Högt i tak till lÄgt pris
P.L.A. Mister Àr helt omgjord inför denna sÀsong och har ett par riktigt attraktiva ess i hjulhusen. Det mest uppenbara Àr prislappen. Men nÀr du kliver in Àr det rymden ombord som fÄr dig pÄ fall.
Â
Text och foto: Stefan Janeld
Â
P.L.A. Àr en del i Rapido gruppen. Viktigt att inte konkurrera med moderbolagets modeller. DÀrför har man lagt ner sina dyrare modellserier och satsar fullt ut pÄ instegsserierna Happy och Mister. Tanken Àr att de tvÄ modellserierna ska vara lÀnken mellan begagnat och Rapidos mellanklassbilar.
Happy Àr den enklare av de tvÄ. En modellserie riktad mot barnfamiljer och uthyrningsföretag.
Mister Ă€r mer pĂ„kostad, men fortfarande trogen instegsbilens grundrecept â enkel bodelskonstruktion, enkel möbeldesign, utanpĂ„liggande fönster och beslag i plast.
Enkel men rasselfri bodel
P.L.A. bygger alla sina bilar pÄ Citroëns Jumper chassi. PÄ de flesta punkter identiskt med Fiat Ducato men drivlinan skiljer. Motorerna anvÀnder Ad-Blue för att nÄ miljöklass Euro 6 och man kan inte bestÀlla automatlÄda.
Testbilens motor Àr pÄ 2,0 liter, levererar 130 hÀstkrafter och ett vridmoment pÄ 340Nm, 20 mer Àn Fiats 130hk motor. Det rÀcker lÄngt. Vill man ha mer kraft gÄr det att bestÀlla bilen med en 163hk motor. Den har ett vridmoment pÄ 350Nm.
PĂ„ de ringlande vĂ€garna utanför VĂ€sterĂ„s uppför sig bilen vĂ€l. Chassiet svĂ€ljer ojĂ€mnheterna utan dramatik. Lite förvĂ„nande Ă€r att bilen rullar pĂ„ 16â hjul, i denna prisklass brukar det vara 15â, men jag klagar inte. TvĂ€rtom.
LjudnivÄn Àr behagligt lÄg. NÀr jag Äker pÄ grusad asfalt tar sig en hel del vÀgljud in genom bodelsdörren. Vanligt pÄ bilar med invÀndig trappa.
UtrustningsnivĂ„n Ă€r god redan i grundutförande. PĂ„ komfortsidan bockar jag av elhissar, elspeglar, farthĂ„llare, AC, stereo och trĂ„dlös backkamera. Ăven sĂ€kerhetssidan hĂ„ller god nivĂ„ â dubbla airbags, ABS bromsar, antispinnsystem, antisladdsystem och ett system som hĂ„ller lĂ„g konstant fart i branta nedförslut.
Gott om stuv
Med lÄga lÄngbÀddar Àr det inte plats för cyklar ombord, de fÄr fÀrdas pÄ utvÀndigt cykelstÀll. Det Àr svÄrt att fÄ in campingmöbler i det utvÀndiga stuvutrymmet under höger sÀng, luckan Àr liten och utrymmet har en mellanvÀgg som delar in det i en större och en mindre avdelning, luckan ger tillgÄng till den mindre avdelningen. Lyckligtvis kan man komma Ät utrymmena under sÀngarna Àven inifrÄn.
Det Àr tvÄ rymliga garderober ombord, en i badrummet och en i sovrummet.
ĂverskĂ„pen Ă€r mĂ„nga och rymliga, men svĂ„ra att utnyttja maximalt eftersom de saknar hylla.
För tvĂ„ personer Ă€r det mer Ă€n nog med stuvutrymmen för en lĂ„ngresa. Ăven om barnbarnen följer med kommer packningen fĂ„ plats. Men tĂ€nk pĂ„ att inte lasta för tungt. I 3,5 tons utförande fĂ„r du lasta 480 kg. Har du körkort för det kan du registrera bilen med 3 650 kg totalvikt, dĂ„ kan du lasta 630 kg.
