Jag vet, husbilar är personliga och man köper husbil efter sina personliga behov och önskemål. Så självklart är detta mina, högst personliga, preferenser. Men artikeln är också en uppmaning till tillverkarna att sluta leva i nittiotalet.
Av Stefan Janeld
Jag går inte in på planlösningar, vinterduglighet, storlek eller vilken ledd sängen ska placeras på. Den här texten handlar om utrustningen ombord. Om att många av tillverkarna inte tycks gå i takt med sina kunder. Kort sagt är de sena att reagera på trender och införlivande av ny teknik.
Man kan undra varför det är på detta vis. Jag tror det är en mix av flera saker. Olika för olika fabriker och koncerner.
- – Man kanske har lager av gamla prylar att göra slut på.
- – Man vill ha saker på en tillvalslista där man kan ta mer betalt.
- – Inarbetade affärsrelationer med underleverantörer.
- – I stora koncerner ges olika varumärken olika profil för att inte trampa varandra på tårna. Då måste man ha skillnad i utrustningsnivå för att motivera skillnad i pris.
- – Det är ingen konkurrensnackdel att hålla fast i gammal teknik när alla andra gör likadant.
- – Det är svårt att bryta invanda mönster och vanor.
- – Kan vara en kvalitetsfördel att fabrikens montörer får fortsätta göra det de är vana vid och kan väl.
- – Flata kunder som okritiskt accepterar tingens ordning.
Man kan ha i åtanke att det tog 5 år för husbilsbranschen att helt fasa ut halogenlampor till förmån för LED. Men bara två år att införliva nya chassin i produktionen, för vissa ännu snabbare.
Att anpassa sin produktion till ett nytt chassi är en betydligt större process än att byta lamparmaturer. Tillverkarna kan alltså reagera snabbt och resolut när de behöver. Eller, mer korrekt, när marknadssituationen kräver det.
Det är vi som är marknaden, dags att börja ställa krav!
Dessa saker ska alla husbilar vara standardutrustade med 2024:
Litiumbatteri
Enligt mig är litiumbatterier nyckeln till en bekvämare och kompetentare husbil. Energi har i alla år varit en bristvara och man har utrustat husbilar på energisnålast möjliga vis. Eller mer rakt uttryckt – man har tvingats kompromissa med bilens kompetens och komfort för att det inte funnits energi nog.
Nu är det inte så längre. Litiumbatterier har idag kommit ner så pass i pris att det är oförsvarbart att använda AGM batterier i husbilar. Även i instegsbilar.
Inte bara kunden blir nöjdare. Tillverkaren kommer vinna stort på det eftersom kunden får ett enklare husbilsliv och inte svär över att strömmen ombord tar slut efter några dagars fricampande. Det är inte batteriet han blir arg på, det är husbilen. Han svär över tillverkaren som troligen tappar kunden när det är dags för husbilsbyte. Kanske åttiotalsbatteriet till och med är vad som triggar bytet av husbil.
Man kan förmodligen locka fler kunder till husbilslivet med elsystem dimensionerade för bästa komfort och funktion eftersom inte alla lockas av ett husbilsliv fjättrade till en elstolpe.
Det finns gott om exempel på husbilar som standardutrustas med solpanel och AGM batteri. Mitt förslag: Avstå solpanelen och lägg pengen som sparas på litiumbatteri och bra laddning istället.
Förslaget är riktat till tillverkarna. Men du som kund kan lyfta frågan vid köpet, köpslå helt enkelt, avstå solpanelen till förmån för 200 Ah litiumkraft. (Vår prylredaktör Stig håller inte med mig, han anser solpanel vara en nödvändighet på en husbil. Men det får han skriva en egen artikel om.)
Inverter
Med litiumbatteri ombord öppnas en ny värld. En värld där man via inverter (omvandlare) kan använda 230 volts produkter även vid fricampande utan att oroa sig för batteriet. I alla fall om man har en batteribank av hygglig storlek. Även invertern ska vara av tillräcklig storlek, minst 1 500 watt.
Återigen är detta ett tillbehör som förbättrar kundens upplevelse och kan locka fler till husbilslivet.
Kompressorkylskåp
När det är varmt ute får vi på Husbilsskolan många mail om kylskåp som inte håller kylan. Gemensamt för dem alla är att de har ett så kallat absorptionsskåp vars huvudsakliga energikälla är gas. De går även på 230 och 12 volt. Men elpatronerna har inte samma effektivitet som gasolen. Särskilt inte 12 volts patronen, den kan stötta ett redan kallt skåp, men inte mycket mer.
När man märker att skåpet inte håller kylan skruvar man upp kylskåpets effektvred till max. Vilket skapar ännu mer värme bakom skåpet, värme som inte ventileras bort effektivt nog. Resultatet blir att skåpet kyler ännu sämre. Vårt råd är alltid detsamma – sänk effekten så det blir svalare bakom skåpet, då får du bättre kyleffekt.
Med ett kompressorskåp slipper du detta bekymmer. Dess verkningsgrad är högre. Och eftersom vi har litiumbatterier ombord spelar det ingen större roll att skåpet drar lite mer ström.
Dieselvärmare
Känsligt ämne, jag vet. Troligen börjar några av er läsare att fila på ett mail till mig så fort ni ser rubriken. Ty många husbilister vill absolut inte ha dieselvärmare. ”De låter, luktar och drar mycket ström”.
Men för mig är dieselvärmare klockrent. Av flera skäl.
- – Jag sover bättre om jag kan höra att värmaren är igång. Blir det helt tyst vaknar jag med ett ryck, har gasolen tagit slut?
- – Jag anser att infrastrukturen runt gasol är bedrövlig och att prisskillnaderna i landet är helt oacceptabla. Tänk om dieselpriset varierade mellan 18 och 45 kronor per liter beroende på var i landet du är och vilken tid på året det är. Eller att man slutar lagerföra diesel under en del av året, på samma sätt som många mackar slutar ha gasol under vintern.
- – Ännu värre blir det om man reser runt i Europa där det kan vara svårt att få sina flaskor fyllda. Alternativet är fasta tankflaskor eller fast gasoltank, då kan man tanka LPG som är vanligt i Europa. Men inte lika vanligt i Sverige.
Återigen är mitt val baserat på att bilen har ett litiumbatteri ombord. Ty en dieselvärmare drar lite mer el än en gasolvärmare gör. Men åker man lite varje dag fungerar det även med ett AGM batteri.
5G WiFi Router
Jag blir fundersam när jag på fabriker ser hur det monteras paraboler och teveantenner. Det är som att man färdats tillbaka i tiden. Jag kan också tycka att tillverkarna är sent ute att göra plats för större teveapparater. Det var ett önskemål jag hade för halvannat decennium sedan. Men numera tittar jag på filmer, serier och nyheter på min laptop, telefon eller surfplatta.
Men även om man prompt vill ha en TV ombord, eller två, har jag svårt att se att man ska ta in signalen via en rundstrålande teveantenn eller parabol. Med en fordonsrouter fast monterad i bilen, och gärna en utvändig antenn, kan du se dina program i god upplösning varhelst du befinner dig. Och ni behöver inte se samma sak, med två teveapparater ombord kan ni se olika program samtidigt – jo, det är sant. Det är nämligen 2024!
En bra fordonsrouter är dessutom en bra säkerhetsdetalj. Låt säga att du befinner dig på en plats där mobiltelefonen inte har täckning. En fordonsrouter kopplad till en takantenn har betydligt bättre mottagning än din telefon. Så i en nödsituation kan du ringa ett wifisamtal även om telefonen tappat mottagningen.
Det finns mer, men detta var det viktigaste
Jag kunde lagt till saker som solpanel, laddbooster, intelligent batteriladdare. Även att det fortfarande används dränkbara impellerpumpar i husbilars vattensystem är för mig ofattbart. Om man anser att det finns risker med trycksatt vattensystem kan man ändå använda en rejälare vattenpump än de klena dränkbara.
Vad tycker du ska vara standard i husbilar?