Jag har gjort ett antal pryltester senaste året. Här kommer utlovade slutrapporter. Ett testresultat förvånar mig och går emot den allmänna uppfattningen.
Av Stig Forsberg
Jag har testat husbilsprylar i över 15 år och vet bättre än att slutligt bedöma en pryl kort efter installation. En del installationer ger resultat som är enkla att bedöma över tid tämligen snabbt, som Thetfords keramikinsats till toaletten, medan andra kräver längre tid att slutligen bedöma. Som testet av solpaneler, hade jag bara bedömt dem efter en solig sommarvecka hade resultatet blivit det omvända mot långtidstestet.
Jag länkar i rubriken till ursprungsartikeln/artiklarna. Om Du önskar djupare teknisk information om hur jag gjorde och varför, läs originalartikeln. Jag anger här inga priser eftersom de ändrats sedan jag gjorde installationerna. Priset vid installationstillfället finns i originalartikeln.
Jag bytte ut en av mina 40×40 cm takluckor mot en Maxxfan. En fläkt som kan suga ut luft eller dra in den i 10 steg med 10% till 100% fart på fläkten. Den kan även ställas på automatik så att den reglerar själv efter inställd temperatur. Det läget använder jag aldrig eftersom den väsnas mycket när luckan öppnas och stängs.
Jag suger vanligtvis ut luft så att den kalla luften under bilen sugs in i bodelen. Endast när jag kör köksfläkten trycker jag in luft rejält och får övertryck i bilen, vilket hjälper köksfläkten.
Den uppges inte tåla för hög batterispänning så jag lade en diod i serie med plusanslutningen eftersom jag har litiumbatteri i bodelen. Det sänker spänningen med 0,7 volt och har fungerat perfekt för mig.
En mycket lyckad investering som gett oss fräsch luft i bilen dygnet runt. Jag låter den gå även när jag ställer bilen några dagar.
Med en maskin inkopplad och tillsatser av kemikalier så kör man motorn och låter förbränningen gå upp i mycket höga temperaturer. Man ”bränner ur motorn” stillastående utan att köra 140 på motorvägen. Resultatet blir ren invändig motor inklusive avgassystem.
Resultatet blev en omedelbart sänkt bränsleförbrukning och en jämnare tomgång.
Efter ca åtta månader återgick bränsleförbrukningen till den tidigare normala och motorn började bluddra lite på tomgång. Jag tolkar det som att min motor snabbt sotar igen. Det är troligen mitt försiktiga körsätt kombinerat med de nya miljövänliga bränsleblandningarna som orsakar det. Det kan å andra sidan inte vara miljövänligt att jag skall köra hårt för att hålla motorn ren.
OBS! Jag kör året runt, och mycket. Om man bara kör sommartid kan jag tänka mig att effekten håller i sig två säsonger.
Att få keramik i toaskålen i stället för repig sliten plast var ett stort lyft. Den repiga plasten höll även kvar doften av urin när man lyfte locket. Att vaxa skålen då och då hjälpte i början men efter 15 år hjälpte inte heller det. Med keramik så glider allt lätt ner på den hårda hala ytan.
Klart ökad trivsel vid besök på toan.
Det är inte länge sedan jag gjorde denna installation, men jag vågar mig redan på en slututvärdering eftersom jag är övertygad om att resultatet kommer hålla över lång tid.
Att min gamla solcell gjort sitt var tveklöst. Den hade åldrats och tappat effekt, men framförallt har utvecklingen varit så snabb att dagens solcellers prestanda vida överskrider min nuvarande. En stor debatt har varit, och är fortsatt, huruvida glassolceller på distanser är bättre än limmade direkt på taket.
De på distanser får kylning underifrån vilket inte limmade får. Det hävdas att de som limmas direkt på taket inte levererar lika bra eftersom de blir för varma när solen bränner på. Ja det visade sig stämma, men de levererar bättre när det är kallt ute. Hela hösten, vintern och den i år kalla våren så har de levererat långt bättre än glassolcellen. Orsaken är den ”knottriga” ytan som reflekterar ner ljuset bättre när solvinkeln är låg.
Vi har tillbringat vintern i norra Frankrike och även där är solen klen och solvinkeln låg under de korta vinterdagarna. Solen förmår då inte värma upp solcellen nämnvärt. Under senvåren och sommaren när solen står högt på himlen levererar glassolcellen på distanser något bättre.
Utsagorna kring skillnaden är således korrekta i teorin, men i praktiken vinner faktiskt den limmade solcellen. Den börjar leverera tidigare på morgonen och fortsätter senare på eftermiddagen. När dagen är slut så är bodelsbatteriet fullt. Den levererar även bättre molniga dagar. Jag upplever den mörka årstiden en skillnad på ca 30% mer energi över dagen.
När det är riktigt soligt ute och taket blir varm levererar den sämre, men den hinner ändå med att ladda upp bodelen, om än något långsammare. Resultatet är repetitivt från dag till dag och konstaterat med hjälp av de två Suncontrol-mätarna från NDS som jag haft inkopplade, en på varje solcell.
Det spelar ingen större roll vilken typ Du väljer. Men åker Du året om är den direktlimmade på taket att föredra vintertid. Den är dessutom lättare och har ett mindre luftmotstånd.
Att ha koll på kvarvarande gasolmängd är tämligen viktigt. Utan gasol fryser bilen snabbt ihop vintertid och utan gasol stannar kyl/frys sommartid. Då är inte kall öl största problemet. Ni med elektrisk kyl (kompressor) klarar Er naturligtvis.
Senso4S Plus är ett system där man ställer gasoltuben på en våg och kalibrerar värdena för tom och full tub. Man kan sedan med en app i mobilen läsa ut, med stor precision, hur mycket gasol man har kvar samt får även veta hur länge den räcker med aktuell förbrukning.
Ett annat system heter Mopeka. Det använder ultraljud för att mäta mängden gasol i flaskorna. Oavsett system – ultraljuds mätning eller en våg – får man exakta värden, uppskattat om man är lite nördig och gillar exakta siffror.
Senso4s Plus är den mest avancerade av de två. Spänner man fast tuberna för hårt känner dock inte vågen av viktminskningen. Man tvingas därför släppa lite på spännbanden vilket gör att tuben kan röra sig en aning. Under färd på gropig väg rör sig då tuberna lite för mycket. Det reagerar vågarna på så att de måste kalibreras om igen när man fyller på. Det blir lite stökigt när man måste lyfta den fulla tuben för att tarera vågen till noll och sedan ställa ner den för att justera värdet för full tub. Om man däremot har lösa tuber blir det enklare för då lyfter man ut tuberna vid påfyllning och följer den vanliga enkla kalibreringsrutinen.
Senso4S Plus passar den nördige med lösa tuber. Utan tvekan min favorit om det inte var för att jag har fasta tuber. Med fasta tuber, tankflaskor, är Mopeka enklare att leva med.