Inte lika unik lÀngre
För bara nĂ„gra Ă„r sedan var ett besök pĂ„ Salon VDL en inblick i en annan vĂ€rld. HĂ€r stĂ€lldes extrema terrĂ€nghusbilar ut jĂ€mte campers med fyndiga namn och ett flertal smĂ„ inredare av transportbilar kĂ€mpade om att vara fiffigast. De stora inhemska tillverkarna brukade dessutom hĂ„lla pĂ„ en nyhet eller tvĂ„ och lĂ„ta den ha premiĂ€r i hemlandet istĂ€llet för pĂ„ Caravan Salon i DĂŒsseldorf en mĂ„nad tidigare.
Men numera Ă€r det en mĂ€ssa lik alla andra. De stora koncernerna dominerar utstĂ€llningshallarna och de smĂ„ tillverkarna syns inte till. I mĂ€ssinformationen stĂ„r att det Ă€r 200 utstĂ€llare i fem hallar. Men tre av de hallarna fylls av fyra stora koncerner â Trigano Gruppen, Pilote Gruppen, Rapido Gruppen och Erwin Hymer Gruppen. I en hall Ă€r det tillbehör och i den femte hallen trĂ€ngs Knaus Tabbert Gruppen och Carthago med de fĂ„ husvagnar som visas pĂ„ mĂ€ssan.
LÄter ju som en trist historia. Men det var det inte, det fanns tillrÀckligt mÄnga intressanta modeller för att besöket skulle kÀnnas givande.
Av Stefan Janeld
Med tanke pÄ hur lite husvagnar som stÀlls ut Àr detta i princip en renodlad husbilsmÀssa. Kan tyckas mÀrkligt i ett land som har en halv miljon husbilar och lika mÄnga husvagnar registrerade. Men trenden Àr samma som i Sverige. De senaste Ären har husbilsmarknaden vuxit snabbt medan husvagnsmarknaden minskat.
Husbilarna som sĂ€ljs hĂ€r Ă€r dessutom billigare. De maxutrustade premiumbilarna som sĂ€ljer sĂ„ pass bra i Sverige har en betydligt mindre marknadsandel i Frankrike. Jag ser massor av erbjudanden under 50 000 Euro, ca 550 000 kronor. Ăven bilar runt 40 000 Euro pĂ„ prislappen stĂ„r i nĂ„gra montrar. En prisnivĂ„ som Ă€r svĂ„rfunnen i Sverige. Helt enkelt för att vi vill ha mer utrustning i bilarna. För basfordonen, och modellerna, Ă€r desamma. Men hĂ€r rĂ€cker det med 4kw vĂ€rmare utan elpatron och sĂ€llan Ă€r kampanjbilarna försedda med isolerad och uppvĂ€rmd spillvattentank.
40% inredda skÄpbilar
Det sÀljs nÀstan 25 000 husbilar per Är i Frankrike. Av dessa Àr nÀstan 10 000 inredda skÄpbilar. En otrolig siffra! Och biltypens betydelse för tillverkarna mÀrks nÀr man spatserar i de breda gÄngarna pÄ mÀssan. NÀr det för nÄgra Är sedan var de stora hel- och halvintegrerade bilarna som stod vid montrarnas entréer Àr det nu plÄtisarna som fÄtt bÀsta exponeringen hos flera.
Ăven om Fiat-baserade 5,99 och 6,36 meters modeller med tvĂ€rbĂ€dd eller lĂ„ngbĂ€ddar dominerar utbudet sĂ„ finns det en mĂ€ngd mindre plĂ„tisar pĂ„ Ford Transit Custom, Peugeot Expert, Renault Trafic och sjĂ€lvklart VW Transporter och MB Vito. Dessa brukar vi inte kalla husbilar utan campingbilar, helt enkelt för att de brukar sakna ett badrum. Men sĂ„ enkelt Ă€r det inte lĂ€ngre. Idag finns flera modeller som har sĂ„vĂ€l dusch som fast monterad toalett. Helt klart en minitrend i detta segment.
3C Cartier/Brisebras - Specialbyggd för lÄng man
3C Cartier/Brisebras Àr en superexklusiv tillverkare som bygger bodelar i monocoque och inreder med material av högsta kvalitet och med en hantverksskicklighet sÄ fÄ andra kan mÀta sig med.
Den bil de valde att visa i Är heter Imagine och Àr specialbestÀlld av en man som reser ensam. Han kunde inte köpa en standardbil eftersom han Àr för lÄng för bodelar med tvÄ meter i takhöjd. SÀrskilt duschkabinerna har för lÄgt i tak.
3C Cartier/Brisebras Imagine baseras pÄ MAN TGE i fyrhjulsdriven version. Prislappen Àr strax över 1,4 miljoner kronor. Ett högst beskedligt pris med tanke pÄ bilens konstruktion och kvalitet.
Bodelen Ă€r i ett stycke, utan skarvar â monocoque. I princip ett uppochnedvĂ€nt bĂ„tskrov.
Inredningen Ă€r inte överdĂ„dig, tvĂ€rtom. Fokus har varit pĂ„ funktionalitet. LĂ€ngst bak en vĂ„ningssĂ€ng. Ăgaren Ă€r som sagt ensam och den extra sĂ€ngen Ă€r endast för eventuell gĂ€st. Genom att avstĂ„ dubbelsĂ€ng har badrummet och köket tillĂ„tits bre ut sig.
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/alltomhu/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/widget-base.php on line 223
Warning: Undefined array key -1 in /home/alltomhu/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/controls-stack.php on line 695
BluCamp - Ett bra modellnamn?
BluCamp Ă€r mest kĂ€nda för sina handikappanpassade husbilar. Men de har ett komplett sortiment inklusive inredd skĂ„pbil. Den heter Optimist och först tyckte jag det var ett positivt namn. Men sedan slog det mig att det kan tolkas tvĂ€rtom. Att man ska vara en optimist för att vĂ„ga köpa den…
CampĂ©rĂȘve - vĂ€ckte uppmĂ€rksamhet
Franska plĂ„tisspecialisten CampĂ©rĂȘve hade stĂ€llt en vĂ€lvd plexiglasvĂ€gg framför en av sina plĂ„tismodeller. Tanken Ă€r att det ska visa vilken panoramautsikt man har i bilen tack vare takfönstret ovanför förarhytten. En klar överdrift, men det mĂ„ vara förlĂ„tet. Det var i alla fall ett effektivt, och kreativt, sĂ€tt att fĂ„ de passerandes uppmĂ€rksamhet. SjĂ€lv passerade jag inte utan tog en nĂ€rmare titt inne i den utstĂ€llda bilen.
CampĂ©rĂȘve Ă€r en del av Rapido Gruppen och sĂ€ljs i Sverige som Dreamer Select.
Florium - En av mÀssans fÄ franska sÀngar
HörnsĂ€ngar kallas i husbilsvĂ€rlden för âfranska sĂ€ngarâ. Troligen för att de var vĂ€ldigt populĂ€ra i landet. Lösningen ger en vĂ€ldigt öppen planlösning i relativt kort husbil.
Men efter att den fristÄende dubbelsÀngen gjorde entré har den franska sÀngen hotats av utrotning Àven pÄ hemmamarknaden.
Florium startade som en modellserie hos tillverkaren Fleurette men idag hanteras det som ett eget varumÀrke.
Florium Baxter 60 LG Àr 599 cm kort och endast 223 cm bred. Marginellt större Àn en plÄtis alltsÄ. Men den kÀnns vÀldigt mycket rymligare Àn en inredd skÄpbil.
Tycker man hörnsÀngen Àr för smal för tvÄ personer sÄ kan den ena sova i taksÀngen ovanför sittgruppen.
Florium - Inte först, men unik!
Florium Baxter 64 LDF POP marknadsfördes pÄ mÀssan som vÀrldens första halvintegrerade husbil med popup tak. Inte sant dÄ LMC/TEC hade den lösningen som tillval pÄ sina bilar för snart tio Är sedan. Men succén uteblev och man slutade med detta tillval ganska raskt.
SÄ nÀr Florium nu Äteruppfinner denna lösning Àr man ensamma pÄ marknaden.
Man kan undra varför man vÀljer denna lösning av taksÀng nÀr den invÀndiga taksÀngen Àr en sÄ pass vedertagen lösning. Jag har inget riktigt bra svar men kan se nÄgra fördelar:
- – Det Ă€r en sval plats under kvalmiga sommarnĂ€tter
- – En bit frĂ„n marken Ă€r det fĂ€rre flygfĂ€n, sĂ„ att ligga och slappa med en bok hĂ€r uppe Ă€r störningsfritt.
- – Utsikten Ă€r trevlig om man Ă€r pĂ„ ett evenemang typ cykeltĂ€vling
Font VendÎme - PlÄtis att bo i lÀnge
Font VendÎme Àr en fransk inredare av skÄpbilar. IngÄr i Trigano Gruppen och en del av modellerna sÀljs som Karmann i övriga Europa. SÄ Àven denna. Den heter Mondéa och byggs pÄ Fiats 599 cm lÄnga Ducato i högsta versionen. I Karmann-kostym lystrar den till Detxer 595.
Den saknar fast sÀng, istÀllet en lÀngsmonterad taksÀng ovanför sittgruppen. Det frigör yta ombord och gör att man fÄr plats med ett rejÀlt kök, gott om stuvutrymmen i form av skÄp och hyllor. Badrummet Àr placerat lÀngst bak och Àr Àven det riktigt rymligt.
En plÄtis som sticker ut pÄ ett positivt vis.
Glénan Concept Cars - Takterass
Glénan Concept Cars Àr ett franskt företag som specialiserat sig pÄ vardagssmidiga campingbilar. Finishen Àr god och prislappen rimlig jÀmfört med VW California och MB Marco Polo.
MCC - Ăr det en campingbil eller husbil?
MCC beskriver sig sjÀlva som referensen i sitt marknadssegment. NÄja, det kanske Àr en överdrift. Men nog Àr de ganska fiffiga pÄ att möblera smÄ transportbilar.
Lite mĂ€rkligt var att de kastade ut mig ur deras monter för att jag tog bilder pĂ„ deras fordon… Jag förklarade att jag ville visa bilarna för mina lĂ€sare i Sverige. Men den korta fransosen tittade iskallt pĂ„ mig och sade: ça ne m’intĂ©resse pas (det intresserar mig inte).
Jag som hade hoppats fÄ en pratstund. IstÀllet lommade jag ivÀg utan att fÄ varken svar pÄ mina frÄgor eller att jag kunde berömma honom för hans fina bil.
Hur som helst hade jag redan tagit mina bilder sÄ jag kan visa denna lilla pÀrla som balanserar mellan att vara en campingbil och liten husbil.
McLouis - U-soffa och tvÄ taksÀngar
McLouis aviserade denna nya modell tidigare men detta var första gÄngen jag sÄg den live. Den heter Mc4-830 och Àr trots blott 6,5 meters lÀngd en mycket rymlig och flexibel modell.
Finns Àven i ett enklare utförande och heter dÄ 330.
NotÏn - Bara hÀr
Notin Àr i princip en helt fransk angelÀgenhet. De har tvÄ handlare i Belgien ocksÄ, men de Àr de enda utanför hemlandet. Den tyska handlaren gav upp för nÄgra Är sedan.
De ingĂ„r i Trigano Gruppen och Ă€r ett premiumfabrikat som gjort sig kĂ€nda för sin unika inredningsdesign. Ăven om de vildaste varianterna försvunnit pĂ„ senare Ă„r. De Ă€r ocksĂ„ Europas Ă€ldsta husbilstillverkare med sina 98 Ă„r.
Förra Ärets nyhet i.Progress har till denna sÀsong fÄtt en lite diskretare exteriör, vit och silver istÀllet för förra Ärets beige och mörkbruna fÀrgskala. Man introducerar ocksÄ tvÄ korta modeller, 7,19 meter, med antingen lÄngbÀddar (Rubi JF) eller fristÄende dubbelsÀng (Rubi CF) i sovrummet.
Det unika med i.Progress serien Àr det avancerade elsystemet som Àr byggt kring litiumbatterier.
Rubi JF med lÄngbÀddar. Knappast den mest fÀrgsprakande interiören, men trots den grÄ fÀrgskalan Àr det en ombonad kÀnsla ombord.
Utmed lÄngbÀddarna noterar jag en stabil och hög sarg med luftspalter som lÄter varm luft stiga utmed vÀggen. VÀrmen Àr luftburen.
I garaget laddstation för elcykel. 12 och 230 volt. HÀr Àr Àven tömningen till spillvattentanken frostfritt placerad.
I Rubi CF Àr det drottningsÀng i sovrummet. Allt annat Àr lika som i Rubi JF.
Pilote - PlÄtis utan baksÀte
V600J Ă€r 599 cm kort med lĂ„ngbĂ€ddar i sovrummet. ĂndĂ„ Ă€r varken badrum eller kök mindre Ă€n i bilar med tvĂ€rbĂ€dd. Detta eftersom man helt sonika slopat baksĂ€tet. Detta Ă€r en renodlad tvĂ„personersbil.
DÀr vi normalt finner soffan Àr det nu en byrÄ med förvaring och ovan densamma en stor bordsskiva. TyvÀrr hade en besökare lyckats slita loss bordet frÄn vÀggen sÄ pÄ visningsbilen saknades bordet.
För att vinna plats kan man skjuta undan toaletten sÄ att hela utrymmet blir duschkabin.
Köket Àr den sedvanliga kommoden. Tack vare lÄg kyl blir det mer rymd i bilen.
LÄngbÀddarna har en förvaringsmodul mellan sig. Nattduksbord à la plÄtis.
Under ena sÀngen en garderob.
Lastutrymmet Àr rymligt, som sig bör i en plÄtis.
Stylevan - Med toa i entrén
Stylevan Equinox II Àr ytterligare ett exempel pÄ hur campingbilarna nÀrmar sig husbilars kompetens. Modellen baseras pÄ den lÄnga versionen av Peugeot Expert.