Meny

.

CMT, Stuttgart 13-21 januari 2018

Goda utsikter

Besöksrekord och utstÀllare som vittnar om rekordstort intresse. Efter Ärets första mÀssa finns det inget som tyder pÄ att intresset för husbilar minskar 2018. TvÀrtom!

 

Text och foto Stefan Janeld

 

CMT Àr inte en campingmÀssa utan en fritids- och semestermÀssa. CMT Àr kort för Caravaning, Motor, Touristik.

Husbilarna tar upp ungefÀr halva mÀssan tillsammans med husvagnar. Resten av mÀssan Àr inriktad pÄ semester, med montrar frÄn lÀnder, regioner, campingar, hotell, thermalbad, museum och en massa annat smÄtt och gott som kan förgylla en ledig dag, helg eller en hel semester.

Husbilarna spelar en allt större roll pÄ mÀssan för varje Är. Hade det inte varit sÄnt drag i husbilsbranschen hade mÀssan knappast slagit besöksrekord i Är.

En sak som Àndrats pÄ mÀssan Àr antalet nyheter. För fem Är sedan var det alltid gott om nya modeller. Numera Àr de sÀllsynta.

TvÄ orsaker. Dels har fabrikerna fullt upp med att producera vad som sÄlts under hösten. Att stjÀla tid i produktionen för en ny modell försenar leveranserna till kunderna.

En annan anledning Ă€r att handlarna inte vill ha nĂ„gra nya modeller ”mitt i sĂ€songen”. De har redan köpt pĂ„ sig lagerbilar och vill sĂ€lja dessa innan de köper mer lagerbilar. Kanske den nya modellen dessutom konkurrerar ut en modell man köpt flera stycken av.

Men helt tomt pÄ intressanta nyheter var det inte.

MĂ€ssfakta

SemestermÀssan CMT i Stuttgart hölls för 50:e gÄngen i Är. Ett jubileum som firades med besöksrekord. 265 000 besökare passerade spÀrrarna under de nio dagar mÀssan var öppen. Det gör mÀssan till vÀrldens största inom turism och fritid.

 

  1. Var: Stuttgart, precis vid flygplatsen som ocksÄ Àr tÄgstation
  2. NĂ€r: 13-21 januari
  3. Antal besökare: 265 000 st
  4. Antal utstÀllare: 2 192 st
  5. Yta: 120 000 kvm
  6. MÀsscamping: Ja, i direkt anslutning till mÀssan
  7. www.messe-stuttgart.de/cmt

Kerkamm - FlÀrd nej! Kompetens ja!

Kerkamm var ett nytt namn för undertecknad nĂ€r jag kom till mĂ€ssan. Det visar sig vara efternamnet pĂ„ mannen bakom dessa minst sagt robusta fordon – Jörn Kerkamm.

Han har i tio Är varit Bimobils största handlare och Àr en ivrig husbilist som sjÀlv helst Äker vid sidan om allfarsvÀgarna.

Efter varje resa, sjÀlvklart i en Bimobil, kom han hem med idéer om hur bilarna kunde förbÀttras. Det var ofta pÄ detajnivÄ. Hans önskemÄl infriades inte sÄ efter ett tag vÀcktes tanken pÄ att bygga egna bilar.

Han sÄlde sitt företag och hyrde en lokal. Tanken var att bygga ett par bilar om Äret. Mest inom bekantskapskretsen. Nu, ett Är senare rullar tio Kerkamm pÄ vÀgarna.

Bilarna pÄminner mycket om Bimobil, men enligt Jörn Àr de robustare och har fördel av hans egen erfarenhet nÀr det kommer till praktiska lösningar. SÀrskilt fokus har han lagt vid att man ska kunna laga saker efter vÀgen om nÄgot gÄr sönder. De Àr helt enkelt vÀldigt servicevÀnliga.

Alla bilar byggs enligt kunds önskemÄl sÄ nÄgon prislista finns inte. Men rÀkna med priser kring 1,8 miljoner för en byggd pÄ Iveco Daily och 3,5 miljoner för en 12 tonnare pÄ MAN.

Alla bodelar kan placeras pĂ„ valfritt chassi. Även pĂ„ ett begagnat chassi om du Ă€ger ett sĂ„dant.

För er som funderar pÄ ett fordon av denna typ sÄ kan vi berÀtta att Jörn köpte de sista tjugo Euro 5 chassina frÄn MAN. Dessa har inte AdBlue vilket Àr en fördel dÄ man reser genom exempelvis Afrika dÀr det kan vara svÄrt att fÄ tag i AdBlue.

Jörn Kerkamm till vÀnster och hans kompanjon Dirk Gödel till höger. Jörn Àr ingen skrytmÄns, han Àr noga med att tona ner sig sjÀlv och framhÄlla att bilarna Àr resultatet av teamwork.

EX 525 Àr en mindre modell byggd pÄ MAN. Likheterna med Bimobil Àr tydliga ombord. Ta bara den öppningsbara vÀggen vid dinetten.


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/alltomhu/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/widget-base.php on line 223

Warning: Undefined array key -1 in /home/alltomhu/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/controls-stack.php on line 695

Dirk som visar mig bilarna framhÄller att man anvÀnder rostfritt stÄl i golvet i duschkabinerna istÀllet för plast som lÀtt spricker.

Han visar ocksÄ att alla lÄdor Àr rejÀlt dimensionerade, med bottnar som tÄl tungt innehÄll.

Bakom manöverpanelen Àr elkablarna prydligt dragna, uppmÀrkta och sitter med skruvplint eller stift för att det ska vara enkelt att felsöka och laga. Inget CAN-bus system hÀr inte.

IX 370 pĂ„ Iveco Dailey Ă€r blott 6,14 meter kort. ÄndĂ„ Ă€r det en fullfjĂ€drad Ă€vntyrsbil tĂ€nkt för lĂ„nga resor. Tankvolymerna talar sitt tydliga sprĂ„k. 200 liter dricksvatten, 150 liter grĂ„vatten. En sĂ€rskild tank pĂ„ 43 liter för spolvatten till toaletten. Under bilen en 70 liters gasoltank. Som utstĂ€lld betingar den 189 000 Euro.

Dagtid Àr sÀngen en enkelbinge, men nattetid drar man ut den till en dubbelsÀng. Om man störs av att dinetten blockeras finns en lÀngre version av bodelen sÄ man fortfarande kan anvÀnda sittgruppen med bÀddad dubbelsÀng.

AX 407 Àr en alkovmodell som pÄ mÀssan stod pÄ ett fyrhjulsdrivet Mercedes Sprinter chassi.

Med sÀngarna i alkoven finns plats för en rejÀl U-soffa lÀngst bak.

Bilen mÀter 6,63 meter och kostar frÄn 154 000 Euro.

Robeta - Klurig kvalitetssÀkring

Om det blev ett brinnande intresse för Robeta efter denna extrema foliering ska jag lÄta vara osagt. Men den fick i alla fall mig att ta en pratstund med importören.

Och han hade en vÀldigt intressant sak att berÀtta.

PÄ fabriken arbetar man inte med stationer sÄ som de flesta andra husbilstillverkare gör. IstÀllet lÄter man den anstÀllde helt och hÄllet bygga en bil i taget. NÀr bilen Àr fÀrdig signarerar han sitt verk och skruvar dit en plakett i metall med hans signatur pÄ. Precis som exklusiva sportbilstillverkare gör med sina motorer.

Om det blir nÄgra problem med bilen kan han inte skylla ifrÄn sig eftersom ingen annan arbetat med den. Ett mycket effektivt sÀtt att göra personalen kvalitetsmedveten.

Robeta Àr inte dyra men kÀnns vÀlbyggda. Denna 5,99 meter lÄnga tvÀrbÀddsbil kostar frÄn ca 46 000 Euro.
Det utstÀllda exemplaret med tvÄfÀrgad skinninredning, foliering och 163 hk motor betingade pÄ mÀssan 57 000 euro.

Calibox - Inredning till VW Transporter

Calibox Àr ett namn som ska fÄ alla att förstÄ att det handlar om inredningsmoduler för att göra en folkabuss till en California. Eller ge en gammal California nytt liv.

Det finns flera att vÀlja bland och de Àr fristÄende sÄ man kan ta ut dem och exempelvis fÄ ett utomhuskök om sÄ önskas.

Förvaringsboxar att placera i skuffen kan tas ut och dubblera som sittplatser eller kanske extra avstÀllning.

Vill du inte ha köket utmed vÀggen inne i bilen kan du vÀlja en köksmodul pÄ skenor att placera bak i bilen. Variationsrikedomen Àr imponerande.

Le Voyageur - Backspeglar som ser i mörker och regn

Backspeglar Àr sÀkerhetsutrustning. Reglerna runt backspeglar Àr strikta och mycket detaljerade. Att fÄ till elektronik, optik och mekanisk stabilitet som uppfyller alla krav Àr ingen enkel match. Bland annat ska bilden inte hacka eller lida av fördröjning. Den mÄste visas i absolut realtid.

Det Àr dÀrför det hittills inte dykt upp nÄgon asiatisk elektroniktillverkare med elektroniska backspeglar. De Àr mer fokuserade pÄ backkameror med 360° synfÀllt att anvÀndas vid manövrering. Dessa kameror Àr inte ett sÀkerhetssystem och dÀrför finns inga myndighetskrav.

Att komplettera en spegel med en kamera för exempelvis döda vinkeln Àr tillÄtet, i det fallet Àr kameran ett tillbehör till spegeln. SÄdana backspeglar har vi sett i flera Är.

Franska Vision Systems har lÄng erfarenhet av vanliga backspeglar. De levererar till flera av husbilsbranschens producenter och Àven till buss- och lastbilstillverkare.

De Àr först i vÀrlden med ett kamerabaserat backspegelsystem som uppfyller den standard som rÄder. I nÄgra Är har de levererat elektroniska backspeglar till bussar och lastbilar. Nu Àr det husbilsbranschens tur att fÄ ta del av tekniken. Först ut Àr Le Voyageur.

Det ser lite naket ut nĂ€r bilen saknar de busshĂ€ngda speglarna som annars ger helintegrerade husbilar en del av deras karaktĂ€r. NĂ„got system till halvintegrerade husbilar Ă€r inte pĂ„ gĂ„ng. Systemet Ă€r utvecklat för ”busshĂ€ngda” applikationer. Men det Ă€r fullt möjligt att med denna teknik utveckla ett sĂ„nt system.
TvĂ„ kameror med olika vidd pĂ„ synfĂ€ltet samverkar. NĂ„gon död vinkel finns inte. Även om bĂ„da kamerornas respektive bild visas separat sĂ„ tar de hjĂ€lp av varandra om det behövs. Exempelvis om glaset framför linserna smutsas ner. DĂ„ kommer bilderna frĂ„n de tvĂ„ kamerorna vĂ€gas samman och ge föraren en ren bild. I kamerahuset Ă€r det förberett för ytterligare en lins, som pekar nedĂ„t och visar framhjulens placering.
Le Voyageur har valt att placera skÀrmarna vid A-stolparna. Man kunde valt en centralt placerad skÀrm men det skulle innebÀra att föraren skulle fÄ lÀra om helt. Elektroniken sitter i speglarna, skyddad frÄn elementen och okÀnslig för vibrationer. Programvaran Àr uppdaterbar och framtida system kommer vara kompatibla med nuvarande.
Om man i framtiden uppgraderar till ett system med filialspegel för att visa framhjulens placering kan detta visas pÄ en centralt placerad, tredje, skÀrm.
Genom att öka kamerornas ljuskÀnslighet kan man pÄ natten fÄ en ljusare bild Àn man fÄr i en vanlig backspegel. Den blÀndar dessutom av automatiskt om du blir omkörd sÄ ingen risk att blÀndas.
Dagtid, med starkt solsken bakifrÄn blÀndar speglarna ner sÄ du inte blÀndas.

Carthago - C-Tourer förnyas

SÄ var det Àntligen dags för Carthago C-Tourer att fÄ ny grill. Storasyskonen har ju redan uppdaterats med kromade flin.

C-Tourer har fÄtt liggande ribbor istÀllet för stÄende som C- och E-Line har. Undertecknad föredrar de liggande.

PĂ„ mĂ€ssan visade bilen i Edition utförande. Det innebĂ€r att man givit bilen en ny fĂ€rgskala pĂ„ interiören (kallad Casablanca) och en helvit exteriör. Att lansera nya fĂ€rgskalor som ”Edition” version Ă€r ett beprövat knep frĂ„n Carthago för att kĂ€nna av marknaden. Uppskattas det nya slopas Edition epitetet och det nya blir en del av standardutbudet.

Carthago med Q-soffa

Carthago har som uttalad profil att alltid erbjuda stora garage. SÄ varje gÄng jag frÄgat om de inte ska ta fram en bil med U-soffa sÄ har de avfÀrdat tanken med hÀnvisning till att man inte kan kombinera U-soffa med stort garage.

Men nu har tagit fram en modell som gör just detta. Fast de vill inte kalla soffan för en U-soffa, de pratar Q-soffa. Anledningen Àr att den nÀstan gÄr helt runt bordet om man anvÀnder den elektriska schlÀsongen.

Modellen med det nya vardagsrummet Àr döpt till Liner-For-Two 53 och mÀter 7,83 meter. Den ingÄr i Chic E-Line serien och kan fÄs pÄ antingen Fiat med AL-KO chassi eller bakhjulsdrivna Iveco Daily.

Med en elmotor förlĂ€ngs sittdynan till en bekvĂ€m schlĂ€song dĂ€r man kan titta pĂ„ den 40” TV som Ă€r standard.

En fiffig lösning! NÀr man drar ut skafferiet Äker en skjutdörr samtidigt in och gömmer sig under diskbÀnken. SÄ nÀr man drar ut ca 50 cm öppnar sig ett en meter brett utrymme med skafferi och sopkorgar.

Sover gör man i de frÀmre lÄngbÀddarna som under fÀrd har sin plats i taket.

I nedfÀllt lÀge vilar sÀngarna pÄ garderoberna bakom framstolarna, en stabil lösning.

Badrummet har sin plats i passagen till sovrummet. Dusch och toalettutrymme pÄ var sin sida av passagen. Med dörren till toaletten kan man dela av det och fÄ ett stort badrum över hela bilens bredd.

RJH - Hörngarage och stenvÀggar

RJH bygger normalt hÀsttransporter av exklusivt snitt. Men som sÄ mÄnga andra i samma bransch gör de Àven bilar utan stall.

PÄ mÀssan visade de en bil med en garagelösning jag aldrig sett tidigare.

Även interiören Ă€r av det ovanligare slaget med innervĂ€ggar i tegelimitation.

Utförandet Àr exklusivt och dimensionerna rejÀla.

Bilen stÄr pÄ ett Iveco Eurocargo chassi.

Garaget Àr olikt allt annat vi sett. Med öppen sidodörr och baklucka öppnas hela hörnet upp. I utrymmet sa en Renault Twizzy rymmas.

Raka linjer, stenvÀggar (inte riktig sten), skinn och solitt trÀ. Vikt Àr inte sÄ noga nÀr man bygger pÄ lastbilschassi.

Sover gör man i slideouten baktill, alkovbÀdden Àr extrasÀng.

Silverdream - Camper utan skarvar

Silverdream Ă€r kĂ€nda för sina husbilar med bodel i Monocoque. Nu tar de sitt bodelskoncept och bygger en camper. De kallar den Mono 4×4 och den sĂ€gs passa alla pickuper i storlek japanpickis.

PÄ mÀssan stod den pÄ nya Mercedes X-Klass. Introduktionspriset var satt till 35 900 euro.

HĂŒnerkopf - PlĂ„tis med slideout

HĂŒnerkopf bygger alla sorters husbilar, frĂ„n plĂ„tisar till extrema expeditionsbilar. De levererar Ă€ven slideouts till andra fabrikat.

SÄ att de pÄ mÀssan visar en inredd Mercedes Sprinter med en slideout kÀnns logiskt. Med ett pris pÄ 158 000 Euro utrustad och klar Àr det en av de dyraste plÄtisarna pÄ marknaden. Men ocksÄ en av de mest vÀlbyggda.

TyvÀrr stod bilen sÄ till att slideouten inte syntes sÀrskilt vÀl.

Med soffan i slideouten Àr det got om golvyta ombord. Ingen risk att krocka med kocken.

Jag har aldrig sett sÄ mÄnga skÄp i en inredd skÄpbil.

Badrummet har inget handfat. Det gömmer sig i ett av de mÄnga skÄpen.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift