Meny

.

Eura Mobil Integra 890 QB

Balanserar mellan funktion och design

Tre egenskaper Àr sÀrskilt efterfrÄgade av kunder som köper husbil i premiumklassen. Design, lastvikt och vinterduglighet. Eura Mobil Integra lever pÄ pappret upp till alla tre.

StÀmmer det Àven i verkligheten?

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Det Àr strax under nollan, vÀgbanan Àr hal, pÄ radion kommer den ena trafikrapporten efter den andra om avÄkningar och andra olyckor. Inte en dag att pröva lyckan i en husbil med sommarskor.

DÀrför blir detta test lite annorlunda Àn vad vi normalt gör. Jag avstÄr att köra in pÄ snöig och isig grusvÀg och tar mig inte ut pÄ motorvÀgen för att köra i motorvÀgsfart. VÀljer en mindre men vÀlplogad vÀg med mestadels torr asfalt.

Att bilen Àr nio meter lÄng mÀrks nÀr jag manövrerar pÄ smÄ ytor, parkerar och ska ta mig runt snÀva kurvor och smÄ rondeller. A-Stolpen ihop med de busshÀngda backspeglarna skymmer rejÀlt i korsningar och rondeller. Men i övrigt Àr överblicken mycket god. Framrutan Àr djupt nerdragen vilket ger en god kÀnsla för bilens placering pÄ vÀgen. Backspeglarna Àr stora och stabila och ger björnkoll vid manövrering tillsammans med en tydlig backkamera. PÄ det hela taget Àr detta en lÀttkörd husbil.

SittsvÀrme standard

Drivlinan Àr 180 hk versionen av Fiat 2,3MJ kopplad till en automatvÀxlad lÄda. Det Àr första gÄngen jag kör denna drivlina i en stor och tung husbil. Jag vet av erfarenhet att vÀxellÄdan tar udden av motorn en aning jÀmfört med den manuella versionen. Detta för att man prioriterar brÀnsleekonomi.

Att kalla bilen rapp Àr en överdrift. Snarare Àr det en vÀrdig kÀnsla bakom ratten. Att vÀlja en klenare motor skulle jag inte chansa pÄ. Vill man ha lite mer respons kan man vÀlja manuell lÄda. Men för mig passar automatlÄdan utmÀrkt, detta Àr en landsvÀgkryssare som ska köras bekvÀmt tillbakalutad medan milen effektivt slukas.

LjudnivÄn under fÀrd Àr behaglig, jag lyssnar pÄ radion pÄ lÄg volym. TaksÀngen gnÀller lite och den kraftigt grusade vÀgbanan gör sig pÄmind genom att det smattrar i hjulhusen. I övrigt tiger inredningen still. Vindbruset Àr minimalt, dubbelglaset i sidorutorna bidrar sÀkerligen till ljudkomforten.

All sÀkerhets- och komfortutrustning Àr standard i bilen. Kan lÄta som en sjÀlvklarhet men saker som backkamera och stereo Àr ofta tillval. Jag noterar med glÀdje att stolarna Àr försedda med sittsvÀrme.

Lastar drygt ett ton

Dubbelgolvet rymmer sÄvÀl teknik som packning, garaget Àr stort och i en bil pÄ nio meters lÀngd Àr det naturligtvis gott om överskÄp och andra stuvutrymmen inne i bodelen. Detta Àr en bil byggd för lÄngfÀrd. Enda vi saknar Àr en extra kassett till toaletten.

Teoretiskt ska Integra ha en lastvikt pÄ över 1 300 kg. Vilket Àr riktigt högt Àven för en bil med sÄ hög totalvikt, 5 500 kg. Man bygger lÀtt med teknik inspirerad frÄn flygplansindustrin. Bodelens vÀggar och tak limmas ihop. Inga skruvar som gör hÄl i bilens utsida med potentiell lÀckagerisk. Det blir heller inga köldbryggor. Man Àr sÄ sÀker pÄ konstruktionen att man lÀmnar 10 Ärs garanti mot fuktskador.

Till Sverige tas bilen in fullutrustad, det enda som ”saknas” Ă€r parabol. Den digra utrustningsnivĂ„n gör att bilen gĂ„r upp i vikt. Jag hade inte vĂ„gen med mig till testet. Men det Ă€r gott och vĂ€l ett tons lastvikt kvar.

Byggd för Äretruntbruk

Vi har redan berört ett par viktiga saker för god vinterkomfort – det uppvĂ€rmda dubbelgolvet, vĂ€rmesitsarna i framstolarna, dubbelglas i sidorutorna fram, avsaknaden av köldbryggor i bodelskonstruktionen.

VÀrmen ombord Àr vattenburen. Systemet Àr vÀlplanerat. Det Àr luftspalter bakom alla möbler och luften kan flöda fritt genom överskÄpen. Stuvutrymmena under sittgruppens soffor Àr vÀlventilerade och utmed alla vÀggar kan varm luft stiga. I förarhytten Àr det konvektorer under bÄda stolarna och vattenburen golvvÀrme Ànda fram till pedalstÀllet. Kranen för att tömma avloppstanken Àr placerad frostfritt. En finess Àr att den Àr elektrisk, sÄ du behöver inte ens gÄ ur bilen. Du ser pÄ skÀrmen ombord nÀr du Àr över avloppsbrunnen och trycker pÄ knappen för att öppna kranen.

Kort sagt: Integra Àr fullt ut vinterduglig.

Ett utvÀndigt vintertÀcke kan behövas för den som vill stanna lÀnge pÄ en plats. Det spar gasol, hindrar att det blir kondens pÄ insidan och rutan hÄlls fri frÄn is och snö.

 

Klicka pÄ bilderna i galleriet för större bilder och informativa bildtexter

Jag tycker

Förra generationen av Integra var en bil dÀr ingenjörerna fÄtt hÀrska fritt. En lastÄsna med marknadens rymligaste dubbelgolv.

Nya Integra Àr en kompromiss mellan design och funktionalitet. Det ser onekligen tilltalande och lyxigt ut ombord, och utvÀndigt Àr den lÄga profilen och snygga fronten helt enligt dagens estetiska preferenser.

Man Ă€r dock trogen arvet frĂ„n föregĂ„ngaren och har inte tullat pĂ„ kompetensen. Även om dubbelgolvet blivit lĂ€gre stĂ„r det sig vĂ€l i konkurrensen. Man har en del praktiska lösningar som kommer glĂ€dja de boende i vardagen. Jag tĂ€nker bland annat pĂ„ att man trollat fram en garderob i köket, hans och hennes tvĂ€ttkorgar i sovrummet.

Som i alla husbilar finns det utrymme för förbÀttringar. Man kan exempelvis minska mÀngden kardborreband och sjÀlvhÀftande kuddar ombord till förmÄn för mer lÄnglivade lösningar.

Det destillerade intrycket Àr att det Àr en vÀlbyggd och praktiskt sinnad husbil med en hel del lyxkÀnsla. Den kostar en försvarlig hög med slantar, men den Àr inte dyr. En titt pÄ marknaden ger vid handen att prislappen Àr den lÀttaste i detta marknadssegment.

Vi gillar

  1. PrisvÀrd
  2. Designen
  3. VÀlplanerat vÀrmesystem
  4. Sittgruppen – rymlig, stort och stabilt bord.
  5. Golv utan nivÄskillnader
  6. USB uttag överallt
  7. Gott om stuv och garderobsutrymme
  8. LÀttkörd
  9. 10 Ă„rs fuktskadegaranti

Vi önskar

  1. Trappsteg vid förardörren, 50 cm Àr för högt att ta i ett kliv
  2. Lite mer omsorg kring detaljfinish
  3. Mindre plastigt gasolutrymme
  4.  

Fakta

Utrustning testbil

Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthÄllare, elhissar, elspeglar inkl vÀrme, klimatanlÀggning motor, GPS, backkamera, CD stereo med ljudsystem, vÀrmesitsar fram, eljalusi framruta, kyl med separat frys, gasolspis 3 lÄgor, ugn, isolerad och uppvÀrmd spillvattentank, elektrisk tömning av spillvattentanken, solpaneler 2 x 90W, markis, vatenburen vÀrme med vÀrmevÀxlare, AC bodel, TV/DVD (ej monterat), duocontrol som automatiskt skiftar gasolflaska, cykelstÀll (ej monterat), langeterade mattor (ej ilagda pga vÀderleken)

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift