En halv miljon!
SĂ„ mĂ„nga fritidsfordon sĂ„ldes det i Nordamerika 2017. Men till skillnad frĂ„n i Europa dĂ€r husbilar Ă€r det populĂ€raste fritidsfordonet Ă€r det i Nordamerika âtowablesâ, husvagnar, som sĂ€ljer bĂ€st, med bred marginal. NĂ€rmare 90% av marknaden Ă€r husvagnar av olika slag. Men det betyder inte att husbilsmarknaden Ă€r liten. HĂ€r följer ett svep över de intressantaste, extremaste och vrĂ€kigaste husbilarna som lanseras inför sĂ€songen 2018.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
2017 sÄldes det i Nordamerika cirka 60 000 husbilar och 440 000 husvagnar. Man kan frÄga sig om det Àr lönt att spendera utvecklingskostnader pÄ nya husbilar nÀr det Àr sÄ enorm skillnad. Volymerna sÀger att man ska fokusera pÄ vagnarna. Men ekonomin Àr fortfarande pÄ husbilens sida.
För Àven om husbilarna bara har 12% marknadsandel stÄr de för 40% av omsÀttningen.
Att det i Är Àr gott om nya husbilar Àr sÄledes inte konstigt.
En av de hetaste husbilstyperna i Nordamerika Àr kompakta men lyxiga modeller baserade pÄ Mercedes Sprinter. PÄ bilden Tiffin Wayfarer.
Inredda skÄpbilar Àr i ropet
Det segment som ökar mest Àr det som hÀröver kallas B-Class, inredda skÄpbilar. Volymerna Àr inte stora, ca 10% av husbilsmarknaden, men har ökat stadigt med 10-20% per Är de senaste fem Ären.
De populÀraste bilarna att inreda Àr Dodge Ram Promaster (Fiat Ducato) och Mercedes Sprinter.
Förra Ă„ret sĂ„g vi mĂ„nga nya modeller pĂ„ Ford Transit i bakhjulsdriven version. Den hade pĂ„ pappret allt som amerikanska kunder gillar â bakhjulsdrift, markfrigĂ„ng, auktoriserad verkstad i varenda gathörn och en rimlig prislapp.
Men succén uteblev. Till 2018 Àr det inte mÄnga modeller att vÀlja pÄ.
Analysen jag fick var att skÄpet inte Àr tillrÀckligt fyrkantigt. Det Àr svÄrt att passa in fönster och inredning som man skulle vilja. Resultatet Àr att man tvingas göra ovanligt mÄnga kompromisser ombord. Var för sig Àr kompromisserna smÄ, men sammantaget upplevs att bilen Àr sÀmre planerad och nÄgot trÄng.
Man har heller inte fÄtt godkÀnt att snurra förarstolen Ànnu. NÄgot som minskar boendekomforten betydligt.
För de som absolut vill ha bakhjulsdrift har Mercedes Sprinter blivit förstahandsvalet. I Nordamerika Àr stjÀrnan i fronten en eftertraktad statussymbol. Lite mer Àn varannan inredd skÄpbil som sÀljs Àr stjÀrnprydd.
VÀrt att notera Àr att man i Dodge Ram Promaster har en V6 bensinmotor kopplad till automatlÄda som standard. De dieselmotorer vi Àr vana vid frÄn vÄr version av denna skÄpbil (Fiat Ducato) sÀljer vÀldigt dÄligt.
Winnebago hade till en början dieselmotorn som standard, men nu anpassar man sig efter marknaden och har övergÄtt till bensin.
Mercedes dÀremot sÀljs uteslutande med dieselmotor.
Ford Transit blev inte den succé som man trodde. FörvÀntningarna var baserade pÄ att den genast blev en storsÀljare som transportbil. Men nÀr man ska inreda stÀlls andra krav. Och dessa krav möts bÀttre i Dodge Ram Promaster (Fiat Ducato).
PĂ„ bilden Winnebago Paseo
40% helintegrerade husbilar
I Nordamerika benÀmns helintegrerade husbilar A-Class. HÀr finns allt frÄn relativt kompakta husbilar med prislappar frÄn 600 000 kronor upp till treaxlade husbussar med fjorton meter mellan stötfÄngarna och prislappar upp till 10 miljoner.
