Meny

.

Så sänker du servicekostnaden

Ibland hör man att det är dyrt att serva sin husbil och det kan möjligen vara sant, men det är en kostnad som man själv i högsta grad kan påverka. Det är alltid billigare i längden att serva bilen varje år. Att ta hand om de små tingen så att det inte hinner bli kostsamt. Biltillverkaren har gjort ett serviceschema för normala körförhållanden. Då räknar de med förhållanden i centrala Europa. Att köra husbil i Sverige faller snarare in i svåra förhållanden, dvs användning i låga temperaturer minus 15 och kanske även ner till minus 25 grader. Värme är vanligtvis inte vårt bekymmer, men om Du är i södra Europa sommartid kan plus 35 grader vara lika knepigt för bilen.

 

Av Heinz-Peter Aldung

 

Detta gör Du redan nu varje år

När bilen är ny är Du mån om att göra ett antal grundläggande saker: Fukttest, gasoltest, se över brandvarnarens batteri och service. En del av detta för att fabriksgarantierna skall gälla. När bilen har några år på nacken tillkommer årlig besiktning. Var 14:e månad för lätta husbilar och var 12:e månad för tunga bilar. Om Du inte utför service enligt biltillverkarens fastställda schema öppnar Du möjligen ett kryphål för försäkringsbolaget om något trist inträffar, ge dem inte den möjligheten.

 

Kör ”serviceekonomiskt”

Köra försiktigt, Du sitter inte i en personbil och behöver inte var först i väg vid rödljuset. Öka farten stillsamt och spar på däcken och hela bilens drivlina.

Spar däck genom att hålla låg fart i alla våra rondeller. Hög fart här är inte bara obekvämt, det sliter även hårt på däcken. Bilens tyngdpunkt är högre så det kränger mer, vilket sliter på hjulupphängningen.

Håll rejäla avstånd till framförvarande trafik. När Du kör upp på motorvägen ta ut avståndet ordentligt. Bilen framför ökar farten och det grus som sitter i dess däck lossnar garanterat. Är avståndet för kort så är stenskott ett trist faktum. Väl på motorvägen och uppe i marchfart kolla att Du inte har någon bakom Dig. Slå då på en ”tvärnit” Du kommer att upptäcka bromssträckan är betydligt längre för en tung husbil än för en personbil.

Varför nu alla dessa pekpinnar undrar Du?

Jag vill bara peka på den viktigaste faktorn för att hålla de årliga servicekostnaderna så låga som möjligt! Kör med framförhållning och fantasi så kör Du säkert och spar bromsbelägg och bromsskivor, chassi, inredningen som sitter fast i husbilens väggar – faktiskt spar Du kostnader för hela husbilen.

Jag gillar inte att kategorisera, men nog tycker jag att vi äldre erfarna husbilsåkare kör på ett mer husbilsvänligt sätt jämfört med våra yngre, nya, husbilåkare. De kör ofta lika som de kör sin personbil. Det kostar på servicesidan!

Håll avstånd så kan du motorbromsa och slipper att tvärnita, det spar däck och bromsar

Detta kan Du göra själv för lägre servicekostnad

Förbered Ditt verkstadsbesök genom att själv:

  • – Byta torkarblad
  • – Fylla på spolarvätska
  • – Kolla batteriet och vid behov rengöra batteripolerna.
  • – Vara uppmärksam på läckage, torra slangar, slangklämmor. En synligt torr slang som sedan brister på motorvägen ger ett knepigt, irriterande och dyrt läge, när den av den händige enkelt kunde bytts ut före avfärd.
  • – Var uppmärksam på torrsprickor på däcken.

 

När Du åtgärdar det Du ser och förstår Dig på, gör det tiden och kostnaden lägre på verkstaden. Om Du inte tycker Du har rätt kunskap avstå, men informera verkstaden noggrant så spar det tid, pengar eller rent av ett återbesök.

En sådan enkel sak som att måtta bilens längd, bredd och höjd kan vara till stor nytta i många situationer och göra att Du undviker olyckor. Nu menar jag inte med måttband utan mer hur bilen upplevs i olika situationer.

  • Vilket utrymme tar den?
  • Vilken svepyta har den långt utstickande bakvagnen?
  • Finns något extra tillbehör på taket som gör bilen högre?
  •  

Ett bra extra tillbehör i mörkret är sådana där utstickande bakljus längst bak på bilen. Har hör att folk tycker dom är fula, fulare är det med en sönderkörd bakstam. Extraljus som lyser upp vid backning i mörker borde vara obligatoriska.

 

Varför beter sig bilen olika?

När Du åker hemifrån känns bilen stabil och trygg, men på väg hem upplever Du att bilen är instabilare och orolig. Hemma tog Du tid på Dig att lasta och förankra lasten ordentligt. Tunga saker lågt och mot väggarna i färdriktningen, men när Ni fick bråttom hem åkte grejerna möjligtvis bara in utan större omtanke. Det stora garaget sväljer ju.

Detta är ett av problemen, men ett större problem är att Du nu har rörlig last ombord i form av vatten, bränsle och gasol. När Du kör hemifrån har Du full vattentank, tom spillvattentank, troligen full bränsletank och fulla gasoltuber. Den lasten är då väl instängd och kommer ingenstans.

Senare på resan har Du halvfulla tankar: Vatten, spillvatten, bränsle och gasol. Det är många kilo rörlig last som skvalpar runt och dessvärre inte går att förankra. Allt skvalpar hit och dit både vid acceleration, i rondellen och framför allt vid kraftig inbromsning. Kanske 120 till 150 kg som bara far omkring. Den levande kraften kan ställa till mycket förtret under körningen. Det blir många ”obältade elefanter” ombord.

Än en gång – Kör försiktigt, med framförhållning och fantasi för att sänka din servicekostnad! Tänk på det gamla goda rådet som idag nästa blivit ett ordstäv. ”Kör som Du hade ett ägg under foten och ett vattenglas på instrumentbrädan.” det gör att man verkligen förstår.

Ett uttjatat faktum är att våra husbilar utomlands är lastbilar och inte som här personbilar klass 2. Då förstår man också att de skall köras som en lastbil med god framförhållning.

Torrsprickor ska tas på allvar

För övrigt tycker jag:

Köp den husbil som passar Dig

Många gånger styr säljaren köpet mot något som är lättsålt och Du blir då troligen inte riktigt nöjd. En nöjd ägare är en varsam ägare så köp vad Du vill ha och behöver och inte det säljaren lätt kan sälja nästa gång när Du byter.

Goda vänner är inte alltid goda konsulter

Ibland kan det vara så att husbilsägaren inte vill lyssna eller ta in goda råd från verkstaden utan hellre litar på sina husbilskompisars inte alltid helt korrekta råd. Ställ eventuellt högre kostnad mot ett senare problem under semestern eller ett möjligen krånglande försäkringsbolag.

Korrekt däcktryck spar däck och även bränsle, så håll koll. Luft är gratis

Heinz Peter Adlung, mest känd som HP, har under många år jobbat för att förenkla husbilsägandet.
Han jobbar i det dagliga som kundmottagare på ProDOB som är ansluten till de två fristående kedjorna Autoexperten & Däckteam.
En verkstad som specialiserat sig på husbilsservice samt däck och fälgar.

HP, själv husbilsentusiast, vill förenkla husbilsägandet genom att se till helheten, inte bara till det enskilt beställda jobbet. Det sparar många besök över tid.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift