Meny

.

The Motorhome & Caravan Show, Birmingham, oktober 2019

En mÀssa med annorlunda utbud

Är du trött pĂ„ lĂ„ngbĂ€ddar, drottningsĂ€ngar och stora garage? Letar du en husbil som inte Ă€r ett rullande sovrum? DĂ„ Ă€r ett besök pĂ„ Englands största husbilsmĂ€ssa en god idĂ©. HĂ€r hittar du husbilar som Ă€r inredda pĂ„ helt annat vis Ă€n de vi Ă€r vana vid.

Och kanske Àr det sÄ att övriga Europa till slut börjat ta till sig nÄgra av britternas idéer. Det finns tecken pÄ det.

Text och foto Stefan Janeld

De motstÄende sofforna har tagit marknaden med storm i Europa de senaste Ären. I England undrar man varför det tog sÄ lÄng tid att förstÄ dras förtrÀfflighet. HÀr har man nÀmligen haft dessa soffor i alla tider. Man kallar lösningen för lounge och inte sÀllan Àr sofforna lÄnga nog att ta en tupplur pÄ.

De Àr som regel bÀddbara och ofta den enda sovplatsen ombord.

En stor skillnad mellan britternas sittgruppslösning och övriga Europas Àr att britterna inte har ett fast bord. De föredrar att kunna röra sig fritt i bilen. Bordet finns, men undanstuvat i garderoben i vÀntan pÄ att det ska Àtas en större mÄltid. För tekopparna finns hyllor i anslutning till sofforna.

Att bordet Àr undanstuvat har ju pÄ senare tid visat sig viktigt ur sÀkerhetssynpunkt. I hÀndelse av en krock riskerar bordet att komma farande och skada de Äkande.

Ingenting som britterna tÀnkt pÄ förvisso men en god anledning för övriga Europa att ta efter britternas sittgruppslösningar.

En annan skillnad pÄ britternas soffor Àr att de sÀllan erbjuder en bÀltad sittplats. Detta för att de alltid kan breddas och den lösningen gör det (nÀstan) omöjligt att fÄ till en baksÀteslösning med uppfÀllbara kaptenstolar eller att man bygger om soffan till fram- eller bakvÀnd sittplats. SÄ den europeiska trenden med renodlade tvÄpersonersbilar Àr ingen nyhet i England, hÀr har de funnits i alla tider.

 

 

 

 

För att fÄ mer svÀngrum Àr det sÀllan fasta bord i brittiska husbilar. De har sin plats undanstuvade i en garderob. Ibland har man ordnat ett unikt lite skÄp endast för bordet.

Fast sÀng inte viktigt

De stora, bÀddbara, sittgrupperna ar en hel del plats. Och eftersom britterna Àven tycker om kök med ordentligt med bÀnkyta blir det snabbt fullmöblerat ombord. Att rymma en sÀng blir svÄrt i bilar under sju meter. Men det bekymrar inte köparna. De bÀddar gÀrna sittgruppen varje kvÀll och ÄterstÀller den pÄ morgonen. Lite konstigt med tanke pÄ att medelÄldern pÄ de brittiska husbilisterna Àr den högsta i Europa.

De gÄnger det finns fast sÀng Àr den lÄg och dÀrmed enkel att komma i och ur.

Noterbart Àr att hörnsÀngen, den sÄ kallade franska sÀngen, Àr populÀr. I övriga Europa har den nÀstan helt försvunnit.

England Ă€r den enda marknaden i Europa dĂ€r bilar inte bara benĂ€mns efter sovrummet. HĂ€r pratar man lika mycket om ”front lounge” och rear lounge” modeller.

Varje marknad har sina egenheter

För att kunna sÀlja en husbil i Sverige krÀvs nÀstan att spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd samt att kylskÄpet Àr stort och monterat pÄ en nivÄ sÄ man slipper knÀstÄ för att plocka fram smöret.