BÀst sÀljer husbilar kring 10 meter byggda pÄ ett Ford chassi med V10 bensinmotor. Man kan tro att det Àr en prisfrÄga. Men faktum Àr att det inte finns andra chassin med bensinmotor att tillgÄ.
I större modeller, 12 meter och lÀngre, Àr bensinmotorn borta. HÀr gÀller sÄ kallade dieselpushers. Namnet kommer av att de har en stor dieselmotor placerad lÀngst bak.
Stora och lyxiga dieselpushers Àr för oss i Europa sinnebilden av Nordamerikanska husbilar. Men marknaden för dessa bjÀssar Àr inte vad den en gÄng var.
C-Class sÀljer bÀst
Varannan husbil som sÀljs Àr en sÄ kallad C-Class. I den kategorin ingÄr alkovbilar och lite större halvintegrerade bilar. Utbudet domineras av Ford baserade modeller, med diesel eller bensinmotor under huven. Det byggs ett fÄtal pÄ Dodge och Chevrolet.
En fjÀrdedel av C-Class bilarna har en dieselmotor under huven.
Jayco Melbourne Prestige, en C-Class baserad pÄ Mercedes
Höga rabatter
PĂ„ mĂ€ssan har de flesta bilar ett MSRP angivet, det stĂ„r för Manufacturer Suggested Retail Price â âav tillverkare föreslaget prisâ.
NÀr jag pratar med handlare pÄ plats fÄr jag dock alltid veta att de sÀljer bilen billigare Àn sÄ. PÄ grund av stenhÄrd konkurrens. Det Àr inte ovanligt med rabatter pÄ 20%.
En del handlare som sÀljer de stora husbussarna berÀttar för mig att de tjÀnar nÄgra tusen dollar pÄ en husbil för en halv miljon dollar. Men tack vare stora volymer och att man tjÀnar en del pÄ finansieringen, tillbehören och service kan man fÄ runt sin verksamhet.
Denna prispress i det övre segmentet har gjort att mindre handlare helt har slutat sÀlja de stora husbilarna.
Lithium i nÀstan alla bilar
I Europa pratas det mycket lithiumbatteri. Men det har inte blivit sÀrskilt vanligt Ànnu. I Nordamerika Àr prisbilden pÄ lithiumbatterier bÀttre. Och mÄnga tillverkare har det som standard i bilarna. Eller i mycket prisförmÄnliga paket.
Allt frÄn smÄ B-Class till stora dieselpusher utrustas med denna fantastiska batteriteknik. I vissa bilar har man system som automatiskt startar motorn nÀr batterierna börjar sina. I dessa sitter en extra generator som ger minst 150 ampÚre pÄ tomgÄng. I marschfart nÀstan det dubbla. Och det fina med lithiumbatterier Àr att de kan svÀlja stora mÀngder laddning pÄ kort tid.
I varenda monter Àr det reklam för lithiumbatterier och olika smarta system som inkluderar lithiumbaterier. Denna skylt frÄn Dragonfly Energy stod i Fleetwoods monter. Ett kompakt lithiumbatteri byggt sÄ det ska kunna ersÀtta det vanliga blybatteriet utan trassel.
Europa bryter sig in mer och mer
NÀr jag för tio Är sedan började Äka till denna mÀssa var jag enda svensk och en av mycket fÄ européer pÄ plats. Idag Àr situationen en annan.
VarumĂ€rken som vi Ă€r vana vid syns överallt – Hymer, Dometic, Fiamma, Thetford, Truma, AL-KO och Alde Ă€r etablerade sedan flera Ă„r. Dock inte alltid med samma sortiment som i Europa. I Ă„r var det premiĂ€r för Carado och svenska Omnia.
Jag hade sÀllskap av journalistkollegor frÄn Italien och England.
MĂ€ssfakta
En branschmÀssa dÀr slutkonsumenter Àr portade. NÄgot man tar pÄ största allvar. Innan man fÄr sin biljett mÄste man skriva pÄ ett papper dÀr man lovar att inte ta med slutkonsument. Bryter man mot detta blir man bannlyst pÄ livstid.
