill öka vinterkomforten Àr mitt tips att ta en titt pÄ queensbedversionen av denna bil. DÄ sover du en bit frÄn vÀggarna och eventuellt kallras Àr inget som förstör nattsömnen. Den heter 896F.
Â
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med Rapido 866F. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Â
Jag tycker
NÀr halvintegrerade mellanklassbilar passerar miljonen Àr det positivt att Rapido kan erbjuda en vÀlutrustad helintegrerad husbil för vÀl under 1,5 miljoner kronor som inte kÀnns billig, tvÀrtom Àr kÀnslan exklusiv.
Att man sparat in pÄ vinterdugligheten Àr klokt. De flesta stÀller av sin husbil i september och tar ut den igen i maj. Andra vÀljer att lÀmna kalla Norden till förmÄn för ett land vid medelhavets strand. För dessa Àr denna husbil helt rÀtt.
Personligen skulle jag undersöka möjligheten att avstÄ taksÀngen fram till förmÄn för överskÄp, byta ut gasolpannan mot Trumas dieselversion och absorptionskylskÄpet till ett med kompressor.
Om det Àr en helintegrerad husbil som lockar och budgeten Àr satt till max 1,5 miljoner bör Rapidos 8F serie vara med pÄ er intresselista.
Fakta
- Modell Rapido 866F
- Ă rsmodell 2024
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat camper
- Motor Fiat 2,2L Heavy Duty 180 hk
- Vridmoment 450 Nm
- VÀxellÄda 9 vxl automat
- LxBxH 749 x 235 x 289 cm
- InvÀndig höjd 200 cm (186 cm i sovrummet)
- Totalvikt 4 400 kg
- Lastvikt 1 184 kg
- Hjulbas 4 035 mm
- Diesel 75 liter
- AdBlue 19 liter
- FĂ€rskvattentank 120 liter
- GrÄvattentank 120 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris 1 234 500 kr
- Pris testbil 1 430 120 kr
- Hemsida https://www.rapido-husbil.se
- Vi lÄnade bilen av Tumbo Husbilar, https://tumbo.se
Jag gillar
- VĂ€lutrustad
- SĂ€ngarna
- BekvÀma soffor
- Köket
- PrisvÀrd
Â
Jag önskar
- Att taksÀngen hade en luftspalt mot taket över hela sÀngens bredd
- LÀgre insteg vid förarplats
Â
Om du vill se en video pÄ bilen kan du göra det pÄ vÄr YouTube kanal, klicka hÀr