Den Àr lÀttkörd, smidig i trÄng trafikmiljö, vÀl lÀmpad för europaresor och den Àr nÀstan helt unik. Inte sÄ dÄlig inledning pÄ ett test, eller hur?
För att fÄ allt ovanstÄende tarvas en del kompromisser. Kan du leva med dessa Àr detta en bil att ta en nÀrmare titt pÄ.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Jag kÀnner bara till en konkurrent till Rapido C50. Det Àr Adria Compact CS. Jag sÄg den pÄ mÀssan i Paris för nÄgra Är sedan. Att det var just i Frankrike jag sÄg modellen Àr ingen slump. FransmÀnnen Àlskar fristÄende dubbelsÀng, det vi kallar queensbed hÀr hemma.
Att Rapido nu tar upp denna sÀnglösning i sin serie av smala husbilar, C för Compact, kÀnns logiskt. Hemmamarknaden krÀver det.
Â
Varför en Rapido C?
Testbilen Àr 217 cm smal, istÀllet för normala 233 cm. Det leder till frÄgan: Varför ska man köpa en smalare husbil?
TvÄ huvudsakliga skÀl: God lastvikt och smidigare att köra. Den 15-16 centimeter smalare bodelen har samma effekt pÄ körkÀnslan som vore en normalbred husbil en meter kortare. Det kÀnns som att man kör en plÄtis.
SÄ varför köper man inte en plÄtis?
En panelbyggd husbil Àr rymligare ombord eftersom vÀggarna Àr raka. Isoleringen Àr bÀttre och lastvikten Àr högre.
I Tyskland Àr biltypen högvilt, mycket tack vare att man med 3,5 tons totalvikt kan fÄ vettig lastvikt. Kompaktklassen, dit Àven plÄtisar och campingbilar rÀknas stÄr för 2/3 av den Europeiska marknaden.
Â
Trivs pÄ ringlande vÀgar
Bakom ratten sitter jag lite vÀl högt men mycket bekvÀmt, som alltid i halvintegrerade husbilar pÄ Fiat. Motorn pÄ 140 hk Àr kopplad till den mjukvÀxlande 9-stegade automatlÄdan. PÄ de smala och kurviga vÀgarna utanför Eskilstuna sitter jag tillbakalutad och lÄter bilen rinna genom kurvorna, som vore det en personbil jag körde. Att placera bilen pÄ vÀgen Àr instinktivt frÄn första metern. LÀttkörd? Jajamensan!
Jag har allt en modern komfortbilist önskar â klimatanlĂ€ggning, farthĂ„llare, multimedia med backkamera. Ăven aktiva sĂ€kerhetssystem som antisladd, antispinn och ABS ingĂ„r.
Ljudkomforten Àr god, jag lyssnar pÄ pratradio pÄ lÄg volym utan problem. Visst rassel frÄn spisen förnims (det löser man enkelt sjÀlv) men i övrigt tiger bodelen still. Takfönstret ovanför förarplatsen tillför inget vindbrus. VÀgljud letar sig in och motorn höjer rösten en aning vid gaspÄdrag. Precis som vanligt i husbilar.
Â
Lastar 600 kg
Bilen kan husera fyra personer om tvÄ Àr juniorer. Dinetten Àr bÀddbar (Rapido anger att bilen sover tre personer). Men i allt vÀsentligt Àr det en bil för tvÄ. Kortare tid, en helg eller sÄ, kan man ta med sig ett par juniorer som kommer uppskatta Àventyret. Planerar man en lÀngre resa skulle jag föreslÄ att man sover i ett förtÀlt istÀllet för att bygga om dinetten varje dag.
Packningen lastar man in i garaget, de tvÄ garderoberna i sovrummet och i överskÄpen. Det finns Àven plats under sÀngen. För tvÄ personer ryms ledigt det man behöver. OBS! Behöver, men kanske inte allt man önskar. För fyra Àr det lite snÄlt med stuvutrymme.
Lastvikten Àr dock tillrÀcklig. Att i en 3,5 tons vÀlutrustad husbil ha hela 600 kg lastvikt Àr bra.
Â
Vinter dÄ?
Rent krasst Àr detta ingen vinterbil. Sidokjolarna Àr i plast, luftcirkulationen bakom möbler och i överskÄp Àr tveksam. Men den har nÄgra ess i hjulhusen som gör att man kan njuta husbilsliv den kalla Ärstiden.
- – VĂ€rmaren Ă€r Trumas kraftigaste dieselvĂ€rmare pĂ„ 6 kW (4 kW standard).
- – Det finns elektrisk golvvĂ€rme som kan aktiveras vid behov.
- – Spillvattentanken Ă€r isolerad och uppvĂ€rmd.
- – Insynsskydden i sidofönstren Ă€r av den dubbla, isolerande, varianten.
- – Gasolutrymmet Ă€r placerat i det varma garaget sĂ„ du kan till och med ha en kompositflaska i bilen vintertid.
- – Att sĂ€ngen stĂ„r en bit frĂ„n vĂ€ggen gör att eventuellt kallras frĂ„n fönstren inte mĂ€rks i sĂ€ngen.
- – Garderoberna i sovrummet skyddar frĂ„n de kalla hörnen dĂ€r isoleringen alltid Ă€r sĂ€mre.
Komplettera med ett utvÀndigt tÀcke sÄ kan du vintercampa utan större problem.
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med Rapido C50. Klicka pÄ bilderna för större bild och informativ bildtext.
Jag tycker
Ser man bilen som en husbil för tvÄ, eller för ensamÄkare, Àr den toppen. SÀrskilt om man vill upptÀcka Europa. Att det enda som behöver gasol Àr spisen Àr en stor fördel nÀr man Äker mellan flera lÀnder, inget trassel med adaptrar eller att hitta gasoldepÄer. KylskÄpet Àr kompressordrivet och vÀrmaren dricker diesel. Bilens smidiga format kommer uppskattas i Europas trÄnga byar och stÀder.
De kompromisser du behöver acceptera Àr ett bordsben som jÀklas med den/de som sitter i soffan, en sÀng som Àr i kortaste laget och ett golv med flera nivÄskillnader.
Som vanligt Àr utrustningsnivÄn hög. Det har den alltid varit hos Rapido. Om ni letar ett rymligare alternativ till en plÄtis Àr denna en god kandidat.
Fakta
- Modell Rapido C50
- Ă rsmodell 2024
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat camper
- Motor Fiat 2,2L Heavy Duty 140 hk
- Vridmoment 380 Nm
- VÀxellÄda 9 vxl automat
- LxBxH 659 x 217 x 275 cm
- InvÀndig höjd 199 cm
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt 600 kg
- Hjulbas 3 800 mm
- Diesel 75 liter
- AdBlue 19 liter
- FĂ€rskvattentank 110 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris 1 042 500 kr
- Pris testbil 1 199 310 kr
- Hemsida www.rapido-husbil.se
- Vi lÄnade bilen av Tumbo Husbilar, https://tumbo.se
- Listobjekt
Jag gillar
- Att köra bilen
- Lastvikten
- DieselvÀrmare och kompressorkyl
- VĂ€lutrustad
- RymdkÀnslan i sittgruppen som takfönstret ger
- RejÀl tryckvattenpump
Â
Jag önskar
- LÀngre sÀng (men förstÄr och accepterar kompromissen)
- Att bordsbenet inte var i vÀgen nÀr man sitter i soffan
Â
Klicka pÄ bilden för att se en video frÄn testet