Med de flesta tillverkare baserade i Elkhart, Indiana kan man tycka att Louisville, Kentucky Àr en ologisk plats att hÄlla mÀssan pÄ. Men Louisville Àr en central plats med gott om hotell och en flygplats kÀnd för att vara problemfri Àven vintertid dÄ snö annars kan stÀlla till det. Detta kan man tacka UPS för. De har sin huvudsakliga sorteringsstation pÄ flygplatsen och Àr mycket mÄna om att det ska fungera.
Â
- Var: Kentucky Exposition Center, Louisville
- NÀr: 28-30 november (27:e november öppet för visa besökskategorier)
- Antal utstÀllare: ca 300
- Antal besökare: ca 4 000 (exklusive ca 3 500 st som arbetar för utstÀllande företag)
- UtstÀllningsyta: ca 100 000 kvm
- Arrangör: Recreational Vehicle Industry Association (Nordamerikanska branschförbundet)
Amerikansk husbilsterminologi
- Recreational Vehicle (RV): Fritidsfordon – innefattar husbilar, husvagnar, campers
- A-Class: Helintegrerad husbil
- B-Class: Inredd skÄpbil
- B-Plus: Mindre halvintegrerad husbil pÄ lÀtt transportbilschassi
- C-Class: Halvintegrerade och alkvobilar
- Super C: Mellanting mellan C- och A-Class, oftast helintegrerad
- Dieselpusher: Helintegrerad husbil med dieselmotor bak
- 5th wheel: Husvagn som fÀsts pÄ flaket till en pickup
- Slidout: En del av vÀggen som med elmotor eller hydraulik kan skjutas ut för mer boyta
- Â
Airstream Atlas - En av vÀrldens exklusivaste
Det finns troligen inget varumĂ€rke inom fritidsfordonsbranschen som Ă€r mer ikoniskt Ă€n Airstream. Vi skriver sĂ€llan om fabrikatet eftersom det Ă€r frĂ€mst husvagnar de bygger. Men de har Ă€ven en serie inredda Mercedes Sprinter som kallas âInterstateâ, de har vi skrivit om i omgĂ„ngar. Eftersom vagnarna Ă€r i plĂ„t (nitad aluminium) Ă€r det logiskt att de Ă€ven gör âplĂ„tisarâ.
Nu ger dig sig in i ett nytt marknadssegment, B-Plus, med en modell döpt till Atlas. Denna kategori bilar ligger mellan de inredda skÄpbilarna, B-Class, och de större C-Class bilarna. I Europa hade vi kort och gott kallat dem halvintegrerade husbilar.
Atlas baseras pÄ Mercedes Sprinter. Men inte skÄpbilen. HÀr Àr det ett chassi med pÄbyggnad. Den Àr 7,6 meter lÄng och har en totalvikt pÄ 5 ton.
Prislappen Ă€r saftig, baspriset Ă€r 215 900 dollar, det Ă€r strax över 1,8 miljoner svenska kronor. Det betyder att den Ă€r en av vĂ€rldens dyraste halvintegrerade serietillverkade husbilar. Tur att det mesta Ă€r standard â elverk, solpaneler, markis, teve, aluminiumfĂ€lgar, luftfjĂ€dring bak, automatlĂ„da.
Med denna prislapp förvÀntar man sig en rejÀl WOW-kÀnsla nÀr man kliver ombord. Och Atlas levererar! Detta Àr en drömhusbil för tvÄ personer.
Finishen pÄ utsidan Àr hög och designen signalerar lyx.
Ombord Àr det inte en fast sÀng. IstÀllet en bÀddsoffa placerad i slideouten.
Soffan rymmer tre. Ska man Ă€ta placeras ett bord framför soffan. Mitt emot soffan en möbel med âtelevatorâ sĂ„ teven kan sĂ€nkas ner nĂ€r den inte anvĂ€nds. SjĂ€lvklart Ă€r teven av rejĂ€l storlek.
Köket Àr inte stort. Det Àr helt klart att denna bil riktar sig till personer som helst Àter pÄ restaurang. Ett intryck som förstÀrks av att det saknas dinette ombord.
Badrummet tar upp en tredjedel av bodelen.
Ăverallt inne i bilen anvĂ€nds aluminium för att signalera slĂ€ktskapet med de berömda Airstream husvagnarna. Det skulle kunna bli fel, men det Ă€r gjort pĂ„ ett helrĂ€tt vis. I mina ögon i alla fall. Som bodelsdörren, man kĂ€nner direkt att man Ă€r i en Airstream.
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/alltomhu/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/widget-base.php on line 223
Warning: Undefined array key -1 in /home/alltomhu/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/controls-stack.php on line 695
Renegade Ikon 34RX - King of the road
För cirka 700 000 dollar (ca 6 miljoner kronor) kan du bli Àgare till denna minst sagt tunga husbil. Den mÀter 14 meter pÄ lÀngden och har en totalvikt pÄ nÀstan 14 ton.
Motorn Àr en 600 hk Cummins. Biltypen kallas Super-C och Àr en halvintegrerad bil i monsterformat.
Winnebago Horizon - Med möbler frÄn Italien
I smĂ„ fordon som plĂ„tisar, campers och Ă€ven en del mindre halvintegrerade husbilar har man i flera Ă„r lockat kunder med âeuropean stylingâ och âeuropean designâ.
Men i de stora husbussarna har det varit mer konservativt. Tills nu.
Winnebago Horizon har fÄtt en inredning designad av italienska Technoform. Ett företag specialiserat pÄ möbler i lÀttviktsmaterial med avancerad design. Jag skriver avancerad för det Àr ingen smal sak att skapa möbler med böljande former och utan kantlister.
Carado - Med vÀrme frÄn Alde
Hymer Gruppen har som bekant köpt kanadensiska Roadtrek. Ett av Nordamerikas bÀst sÀljande B-Class fabrikat. En ny fabrik Àr byggd och man fyller nu produktionen med bilar frÄn Hymer och Carado.
Men inte de bilar vi Ă€r vana vid hĂ€r hemma. I Nordamerika satsar Hymer uteslutande pĂ„ B-Class segmentet – inredda skĂ„pbilar. Ăn sĂ„ lĂ€ngeâŠ
Nytt för i Är Àr att man lanserar Carado. Precis som i Europa Àr det en billigare produkt Àn Hymer.  Man startar med tvÄ modeller. Banff och Axion.
Lite förvÄnande har man valt att förse Carado med vÀrme frÄn Alde. Dock i ett annat utförande Àn normalt. IstÀllet för konvektorer utmed vÀggarna har man anvÀnt sig av Aldes booster paket. Booster paketen Àr kompakta vattenburna vÀrmepaket som med en flÀkt blÄser ut varm luft i bodelen.
(Uppdatering 2020: Pga oegentligheter av den lokala ledningen stÀngdes Roadtrek fabriken och uteslöts frÄn Thors köp av Hymergruppen. Idag Àgs fabriken av Rapido som kommer anvÀnda den för att lansera Westfalia i Nordamerika. Det blev ett kortlivat Àventyr för Carado Nordamerika. Men kanske att man gör ett nytt försök, med tillverkning i annan fabrik.)
I Nordamerika lever man fortfarande med den Àldre designen pÄ Fiat Ducato/Dodge Ram Promaster.
Detta för att det i nya designen inte ryms en V6 motor.
Entegra Qwest - Damsko för tvÄ
Entegra Àr kÀnda för att göra stora husbussar av hög kvalitet. Men det Àr en marknad som inte vÀxer. Det gör dÀremot marknaden för C-Class bilar baserade pÄ Mercedes Sprinter. DÀrav satsningen pÄ denna lyxiga bil.
Modellen sticker ut genom att ha en stor full-lĂ€ngds slideout pĂ„ vĂ€nster sida. NĂ„got man inte sett i denna storleksklass tidigare.  Lösningen gör att denna bil uppfyller mĂ„nga kunders dröm â kompakt och lĂ€ttkörd under fĂ€rd, rymlig pĂ„ campingen.
Entegra 24L Qwest Àr dryga sju meter lÄng. Prislappen startar pÄ 130 000 dollar, ca 1,1 miljon.
Det Àr en imponerande volym ombord. NotervÀrt Àr att Àven Entegra valt en mer europeisk design pÄ inredningen.
Badrummet Àr ovanligt stort för denna planlösning.
GÀstsÀng i alkoven. Framstolarna snurras och med det lilla drinkbordet blir det en trevlig plats att koppla av pÄ.
Grand Coach National Traveller - KĂ€nns bekant
Att Europa influerar den amerikanska marknaden blir vĂ€ldigt tydligt nĂ€r man tittar pĂ„ denna bil. Med det höga glasfibertaket ser den ut som en kopia av Polska premiumplĂ„tisen Globe-Traveller. Och Grand Designs VD, Darryl Connors, gör ingen hemlighet av var man hĂ€mtat inspirationen. âDen Ă€r formgiven efter Europas bĂ€st designade B-Classâ, sĂ€ger han i en intervju med tidningen RV Business.
InvÀndigt Àr det typiskt amerikansk planlösning. Men möblernas design Àr  europainfluerad.
Thor Outlaw 37GP - Dubbla altaner
De kallas âtoyhaulersâ â leksaksfraktare. Bak ett stort garage för motorcyklar, crossar, fyrhjulingar eller annan leksak. En stor ramp att köra in leksaken pĂ„.
Denna ramp har Thor valt att Àven anvÀnda som altan pÄ en serie kallad Outlaw. Vi har visat dessa modeller tidigare eftersom undertecknad Àr barnsligt förtjust i denna lösning.
Nu drar man konceptet till sin spets. TvÄ ramper, en bak och en pÄ höger sida, gör att man kan lasta leksaker Àven om aktern Àr blockerad. Det innebÀr Àven att man fÄr dubbla altaner. Dubbelt sÄ bra!
Newmar King Aire - Prislapp: 10 000 000
MÀssans flaggskepp Àr som vanligt frÄn Newmar. Deras toppmodell King Aire har fÄtt sig en översyn och kÀnns nu mindre som ett Las Vegas casino.
Man har ocksÄ infört en del ny teknik. Bland annat ett system dÀr utvalda lampor tÀnds om du pÄ natten rör dig i bilen.
I nattduksbordens bÀnkskiva har man byggt in trÄdlös laddning av mobiltelefon. Bara lÀgg dit luren sÄ laddas den.
Winnebago Intent - Partybil
I USA Ă€r âtailgatingâ ett populĂ€rt sĂ€tt att umgĂ„s. Man trĂ€ffas med sina bilar, pickuper, husbilar eller vilket fordon man nu har. Plockar fram grillen och kylvĂ€skan och umgĂ„s.
Med nya modellserien Intent gör Winnebago sitt för att förenkla för tailgating entusiaster.
Prislappen Ă€r modest för att vara en stor helintegrerad husbil, strax norr om en miljon. Modellerna Ă€r mellan Ă„tta och tio meter lĂ„nga. Alla har ett utvĂ€ndigt kök med kylskĂ„p och teve â tailgate utrustning.
InvÀndigt Àr det gott om sitt och sovplatser. Passar kompisgÀng och familjer lika vÀl.
Â
A-Class modeller med bensinmotor i prisklassen 80 â 120 000 dollar Ă€r storsĂ€ljare i Nordamerika. Winnebago har haft svĂ„rt att fĂ„ fotfĂ€ste i klassen, deras modeller har alltid legat i det övre prisspannet. Utan att erbjuda mer Ă€n konkurrenterna.
Med det utvÀndiga köket hoppas Winnebago nu att kunderna ska tycka att de fÄr nÄgot extra för sina slantar.
Ytterligare finesser Àr:
- FÀste för barnstol i sittgruppen
- HÄllare för koppel sÄ hunden kan sÀkras
- Gott om USB uttag för laddning
- TaksÀng över förarplatsen (inte sÄ vanligt i Nordamerika)