Inga franska sÀngar
SĂ„ Ă€r det, i Frankrike Ă€r den franska sĂ€ngen död pĂ„ marknaden. HĂ€r sover man helst i en fristĂ„ende dubbelsĂ€ng â queensbed. Dessa gĂ„r det tretton pĂ„ dussinet av. De flesta kĂ€nner vi igen frĂ„n svenska marknaden. Intressantare pĂ„ denna mĂ€ssa Ă€r att stifta bekantskap med de varumĂ€rken och tillverkare vi inte ser hĂ€r hemma. Som de mĂ„nga inredarna av skĂ„pbilar, terrĂ€ngbilarna och sĂ„ förstĂ„s en och annan för den franska marknaden unik husbil frĂ„n etablerade tillverkare.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Frankrike Àr Europas nÀst största husbilsmarknad, av de 110 000 husbilar som varje Är finner en köpare hamnar var femte i ett franskt hem. Med en sÄ pass stor marknad finns det utrymme för mer udda fordon. Och det brukade vara fullt av dem pÄ mÀssan. Men de senaste Ären har de stora tillverkarna ökat sina monterytor och tryckt undan de smÄ nischade. Det finns fortfarande en del udda, kluriga, uppseendevÀckande och pÄ andra vis intressanta fordon pÄ mÀssan. Men allt mer liknar Salon VDL andra stora mÀssor i Europa.
De inhemska tillverkarna har ett starkt grepp om marknaden. Trigano Gruppen, Pilote Gruppen och Rapido Gruppen har uppskattningsvis 70% av den totala monterytan pÄ mÀssan. Hymer Gruppen har ocksÄ en stor nÀrvaro, kanske 10% av ytan.
Stora aktörer som Carthago, Knaus och Morelo har man förvisat till husvagnshallen. NÄgot de knappast jublar över.
MĂ€ssfakta
- Namn: Salon des Vehicules De Loisir
- Var? Le Bourget Parc de Lâexpositions
- NĂ€r? 29 september till 7 oktober
- Antal utstÀllare: 200
- Antal besökare: ca 100 000 st
- Total yta: 200Â 000 kvm
- Monteryta: 90Â 000 kvm
- MĂ€sscamping: 100Â 000 kvm
- Ăvrigt: 2018 var den 53:e mĂ€ssan att arrangeras i Paris
- Â
Salon VDL lockar cirka 100 000 besökare, det gör den till Europas tredje största husbilsmĂ€ssa. Man delar tredjeplatsen med mĂ€ssan i Birmingham. PĂ„ första och andra plats kommer CMT i Stuttgart och Caravan Salon i DĂŒseldorf som lockar cirka 250 000 besökare vardera.
Inred efter behag
Den franska tillverkare som alltid gör mig gladast Ă€r 3C Cartier/Brisebras. Egentligen tvĂ„ företag som samarbetar. Ena företaget gör bodelen och det andra inreder. Jag kan aldrig minnas vem som gör vad…
Resultatet Àr hur som helst alltid toppklass. Bilarna Àr sÀllan stora, men prislappen Àr som regel rejÀl.
à rets nyhet var en 6,4 meter lÄng monocoque konstruktion baserad pÄ MAN/VW Crafter. MÀssbilen var oinredd och döpt till Imagine. Man ska förestÀlla sig (imagine) hur man vill inreda. Ty hos 3C Cartier/Brisebras Àr kundens vilja lag. Ingen serietillverkning hÀr inte.
NÄgon prislapp fanns av förklarliga skÀl inte. Men bara monocoquen kostar 600 000 kronor. Till det ska du lÀgga en MAN/VWCrafter och ett hantverksbyggt möblemang.
Lyxig för tvÄ
Autostar var lÀnge en rent fransk angelÀgenhet. Men i Är gjorde de entré pÄ svenska marknaden. Jag Àr dÀrför lite extra nyfiken nÀr jag ger mig in i deras monter. Faller för en kort modell utan fast sÀng. Planlösningen Àr inte unik, mÄnga tillverkare har den i sitt sortiment. Men fÄ lyckas lika vÀl, framförallt i denna prisklass.
Det som sticker ut Ă€r garaget â stort och med lucka pĂ„ bakstammen. Det senare Ă€r det fĂ„ som vĂ„gar sig pĂ„. Risken för fuktskador Ă€r nĂ€mligen högre med luckor eller fönster pĂ„ bakstammen. Att Autostar vĂ€ljer denna lösning vittnar om att man har förtroende för sin byggkvalitet.
Bilen heter i660 och Ă€r 6,59 cm kort. Men bodelen Ă€r rymlig som i en Ă„ttametersbil. Allt Ă€r stort ombord â sittgruppen, badrummet, garderoben. Det enda som inte Ă€r ovanligt stort Ă€r köket.
Firar 40 Ă„r
Spanska Benimar jubilerar 2019 och det firar man med tvĂ„ specialutrustade halvintegrerade taksĂ€ngsbilar â Perseo 596 med queensbed och Perseo 563 med lĂ„ngbĂ€ddar.
BÄda Àr 7,39 meter lÄnga och erbjuder boende för fem personer.
150hk med automat Àr standard, likasÄ vinteranpassning med större vÀrmare (Truma Combi 6kW med elpatron) och uppvÀrmd isolerad spillvattentank.
Totalt Àr bilen extrautrustad för 120 000 kronor men prispÄslaget Àr cirka 70 000 kr.
Benimar har svensk importör och jubileumsbilarna kostar hÀr hemma strax över 800 000 kronor.
Edition 40 kÀnns igen pÄ sin grÄa förarhytt.
Planlösningen sticker inte ut, men fÀrgskalan ombord Àr inte den vanliga. Benimar gÄr en egen vÀg och det kÀnns uppfriskande.
För rörelsehindrade
BluCamp Àr ett Italienskt fabrikat. Tanken var frÄn början att man skulle tillverka husbilar för hyresmarknaden. Men med tiden utvecklades varumÀrket och det kanske viktigaste Àr att man tog fram husbilar för rörelsehindrade.
Under nÄgra Är var man borta frÄn mÀssan i Paris. Men nu stÀllde man Äter ut. NÄgon svensk importör finns inte. Prislappen med vettig utrustning Àr i Frankrike 69 000 Euro. Att köpa en husbil och sedan bygga om den blir garanterat vÀsentligt dyrare.
Ănnu en Campingbox
Tanken att pÄ helgen kunna förvandla sin personbil till campingbil har funnits lika lÀnge som det funnits bilar. Campinambulle Àr den senaste i raden och sÄg vÀldigt vÀl genomtÀnkt ut. Prislappen startar pÄ 3 000 Euro, inte avskrÀckande dyrt.
PÄ mÀssan visades tvÄ stycken. En mindre och en större. Den större Àr tÀnkt för minivans.
Det som ingÄr Àr kök, matplats och sÀng. NÄgon dusch eller toalett finns inte plats för.
HöjdarplÄtis
Font VendÎme Àr Frankrikes populÀraste plÄtisfabrikat. De ingÄr i Trigano Gruppen och en del av deras modeller hittar till Sverige som Karmann. Dock inte denna, i alla fall inte Ànnu.
Den heter Mondea och Ă€r 599 cm lĂ„ng, baseras pĂ„ Fiat Ducato i högt utförande, saknar fast sĂ€ng men sover Ă€ndĂ„ fyra personer â tvĂ„ i en lĂ€ngsmonterad taksĂ€ng och tvĂ„ i bĂ€ddsoffan.
IstÀllet för att, som brukligt, placera ett vinkelkök jÀmte ett badrum i aktern har man valt att placera badrummet lÀngst bak, över hela bilens bredd. Köket har sin plats bakom soffan och mitt emot köket ett stort skÄp som rymmer det mesta man vill ha med sig.
Planlösningen Àr, sÄ vitt jag vet, unik pÄ marknaden och gör att bilen kÀnns mycket rymlig. Det man undrar Àr varför ingen gjort detta tidigare.
Seriös terrÀngcamper
Globe Camper tillverkar campers av det tuffare slaget. Alltid med Pop-up tak för att vara sÄ kompakta som möjligt. KlipputsprÄng eller lÄga grenar ska inte stoppa framfarten.
Det Àr ingen camper i vanlig mening, bil och bodel sitter ihop. Helt enkelt för att det krÀvs om man ska klara de strapatser ekipaget Àr designat för. Men bodelen gÄr att ta av. SÄ om man vet att man inte ska campa under en lÀngre tid Àr det mödan vÀrt att montera av bodelen.
Globe Camper startade sin verksamhet helt enkelt för att Àgarna inte kunde finna vad de sökte pÄ marknaden. De Àr seriösa offroad entusiaster.
Ingen Globe Camper Àr den andra lik. Allt byggs efter kunds önskemÄl. Men Àgarna vet av egen erfarenhet vad som fungerar och ger gÀrna tips.
En lösning som de flesta vÀljer Àr den uppfÀllbara alkovbÀdden. IstÀllet för en fast alkov som bygger mycket pÄ lÀngden Àr alkoven kortare och dagtid Àr sÀngen uppfÀlld. KvÀllstid drar man ner den sÄ den gÄr ut över sittgruppen. Maximalt utnyttjande av ett begrÀnsat utrymme!
Folkabuss med slideout
Land O Ă€r en inredare av skĂ„pbilar, framförallt folkabussar. Senaste modellen Brisbane, eller âLe Flex Vanâ som de kallar den, Ă€r troligen den rymligaste VW T6 pĂ„ marknaden dĂ„ den har bĂ„de pop-up tak och en slideout innanför bakdörrarna.
Slideouten gör att man fÄr en rejÀl, lÀngsmonterad, dubbelsÀng utan att behöva bÀdda sittgruppen. Man kan alltsÄ ta en tupplur medan reskamraten sitter och surfar vid matbordet.
Som ingen annan
Jag skulle kunna Ă„ka till denna mĂ€ssa enkom för att se NotĂn. De inreder husbilar som ingen annan tillverkare. Inte sĂ„ att planlösningarna Ă€r sĂ€rskilt uppseendevĂ€ckande. Men atmosfĂ€ren i bilarna Ă€r helt unik.
De Àr Europas Àldsta husbilstillverkare, första husbilen byggdes 1921!
Sedan nÄgra Är Àr de en del av Trigano Gruppen. Det har medfört att man breddat sitt program betydligt. FrÄn att endast byggt exklusiva bilar pÄ Mercedes eller Iveco har de sedan nÄgra Är Àven modellserier pÄ Fiat Ducato med rimlig prislapp.
I Är var huvudnumret helintegrerade i.Progress med fyra planlösningar; tvÄ med lÄngbÀddar, en med drottningsÀng i sovrummet och en med tvÀrbÀdd bak.
Det unika med modellerna Àr att de som standard Àr utrustade med ett avancerat elsystem baserat pÄ lithiumbatterier och en kraftig inverter. Man har inte bara bytt ut de vanliga batterierna mot lithium. Man har byggt bilen för att vara sjÀlvförsörjande pÄ el.
Ăven en del andra saker vittnar om att man tĂ€nkt lite lĂ€ngre för att fĂ„ till ett bekvĂ€mt campingliv â kolfilter till toatanken tar bort all lukt, möblerna byggs med ett system av pluggar och tappar som gör dem gnekfria Ă€ven över tid, AL-KO chassi med luftfjĂ€drad bakaxel.
Flexibel familjeplÄtis
Randger Àr ett ungt fabrikat, helt dedikerat till inredda skÄpbilar. à rets nyhet Àr en Fiat baserad bil pÄ 5,99 meters lÀngd med fyra sovplatser. TvÄ i en lÀngsmonterad taksÀng och tvÄ i vÄningssÀngen bak.
Men vÄningssÀngen Àr inte den vanliga typen. I detta fall Àr det tvÄ elektriska taksÀngar som kan sÀnkas ner vid behov.
Lösningen gör att man kan lasta in skrymmande saker under fÀrd och sedan sanbbt sÀnka ner en eller tvÄ sÀngar vid lÀggdags.