Chassispecialisten AL-KO lanserar nu ett aktivt stötdÀmparsystem till husbilar pÄ Mercedes med AL-KO chassi. De kallar det Comfort Drive och utlovar förhöjd komfort och ökad stabilitet.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Att öka Ă„kkomforten pĂ„ husbilen Ă€r populĂ€rt. MĂ„nga vĂ€ljer luftfjĂ€dring för âĂ„ka som pĂ„ molnâ. Och visst blir komforten hög. SĂ€rskilt pĂ„ lĂ„ngfĂ€rd nĂ€r man slukar motorvĂ€gsmil.
Men luftfjÀdringen kan omöjligen kompensera för snabba lastförskjutningar. Som nÀr man kör pÄ slingrig vÀg eller i en rondell. Man fÄr, förenklat uttryckt, en bekvÀmare men inte lika stabil husbil.
PÄ husbilar baserade pÄ Fiat har man i mÄnga Är kunnat anvÀnda alternativ till luftfjÀdring för att fÄ bÄde ökad komfort och god stabilitet. AL-KO har en bakdÀmpare som heter AL-KO ALC (automatic level control) som med en ventil ser till att bilen oavsett last alltid har optimal fjÀdringsvÀg. För framaxeln har man dÀmpare döpta till ACS (AL-KO Comfort Suspension) som ger en bÀttre styrrespons och Àr stabilare vid inbromsning. Men till Mercedes-baserade bilar har det inte funnits nÄgot liknande.
PÄ husbilar byggda pÄ Mercedes/AL-KO Àr komforten redan i standardutförande mycket hög. Det har vi berömt bilarna för i flera tester. Men vi har Àven klagat en del pÄ att det i kurvor kÀnns vÀl mjukt. SÀrskilt i helintegrerade husbilar Àr det tydligt att den smalare spÄrvidden pÄ framaxeln gör att bilen niger mer Àn vad som Àr bekvÀmt om man tar en tvÀr kurva i lite för hög fart.
Vi gjorde ett jÀmförande test för nÄgra Är sedan mellan Fiat/AL-KO och Mercedes/AL/KO som pÄ ett bra vis tydliggör skillnaderna i karaktÀr mellan bilarna.
Â
Stabilitet OCH komfort
AL-KO Comfort Drive ska enligt AL-KO ge bĂ„de den högre komforten och en ökad stabilitet genom att tusen gĂ„nger per sekund analysera körsituationen och anpassa dĂ€mparnas styvhet. Ăven styrningen stramas upp och blir mer direkt.
För att kunna göra detta anvĂ€nds sju sensorer – en per hjul, tvĂ„ pĂ„ framaxeln och en pĂ„ bakaxeln. Dessa sensorer Ă€r kopplade till en styrenhet som skickar ut information till magnetventiler pĂ„ dĂ€mparna. Ventilerna anvĂ€nds för att justera dĂ€mpning och returdĂ€mpning. Ăka eller minska trycket i dĂ€mparna.
Systemet har tvÄ lÀgen. Normal och Comfort. Det startar alltid i Normal, om du vill ha mer komfort Àn sÄ vÀljer du Comfort med en knapp pÄ instrumentpanelen. DÄ blir systemet lite lÄngsammare att reagera pÄ lastförskjutningar, i praktiken bibehÄlls en mjukare dÀmpning.
I undanmanövertester har man fÄtt vid handen att systemet ger ca 20% mer stabilitet. Eller snarare att man kan Äka ca 20% fortare med bibehÄllen kontroll. Det Àr kanske inte ett test vi avser göra. Vi Àr mer intresserade av att köra pÄ ringlande smÄvÀgar och motorvÀg för att bedöma systemets vinster. Vi jobbar pÄ att fÄ fram en bil med systemet monterat.
Förutom att fÄ en bekvÀmare gÄng pÄ vÀgen borde systemet Àven ge förhöjd ljudkomfort eftersom dÀmparna bÀttre filtrerar bort mycket av de smÄ vibrationer som annars fortplantar resonansljud in i bodelen. Det Àr ocksÄ nÄgot vi ser fram emot att testa i praktiken.
Kan eftermonteras
Comfort Drive kan bestÀllas fabriksmonterat men Àven eftermonteras. Jag tror nog att eftermontering kommer bli vÀldigt populÀrt. I alla fall om vi i oberoende tester kan faststÀlla att systemet hÄller vad AL-KO lovar.
MÄnga husbilar pÄ Mercedes/AL-KO Àr treaxlade, men Comfort Drive Àr endast avsett för tvÄaxlade bilar.
För er som undrar över systemets vikt kan jag meddela att det Àr 8,5 kg tyngre Àn originaldÀmparna.
NĂ„got svenskt pris Ă€r inte faststĂ€llt. En inte allt för vild gissning Ă€r att det landar pĂ„ 80 â 100 000 kronor.