Sommarnöje
Till Sverige tas bilen in med Trumas stora luftburna vÀrmare pÄ 6kw försedd med elpatron. Spillvattentanken Àr bÄde isolerad och uppvÀrmd. Ingen kommer frysa ombord.
Men tömningskranen till spillvattentanken Àr inte isolerad, den kommer frysa och hindra tanken att tömmas. Det finns heller inga luftspalter in i överskÄpen eller bakom möblerna, risken för kondens och Àven isbildning Àr stor.
Med vÀrmaren placerad lÀngst bak i bilen blir det svÄrt att fÄ jÀmn vÀrme ombord, bak i sovrummet och badrummet kommer det vara varmare Àn framme i sittgruppen. För att nÄ hit har varmluften fÀrdats lÄngt och kylts av. Det hÀr Àr ingen allvarlig kritik, de flesta bilar med luftburen vÀrme har svÄrt att fÄ vÀrmen jÀmnt fördelad i bodelen.
Hur man Àn vrider och vÀnder pÄ saken Àr detta en bil tÀnkt att anvÀndas i plusgrader. Blir det kallgrader Àr det en god idé att öppna överskÄpen och tömningsventilen till spillvattentanken.
Â
Klicka pÄ bilderna i galleriet för större bilder och informativa bildtexter
Jag tycker
KÀnslan nÀr man kliver in i bilen Àr att den Àr vÀldigt rymlig. Det Àr hela 220 cm i takhöjd i sovrummet och Ànnu lite mer i köket. Generöst med golvyta gör att man ledigt tar sig fram genom bilen. Det Àr ett steg upp till sittgruppen, men i övrigt Àr golvet utan nivÄskillnader. Jag trivdes ombord direkt.
Utförandet Àr enkelt, men funktionellt. JÀmfört med tidigare modeller frÄn PLA kÀnns bilen som ett rejÀlt lyft. Utan att prislappen stigit.
Som alltid finns det saker som kunde vara bÀttre. Det som skulle göra störst praktisk skillnad Àr om man höjde golvet i sovrummet en dryg decimeter. DÄ skulle sÀngarna fÄ rymligare stuvutrymmen, bÀttre lÀmpade att förvara campingmöbler i. Men nivÄskillnader Àr impopulÀra sÄ jag förstÄr varför man valt att inte göra sÄ.
Sammanfattningsvis Àr detta en prisvÀrd, vÀlutrustad och ovanligt rymlig husbil. Kan husera en barnfamilj men Àr bÀst lÀmpad för tvÄ resenÀrer som vill kunna ha nattgÀster ibland.
Vi gillar
- Prislappen
- Riklig standardutrustning
- VolymkÀnslan
- LÀtt att röra sig ombord
- TvÄ rymliga garderober
- RejÀl tryckvattenpump
- Bra allmÀnbelysning
Vi önskar
- Hyllplan i överskÄpen
- Mer lÀttarbetat gasolutrymme
- Större utvÀndig lastlucka
- LĂ€slampor vid sittgruppen
- Â
Fakta
- Modell P.L.A. Mister 590
- Ursprungsland Italien
- Chassi Citroën Jumper
- Motor 2,0 HDi 130 hk
- Vridmoment 340 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500/3 650 kg
- Max last 480/630 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 739 x 232 x 300 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 19 liter
- Antal bÀltade platser 5
- Pris som testad: 599 900:-
- www.placamper.it
- Vi lĂ„nade bilen av K. Ăhman Bil & Maskin
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS bromsar, farthÄllare, elhissar, AC motor, Truma Combi 6kw vÀrmare med elpatron, kyl med separat frys, gasolspis 3 lÄgor, isolerad och uppvÀrmd spillvattentank , markis, backkamera (ej monterad pÄ testbilen), CD stereo (ej monterad pÄ testbilen), TV (ej monterad pÄ testbilen)