Inspirerande och informativ
Caravan Stockholm Àr startskottet för husbilssÀsongen i Sverige. I Är var det fÀrre etablerade fabrikat Àn vanligt som stÀllde ut. Vilket gav utrymme för mer udda fordon och en stor satsning pÄ inspiration, information och utbildning.
Â
Av Stefan Janeld och Stig Forsberg
Â
Alltid roligt med mÀssor! Mycket folk, mycket att titta pÄ och mÄnga bekanta. Dock fÀrre i Är Àn tidigare Är dÄ flera större aktörer saknades. Sex av de tio mest sÄlda mÀrkena fanns inte pÄ plats. Men trots detta fick besökarna valuta för entrépengen. Alla kommer ju faktiskt inte för husbilarna. Att döma av publikens intresse lockar föredragen frÄn scenen mÄnga. I Är var det fler framtrÀdanden Àn tidigare pÄ scenen. Besökarna fick lika doser inspiration som information.
Men tro inte att det var nÄgon brist pÄ kommers. I husbilsmontrarna skrevs det kontrakt pÄ löpande band. UtstÀllarna vittnade om god försÀljning och flera besökare kom förbi vÄr monter och berÀttade att de precis skrivit pÄ för en ny husbil.
Transportstyrelsen informeradeâŠ
⊠om nya lagar och regler. Bland annat nya regler för besiktning av vÄra husbilar frÄn och med den 20: maj.
Det som stĂ„r pĂ„ Ditt senaste besiktningsprotokoll stĂ€mmer kanske inte â kolla upp nĂ€r Du skall besiktiga! Första gĂ„ngen besiktigar lĂ€tta husbilar efter tre Ă„r, dĂ€refter efter tvĂ„ Ă„r och sedan var fjortonde mĂ„nad sedan senaste besiktning.
Man fÄr besiktiga sÄ ofta man vill sÄ Du som reser söderöver pÄ vintern kan besiktiga före Du reser. Besiktningen i Spanien Àr nerlagd och man beviljar inte lÀngre dispens för besiktning eftersom alla nu har möjlighet att besiktiga innan man reser hemifrÄn.
För tunga husbilar Àr det inte nÄgon förÀndring. DÀr gÀller tolv mÄnader sedan senaste besiktning. Du kan dÀrmed flytta Din besiktning sÄ att den hamnar pÄ hösten och slipper vÀntetiderna pÄ vÄren. Besiktiga tvÄ gÄnger ett Är sÄ kan Du fixa till en höstbesiktning om Du inte redan har en.
Regeringen har nu ett slutgiltigt förlag pÄ sitt bord kring förÀndring av överviktsbestÀmmelserna.
Det kommer innebÀra att övervikt berÀknas i procent av totalvikt och inte som nu pÄ lastvikt. Det Àr en klar förbÀttring för oss husbilsÄkare och mycket rÀttvisare Àn tidigare. NÄgon tidsplan finns dessvÀrre inte för tillfÀllet. Transportstyrelsen har baxat detta förslag för regeringsbeslut under Ätta Är nu!
Nya vÀgmÀrken för husbilsÄkare berördes och naturligtvis det nya mobiltelefonförbudet under fÀrd. De stÀndigt aktuella körkortsreglerna belystes se www.transportstyrelsen.se sök pÄ körkortsregler.
Naturligtvis talade man Àven om det nya förbudet mot handhÄllen kommunikationsutrustning. Lagen har Ànnu inte hunnit bli rÀttsligt prövad. Hoppas inte Du blir den första som skapar prejudikatet. Jag Àr sÀker pÄ att domstolen kommer vara tÀmligen svÄrflörtad.
Husbilskolan svarade pÄ publikens frÄgor
Husbilssokaln hade sin monter bredvid scenen. NĂ€r vi inte höll föredrag pĂ„ scenen svarade vi pĂ„ frĂ„gor i montern. FrĂ„gorna var tĂ€mligen varierande, men nĂ„gra frĂ„gor var mer frekventa – Batterier/laddning, solceller, fĂ€rskvatten, dĂ€ckregler, ringtryck, lastvikter, larm, körkortsregler i Sverige och utomlands, uppvĂ€gning av bilar, nya besiktningsreglerna och mycket mera. Liksom tidigare Ă„r var det mĂ„nga som ville prata inredd skĂ„pbil â plĂ„tis.
Â
ResmÄl och inspiration
Husbilskolan höll fördrag om att resa till Europa via Baltikum och om intressanta alternativa vĂ€gar genom Sverige. Ăvriga berĂ€ttare/inspiratörer var Freedom Travel, Tyska TuristbyrĂ„n, South Lapland och âAtt resa poddenâ. I Ă„r var flera destinationer utstĂ€llare och Ă€ven FĂ€rjelinjerna Eckerö Linjen och Finnlines. Att vĂ€lja fĂ€rjan ut ur Sverige Ă€r ett tidseffektivt och Ă€ven billigt alternativ om man tar hĂ€nsyn till inbesparad körstrĂ€cka och broavgifter.
AL-KO - uppvÀgning av bilar
En mycket frekvent frĂ„ga till oss, husbilshandlarna och AL-KO Ă€r om bilen kan vĂ€gas upp. Svaret Ă€r enkelt. NĂ€r det gĂ€ller en husbil registrerad efter 1/5 2006 sĂ„ Ă€r den högst troligen registrerad pĂ„ grundval av ett typgodkĂ€nnande. Besked om detta stĂ„r tydligt att finna i registreringsbeviset. Hittar man en ett godkĂ€nnandenummer under punkten âTypgodkĂ€nnandenummerâ, t.ex. E1*2001/116*0416*14, ja dĂ„ Ă€r bilen definitivt typgodkĂ€nd.
SÄ fort det Àr en bil som Àr typgodkÀnd Àr det allena en frÄga för den som har typgodkÀnnandet, dvs i detta fall husbilstillverkaren. Ingen annan kan pÄverka med nÄgra intyg mot myndigheterna. Det Àr dÀrför till tillverkaren av husbilen Du skall stÀlla Dina frÄgor.
Detta Àr möjligen en övergÄende frÄga. Förhoppningsvis vi fÄr vi snart de nya reglerna som rÀknar procent mot totalvikt. Jag vill dÀrmed inte pÄ nÄgot sÀtt uppmana till att köra med övervikt. Jag konstaterar bara att konsekvenserna om Du misslyckats rÀkna rÀtt inte blir katastrofala lÀngre.
Och nÀr EU tar beslut att godkÀnna att man fÄr köra personbil med totalvikt 4 250 kg pÄ B-körkort blir det stor skillnad. Idag fÄr man ju ha en slÀpvagn pÄ 750 bakom alla personbilar. Det betyder att en 3,5 tons husbil har en tillÄten tÄgvikt pÄ 4 250 kg med B-körkort. AlltsÄ Àr man i praktiken tillÄten att framföra ett ekipage pÄ 4 250 kg redan.
En stor lobby har med detta argument fÄtt politikerna i Bryssel att övervÀga en regelÀndring.
En spik i dÀcket betyder inte punktering lÀngre
Bridgestone visad upp en ny typ av dÀck dÀr en spik/skruv i dÀcket inte betyder punktering. DÀcket har extra förstÀrkta sidor och inne i dÀcket ligger reparationsvÀtska av samma typ som vi har i vÄra flaskor för att reparera dÀck. VÀtskan ligger inkapslad mot insidan av slitbanan. NÀr ett intrÀngt föremÄl dras ut igen sÄ följer vulkvÀtskan med och vulkar igen hÄlet.
Nytt dÀck speciellt framtaget för husbilar
Continental visade ett sommardĂ€ck som lanseras under vĂ„ren – VanContact Camper. TillgĂ€ngligt i de vanliga dimensionerna för husbilar. PĂ„ Elmia i höstas fanns det bara för 18 tums fĂ€lgar.
TrafiksÀker GPS frÄn Garmin
Garmin har tagit fram ett centralt mediacenter som kan kopplas samman med deras GPS. MÄlgruppen Àr musiknörden som vill kunna ha bland det vÀrsta som finns att tillgÄ.
Den kan via Wi-Fi styra fyra olika högtalarsystem. Fiffigt för oss husbilsÄkare för dÄ kan vi ha en lyssningszon lÀgst fram, en mitt i bilen, en i sovdelen lÀngst bak OCH en ute under markisen!
Du fjĂ€rrstyr volymen pĂ„ alla stĂ€llen. Detta betyder att det finns mycket att knappa pĂ„ i GPS:en, men dĂ„ kommer den andra fiffigheten. SĂ„ fort Du sĂ€tter den i hĂ„llaren pĂ„ instrumentbrĂ€dan sĂ„ kopplas alla âleksakerâ bort och Du kan bara anvĂ€nda navigationsdelen. Det Ă€r kanske med denna typ av teknik vi skall komma bort frĂ„n onödigt pillande pĂ„ utrustning nĂ€r vi kör?
Michelin inte bara dÀck
Kama har tagit upp ett tillbehörssortiment frÄn Franska Michelin. Det omfattar bilvÄrd, verktyg, fÀlgsidor, torkarblad, första hjÀlpen kit, gummimattor och mycket mer.
Michelin Àr kÀnda för dÀck av god kvalitet och enligt egen utsago Àr Àven detta högkvalitativa produkter.
Finns hos, eller gÄr att bestÀlla hos, din husbilshandlare.
Chokladhusbil
Det var mÄnga som stannade till vid denna lÀckerbit. En familjehusbil frÄn Carado klÀdd i Marabous fÀrger. Anledningen till den smaskiga kostymen var en tÀvling.
Camper för Àventyrare
GaZell Àr en mycket kompakt camper med popup-tak. Framtagen i Frankrike, byggs i Polen. Att den byggs i Polen Àr inte konstigt. De Àr erkÀnt duktiga pÄ att arbeta med glasfiber. MÄnga stora bÄttillverkare har sin produktion i Polen.
Campern Àr som sagt tillverkad i glasfiber. Finishen Àr hög! LikasÄ priset som startar pÄ 300 000 kronor. DÄ ingÄr inte vÀrmare⊠Men det gÄr att fÄ. Dock menar importören att det inte behövs. Isoleringen Àr god, Àven popup-takets vÀv Àr isolerad, och med en bra sovsÀck klarar man sig, Äterigen enligt importören, gott.
MÄlgruppen Àr Àventyrare och de som vill ha ett sÄ kompakt ekipage som möjligt för att komma djupt in i vildmarken.
För mer info: www.campernorge.no
Damsko frÄn Slovenien
Inspire Àr en synnerligen exklusiv plÄtis. Inte bara för att den kostar en hygglig slant. Produktionen Àr endast tjugo fordon per Är. Tio viks Ät hemmamarknaden och tio för export.
Sverige Àr fabrikatets första exportmarknad.
Vi föll som furor för denna lilla husbil som tack vare praktisk inredning bjuder tre personer ett bekvÀmt boende.
Tre modeller tillverkas, den utstÀllda bilen Àr den kortaste.
Mer information: www.inspirecamper.eu
SÄvÀl skjutdörren som de tvÄ bakdörrarna Àr historia. IstÀllet en vanlig bodelsdörr och en baklucka.
EnkelbÀdd bak, kök och badrum midskepps och en dinette. Receptet Àr klassiskt. Men utförandet nyskapande. EnkelbÀdden bak gör att allt ombord kan fÄ den yta som krÀvs för god funktion trots att bilen Àr sÄ kort.
TaksÀngen sÀnks och hissas med elmotor. Taket Àr höjt med glasfiberkÄpa i vilken sÀngen har sin plats i hissat lÀge. Lösningen gör att sÀngen inte inkrÀktar pÄ takhöjden.