NÀr man ska utrusta en bil för att passa engelsmÀnnens smak Àr det köket som stÄr i fokus. Det mÄste finnas en ugn med grillfunktion, en mikrovÄgsugn dÀrtill. Och eftersom bÀnkyta Àr högprioriterat Àr kylskÄpet placerat under diskbÀnken.

Varför det skiljer pÄ detta vis Àr helt enkelt en vÀderanpassning. Vi lever i ett torrt klimat med en lÄng vinter. Britterna lever i ett vÄtvarmt omslag och spenderar mer tid inne i husbilen, undan regn och rusk. De kan sÀllan sitta under markisen med grillen tÀnd, de behöver ett ordentligt kök. Och minusgrader Àr ovanligt. Jag pratade en gÄng med chefredaktören för What Motorhome och han var uppriktigt avundsjuk pÄ att vi i Sverige kunde göra vintertester av husbilar i vÄrt eget land.

 

 

Britterna Àr mÀstare pÄ att göra praktiska kök. Ta bara en sÄn liten detalj som att ha ett torkstÀll integrerat i diskhons tÀcklock. Denna lösning hittade vi i en Auto-Sleepers.

SmÄ husbilar populÀra

För nÄgra Är sedan, i ett reportage frÄn denna mÀssa, fokuserade jag pÄ de smÄ campingbilarna. Ingen annan husbilsmÀssa har nÀmligen sÄ mÄnga modeller baserade pÄ VW Transporter eller Ford Transit Custom utstÀllda. Campingbilarna Àr otroligt poppis.

Men Àven kompakta husbilar har en stor marknad. NÀstan alla tillverkare har en modell som Àr mellan 550 och 570 cm kort. Alltid inredd med en frÀmre lounge och kök och badrum bak.

Jag kan förstÄ modellernas popularitet. Trots det lilla formatet Àr det gott om plats ombord. Att denna planlösning inte vunnit marknad i resten av Europa Àr en gÄta. SÀrskilt som taksÀngen gör att man inte behöver bÀdda sittgruppen varje dag.

De inhemska fabrikaten dominerar

Inte mindre Àn 80% av alla husbilar som sÀljs i Storbritannien Àr tillverkade pÄ öriket. Med tanke pÄ att det sÀljs ca 14 500 husbilar Ärligen Àr det inga smÄ aktörer vi pratar om. Störst Àr Swift. Men Àven tillverkare som Bailey, Elddis, Auto-Sleepers och Auto-Trail tillverkar stora volymer.

De europeiska fabrikaten tar i vissa fall fram modeller enkom med tanke pÄ den brittiska marknaden för att pÄ sÄ vis vinna marknad. En annan strategi Àr att köpa en brittisk tillverkare. Rapido Gruppen, Pilote Gruppen, Trigano Gruppen och Hymer Gruppen har alla köpt brittiska tillverkare de senaste Ären.

En nisch pÄ marknaden har de franska, tyska, slovenska och italienska tillverkarna dock helt för sig sjÀlva. Helintegrerade modeller. Inte ett enda brittiskt fabrikat serietillverkar helintegrerade husbilar.

RS Motorhomes Àr en tillverkare i lyxklassen, Englands Concorde kan man sÀga. De har helintegrerade modeller. Men det Àr knappast tal om serietillverkning.

Kanske inte en trend direkt. Men i tre bilar öppnades överskÄpen i köket i sidled istÀllet för uppÄt. KÀndes ovant men en sÀljare förklarade att korta kvinnor har svÄrt att stÀnga luckor som öppnas uppÄt. I mitt stilla sinne undrade jag om korta mÀn inte hade samma problem, Àr det verkligen könsbetingat?
Den brittiska Caravanclubben har under ett helt Är samlat pÄ sig svar frÄn husbilsÀgare om hur nöjda de Àr med sina husbilar. Med i berÀkningen Àr förutom bilen Àven handlarens bemötande. I topp, med 80,4% nöjda kunder hamnade Adria. TÀtt följda av Dethleffs, Rimor, Carthago och Pilote. Först pÄ nionde plats hittar vi ett inhemskt fabrikat, Bailey. Av de fabrikat som inte har handlare utan sÀljer direkt frÄn fabrik knep Wildax topp positionen med 85,5% nöjda kunder. VÀrt att nÀmna Àr att Wildax Àgs av Rapido Gruppen.

Auto-Sleepers - Minibilar med volym

Auto-Sleepers har ett gott kvalitetsrykte. Vilket ocksÄ avspeglas pÄ de relativt vÀl tilltagna prislapparna. I deras monter trÀngs bilar byggda pÄ Mercedes med inredda skÄpbilar. Lite vid sidan av montern stod ett par smÄ modeller pÄ Fiat.

Man kunde tro att det var för att de inte var sÀrskilt populÀra. Men efter ett snack med en sÀljare fick jag veta att man stÀllde bilarna dÀr för att det fanns gott om golvyta framför. DÀr folk kan stÄ och vÀnta utan att det blir trÄngt i montern. Det Àr nÀmligen dessa modeller som drar mest folk. Och jag tror pÄ förklaringen. Jag passerade montern flera gÄnger i hopp att fÄ en stund för mig sjÀlv med bilarna. Men till sist gav jag upp och bad monterpersonalen att be folk stiga Ät sidan i fem minuter.

Auto-Sleepers Nuevo ES Àr endast 575 cm lÄng. Men invÀndigt Àr det gott om plats för fyra personer att umgÄs, sova och Äka. Kök och toalett bak Àr en vÀldigt populÀr lösning i England.

Auto-Sleepers Nuevo EK Àr lika kort som sitt syskon, 575 cm. Men dÄ den saknar alkov Àr den en strikt tvÄpersonersbil. NÄgot som understryks av att den endast har tvÄ bÀltade platser.

TvĂ„ rejĂ€la, bĂ€ddbara, kronblomssoffor dominerar bodelen. Lösningen benĂ€mns ”front lounge”. Kök och badrum Ă€r identiska med syskonet Nuevo ES.

Auto-Trail - FörvÀntad storsÀljare

Auto-Trail Àr Trigano Gruppens Engelska husbilsfabrikat. En brittisk motsvarighet till Ci/RollerTeam kan man sÀga.

I Är lanserade man en ny modell i sin Ford Transit baserade serie Tribute. En 599 cm kort modell kallad Tribute F60. Man kan vÀlja med eller utan taksÀng. Med taksÀng fÄr man fyra bÀltade platser. Utan taksÀng Àr det tvÄ bÀltade platser.

I England Àr det inte ovanligt att man köper sin husbil med endast tvÄ bÀltade platser. Att som i Sverige köpa husbil för att eventuellt nÄgon gÄng per Är behöva en extra sÀng eller bilbÀlten Àr det fÄ som gör. Dels kostar det extra, men kanske viktigare Àr att det vÀger och dÀrmed belastar lastvikten.

Bailey - Bredare Àn vanligt

Bailey har inte gjort husbilar sÀrskilt lÀnge. De var i decennier specialiserade pÄ husvagnar. Men sedan de för knappt tio Är sedan gav sig in i husbilsmarknaden har det varit med framgÄng.

Bilarna Àr en decimeter bredare Àn konkurrenternas, 242 cm istÀllet för det vanliga 232 cm. Det pÄverkar rymden ombord en hel del. En annan sak som sticker ut hos Bailey Àr att man krocktestar sina husbilar.

Till sÀsongen 2020 har man uppdaterat sin toppserie, Autograph. Totalt Ätta modeller. HÀlften av dem har fransk sÀng, tvÄ har U-soffa. En modell med drottningssÀng och en med lÄga lÄngbÀddar. En tydlig indikation pÄ att britter föredrar franska sÀngar och U-soffor.

Autograpgh 79-4F har fransk hörnsÀng med ett badrum bakom istÀllet för bredvid. Ger en bredare sÀng och större badrum Àn brukligt i bilar med fransk sÀng. De enda tvÄ tillverkare utanför England som har samma planlösning Àr Hobby och Frankia. Vad jag vet.

Modellen Àr 7,93 meter lÄng och baseras pÄ Peugeot med ett AL-KO chassi.

Autograph 79-4T har lÄngbÀddar i sovrummet. LÄga sÄdana.

Autograph 81-6 Ă€r som namnet antyder 8,10 cm lĂ„ng. Den Ă€r inredd med U-soffa bak och har en fyrsittsdinette med lĂ„ngsoffa – matrum och vardagsrum kan man sĂ€ga. I ”korridoren mellan de tvĂ„ rummen Ă€r kök och badrum placerade.

Det Ă€r ovanligt att i en halvintegrerad husbil vĂ€lja fyrsittsdinette och utesluta framstolarna ur möblemanget. Passagerarstolen Ă€r snurrbar, i hĂ€ndelse att en sjunde sittplats behövs. Över sittgruppen en taksĂ€ng.

Chausson - Specialmodeller för brittiska marknaden

Franska Chausson har tagit fram tvĂ„ inredda skĂ„pbilar enkom för de brittiska kunderna. De tillverkas i en numrerad begrĂ€nsad upplaga. De kallas ”33 Line”. En Ă€r 599 cm och den andra 636. I stort samma planlösning men den kortare har ingen frĂ€mre dinette. Det har egentligen inte den lite lĂ€ngre heller, men den har ett baksĂ€te. Bak i bilarna Ă€r den en ”lounge” med tvĂ„ motstĂ„ende lĂ„ngsoffor.

V697 33 Line Ă€r den lite större versionen. TĂ€nkt för upp till fyra personer. Notera ugnen i köket. Även i smĂ„ bilar Ă€r ugn ett krav frĂ„n kunderna.

 

V594 33 Line

Elddis - PlÄtis med fransk sÀng

Det Ă€r inte bara Rapido/Dreamer som till sĂ€songen 2020 inreder en skĂ„pbil med fransk sĂ€ng. Även Elddis gör det. Men med en twist.

SÀngen Àr nÀmligen en soffa dagtid. Med en tevebÀnk framför. 

NĂ€r det Ă€r dags att gĂ„ och kojsa breddar man sĂ€ngen genom att dra i sockeln. Ryggstödet faller ner och blir en del av madrassen. Är man ensam ombord kan man bara flyta undan ryggstödet och leva med en enkelsĂ€ng ombord.

MÄste erkÀnna att bilen hade en viss lockelse.

Elddis kallar sina inredda skÄpbilar för Autoquest. Och nya Autoquest CV60 gÄr sin helt egna vÀg. Och den Àr riktigt finurlig. Till en vettig peng dessutom, 38 500 GBP Àr ca 450 000 kronor.

Three Bridge Campers - LÀckrare Àn de flesta

Det fanns gott om inredda VW T6:or pÄ mÀssan. I alla möjliga fÀrger och med effektfulla interiörer. Men frÄgan Àr om inte denna tar hem priset som mÀssans lÀckraste.

Planlösningen Àr den gÀngse. Men utförandet Àr allt annat Àn gÀngse.

Företaget bakom heter Three Bridge Campers och specialiserar sig pÄ att inreda folkabussar. Fabriksnya sÄvÀl som begagnade.

Den utstÀllda bilen tillhör företagets Infinity Range, deras toppserie. Förutom den exklusiva interiören har man exteriört kostat pÄ bilen ett kjolpaket och exklusiva fÀlgar.

Rolling Homes - TvÄ helt olika

Rolling Homes stÀllde ut ett flertal campingbilar pÄ VW T6. TvÄ stycken fÄngade min uppmÀrksamhet lite extra. Av helt olika skÀl. Den ena Àr en skogsmulle med kolfiberstolar och den andra en inredd som en herrklubb dÀr man ska sippa whiskey och röka cigarr.

Rolling Homes Edition 10 Àr byggd för att fira företagets 10 Är som inredare av campingbilar. Han som snickrat inredningen heter Mark Cooper och har varit möbelsnickare i fyrtio Är.

TrÀet Àr valnöt och beslagen Àr i rostfritt stÄl. Det tog flera mÄnader att tillverka.

