.

Eura Mobil Integra 890 QB

Balanserar mellan funktion och design

Tre egenskaper är särskilt efterfrågade av kunder som köper husbil i premiumklassen. Design, lastvikt och vinterduglighet. Eura Mobil Integra lever på pappret upp till alla tre.

Stämmer det även i verkligheten?

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Det är strax under nollan, vägbanan är hal, på radion kommer den ena trafikrapporten efter den andra om avåkningar och andra olyckor. Inte en dag att pröva lyckan i en husbil med sommarskor.

Därför blir detta test lite annorlunda än vad vi normalt gör. Jag avstår att köra in på snöig och isig grusväg och tar mig inte ut på motorvägen för att köra i motorvägsfart. Väljer en mindre men välplogad väg med mestadels torr asfalt.

Att bilen är nio meter lång märks när jag manövrerar på små ytor, parkerar och ska ta mig runt snäva kurvor och små rondeller. A-Stolpen ihop med de busshängda backspeglarna skymmer rejält i korsningar och rondeller. Men i övrigt är överblicken mycket god. Framrutan är djupt nerdragen vilket ger en god känsla för bilens placering på vägen. Backspeglarna är stora och stabila och ger björnkoll vid manövrering tillsammans med en tydlig backkamera. På det hela taget är detta en lättkörd husbil.

Sittsvärme standard

Drivlinan är 180 hk versionen av Fiat 2,3MJ kopplad till en automatväxlad låda. Det är första gången jag kör denna drivlina i en stor och tung husbil. Jag vet av erfarenhet att växellådan tar udden av motorn en aning jämfört med den manuella versionen. Detta för att man prioriterar bränsleekonomi.

Att kalla bilen rapp är en överdrift. Snarare är det en värdig känsla bakom ratten. Att välja en klenare motor skulle jag inte chansa på. Vill man ha lite mer respons kan man välja manuell låda. Men för mig passar automatlådan utmärkt, detta är en landsvägkryssare som ska köras bekvämt tillbakalutad medan milen effektivt slukas.

Ljudnivån under färd är behaglig, jag lyssnar på radion på låg volym. Taksängen gnäller lite och den kraftigt grusade vägbanan gör sig påmind genom att det smattrar i hjulhusen. I övrigt tiger inredningen still. Vindbruset är minimalt, dubbelglaset i sidorutorna bidrar säkerligen till ljudkomforten.

All säkerhets- och komfortutrustning är standard i bilen. Kan låta som en självklarhet men saker som backkamera och stereo är ofta tillval. Jag noterar med glädje att stolarna är försedda med sittsvärme.

Lastar drygt ett ton

Dubbelgolvet rymmer såväl teknik som packning, garaget är stort och i en bil på nio meters längd är det naturligtvis gott om överskåp och andra stuvutrymmen inne i bodelen. Detta är en bil byggd för långfärd. Enda vi saknar är en extra kassett till toaletten.

Teoretiskt ska Integra ha en lastvikt på över 1 300 kg. Vilket är riktigt högt även för en bil med så hög totalvikt, 5 500 kg. Man bygger lätt med teknik inspirerad från flygplansindustrin. Bodelens väggar och tak limmas ihop. Inga skruvar som gör hål i bilens utsida med potentiell läckagerisk. Det blir heller inga köldbryggor. Man är så säker på konstruktionen att man lämnar 10 års garanti mot fuktskador.

Till Sverige tas bilen in fullutrustad, det enda som ”saknas” är parabol. Den digra utrustningsnivån gör att bilen går upp i vikt. Jag hade inte vågen med mig till testet. Men det är gott och väl ett tons lastvikt kvar.

Byggd för åretruntbruk

Vi har redan berört ett par viktiga saker för god vinterkomfort – det uppvärmda dubbelgolvet, värmesitsarna i framstolarna, dubbelglas i sidorutorna fram, avsaknaden av köldbryggor i bodelskonstruktionen.

Värmen ombord är vattenburen. Systemet är välplanerat. Det är luftspalter bakom alla möbler och luften kan flöda fritt genom överskåpen. Stuvutrymmena under sittgruppens soffor är välventilerade och utmed alla väggar kan varm luft stiga. I förarhytten är det konvektorer under båda stolarna och vattenburen golvvärme ända fram till pedalstället. Kranen för att tömma avloppstanken är placerad frostfritt. En finess är att den är elektrisk, så du behöver inte ens gå ur bilen. Du ser på skärmen ombord när du är över avloppsbrunnen och trycker på knappen för att öppna kranen.

Kort sagt: Integra är fullt ut vinterduglig.

Ett utvändigt vintertäcke kan behövas för den som vill stanna länge på en plats. Det spar gasol, hindrar att det blir kondens på insidan och rutan hålls fri från is och snö.

 

Klicka på bilderna i galleriet för större bilder och informativa bildtexter

Jag tycker

Förra generationen av Integra var en bil där ingenjörerna fått härska fritt. En laståsna med marknadens rymligaste dubbelgolv.

Nya Integra är en kompromiss mellan design och funktionalitet. Det ser onekligen tilltalande och lyxigt ut ombord, och utvändigt är den låga profilen och snygga fronten helt enligt dagens estetiska preferenser.

Man är dock trogen arvet från föregångaren och har inte tullat på kompetensen. Även om dubbelgolvet blivit lägre står det sig väl i konkurrensen. Man har en del praktiska lösningar som kommer glädja de boende i vardagen. Jag tänker bland annat på att man trollat fram en garderob i köket, hans och hennes tvättkorgar i sovrummet.

Som i alla husbilar finns det utrymme för förbättringar. Man kan exempelvis minska mängden kardborreband och självhäftande kuddar ombord till förmån för mer långlivade lösningar.

Det destillerade intrycket är att det är en välbyggd och praktiskt sinnad husbil med en hel del lyxkänsla. Den kostar en försvarlig hög med slantar, men den är inte dyr. En titt på marknaden ger vid handen att prislappen är den lättaste i detta marknadssegment.

Vi gillar

  1. Prisvärd
  2. Designen
  3. Välplanerat värmesystem
  4. Sittgruppen – rymlig, stort och stabilt bord.
  5. Golv utan nivåskillnader
  6. USB uttag överallt
  7. Gott om stuv och garderobsutrymme
  8. Lättkörd
  9. 10 års fuktskadegaranti

Vi önskar

  1. Trappsteg vid förardörren, 50 cm är för högt att ta i ett kliv
  2. Lite mer omsorg kring detaljfinish
  3. Mindre plastigt gasolutrymme
  4.  

Fakta

Utrustning testbil

Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthållare, elhissar, elspeglar inkl värme, klimatanläggning motor, GPS, backkamera, CD stereo med ljudsystem, värmesitsar fram, eljalusi framruta, kyl med separat frys, gasolspis 3 lågor, ugn, isolerad och uppvärmd spillvattentank, elektrisk tömning av spillvattentanken, solpaneler 2 x 90W, markis, vatenburen värme med värmeväxlare, AC bodel, TV/DVD (ej monterat), duocontrol som automatiskt skiftar gasolflaska, cykelställ (ej monterat), langeterade mattor (ej ilagda pga väderleken)