Att det Àr en exklusiv bil syns pÄ prislappen, 118 769 GBP Àr nÀstan 1,4 miljoner kronor.

LÀngst ner pÄ bilens specifikation stÄr det att man Àr öppen för rimliga bud pÄ bilen.

Rolling Homes Expedition Campervan Àr fyrhjulsdriven, höjd, försedd med snorkel för att kunna vada över floder, solpanel, dieselvÀrmare, jÀttestereo, hÄllare för reservhjul pÄ bakluckan, specialfÀlgar och sportstolar i kolfiber. Bara stolarna kostar 50 000 kronor. Total gÄr ekipaget pÄ 80 000 GBP, ca 925 000 kronor.

Swift - TvÄ nya modellserier

Englands, och enligt egen utsago Europas, största tillverkare av fritidsfordon heter Swift. De Àr ett av fÄ fabrikat som exporterar till övriga Europa i större volym. De bilar som exporteras Àr dock specialmodeller som endast sÀljs utanför Storbritannien.

PÄ hemmamarknaden erbjuder de inte mindre Àn sju modellserier med totalt 41 olika modeller. FrÄn insteg till premium.

PÄ mÀssan premiÀrvisade man tvÄ nya modellserier. Instegsserien Edge och en serie precis under toppserien Kon-Tiki kallad Kon-Tiki Sport. Den har förÀrats Aldes vattenburna vÀrmesystem och ett lÄgbyggt chassi frÄn AL-KO.

Swift Edge 486 har av tidningen Practical Motorhome fĂ„tt utmĂ€rkelsen ”2020 Ă„rs BĂ€sta familjehusbil”. PĂ„ utsidan ser den ut som vilken alkovbil som helst. Men invĂ€ndigt Ă€r den inte som vilken alkovbil som helst. Den saknar fast sĂ€ng, förutom alkovbĂ€dden förstĂ„s. LĂ€ngst bak Ă€r det istĂ€llet tvĂ„ motstĂ„ende bĂ€ddsoffor – ett vardagsrum/barnkammare.

Den frÀmre dinetten Àr en fyrstittshistoria med lÄngsoffa jÀmte. Midskepps kök och badrum.

Trots at bilen Ă€r blott 7,32 meter har den sex sovplatser och sex bĂ€ltade platser. Trots detta har den en registrerad totalvikt pĂ„ 3 500 kg – ett lĂ€ttviktsbygge med andra ord.

Vi brukar inte recensera bilar som stĂ„r pĂ„ mĂ€ssor. Men sĂ„ hĂ€r borde det aldrig fĂ„ se ut i en husbil. Det kostar inte mĂ„nga pennies att dra kablarna i en slang eller ett rör eller skydda dem under en list. Även instegsmodeller, som Edge Ă€r, ska ha sĂ€kra elsystem.

Bilden Àr tagen i underskÄpet i köket pÄ Edge 412, dÀr köksgerÄd ska förvaras.

Edge 464 Àr en halvintegrerad modell med fransk sÀng och taksÀng över sittgruppen. 6,75 meter lÄng. En planlösning som var vÀldigt populÀr i Europa för 15-20 Är sedan men som nu Àr sÀllsynt. I England Àr den fortfarande populÀr.

Swift Kon-Tiki Sport 599 Lounge Àr en 8,11 meter lÄng husbil med endast tvÄ bÀltade platser.

En ”front lounge” med tvĂ„ lĂ„ngsoffor fram och i sovrummet en lĂ„g drottningssĂ€ng.

En sak som fÄngade min uppmÀrksamhet Àr den fiffiga förlÀngningsskivan i vinkelköket, större Àn nÄgon annan jag sett. Blir möjlig tack vare at soffan pÄ kökssidan inte har bÀlte som krÀver en skottvÀg.

En modell som faktiskt skulle kunna sÀljas pÄ export.

Swift Kon-Tiki Sport 597 Àr en av fÄ modeller som byggs i England med höga lÄngbÀddar i sovrummet. Den mÀter 8,11 meter, har delat badrum, vinkelkök och en halvdinette med lÄngsoffa bredvid. Till skillnad frÄn systermodellen vi visar hÀr bredvid har köket inte den smart uppfÀllbara bÀnkskivan. Det gÄr inte eftersom soffan Àr tvÀrstÀlld.

Swift Kon-Tiki 592 Àr en strikt tvÄpersonersbil. 6,54 meter kort med en stor U-soffa bak. Av bulan pÄ taket kan man ledas att tro att det Àr en taksÀng fram. Men icke. DÀr Àr inte ens en liten sittgrupp. Badrummet strÀcker sig Ànda fram till passagerarstolen.

Bilen Àr ett rullande vardagsrum.

Wellhouse - Den enda pÄ Ford Transit

Wellhouse Àr ett företag som inreder skÄpbilar. Nya likvÀl som begagnade. Du tar dit din bil och de inreder. Eller sÄ vÀljer du en av deras fÀrdigbyggda standardmodeller.

För att visa vad de kan stÀllde de pÄ mÀssan ut en bil som knappast kan sÀgas vara en standardmodell.

Den baseras pÄ en fyrhjulsdriven Ford Transit i L3 H3 version. L3 betyder att den Àr 599 cm lÄng. H3 betyder att den Àr 280 cm hög, den högsta versionen.

Wellhouse kallar modellen för Giant – JĂ€tte.

Lite förvÄnande var detta den enda inredda skÄpbilen pÄ Ford Transit pÄ mÀssan. England Àr en av Ford Transits starkaste marknader och inredda skÄpbilar ett av de populÀraste fritidsfordonen. Men Àven britterna har insett att formen pÄ skÄpet gör det svÄrt att, bland annat, placera fönster dÀr man vill ha dem. Bilen Àr helt enkelt inte fyrkantig nog.

Mattsvart grill, kjolpaket och en ljusramp ger bilen attityd. IstÀllet för aluminiumfÀlgar har man valt svarta plÄtfÀlgar och det fungerar förvÄnansvÀrt vÀl. Wellhouse affÀrsidé Àr inte att vara exklusiva utan prisvÀrda. Deras mÄlgrupp Àr vanligt folk som vill ha nÄgot extra utan att det kostar skjortan och halva armen. Den utstÀllda bilen kostar ca 60 000 GBP, ca 700 000 kr.

DÄ har den bland annat 170 hk motorn, dieselvÀrmare, kompressorkyl och en solpanel pÄ taket.

Fyra kaptenstolar utgör dinetten. I taket en lĂ€ngsmonterad taksĂ€ng. Köket Ă€r en trappa upp och badrummet lĂ€ngst bak. Man har valt att höja golvet under kök och badrum för att dĂ€r rymma tankarna. Det ger tvĂ„ fördelar – högre markfrigĂ„ng Ă€n med tankarna under bilen och dessutom Ă€r de frostskyddade. Som bonus fĂ„r man Ă€ven praktiskt stuv i ett par lĂ„dor Ă„tkomliga med öppna bakdörrar.

Wildax - Ett namn, tvÄ sÀnglösningar

Wildax visade tvÄ nya modeller pÄ Mercedes Sprinter. En med lÄngbÀddar och en med drottningssÀng bak. BÄda modellerna heter Elara. Materialvalen Àr exklusiva och finishen utsökt.

De Àr gjorda för att fungera Äret runt och under lÄnga resor. 120 liter fÀrskvatten och 40 liters gasoltank gör att man slipper gÄ i depÄ sÀrskilt ofta. Spillvattentanken Àr pÄ 80 liter. Det Àr tankstorlekar som i större husbilar.

En Truma Combi 4kW vÀrmare med elpatron Àr standard. LikasÄ Àr en spis med tvÄ gasbrÀnnare och en induktionsplatta samt ugn med grillfunktion.

Wildax Elara baseras pÄ den 6,97 meter lÄnga versionen av Mercedes Sprinter.
Sittgruppen i Elara saknar bÀltat baksÀte. IstÀllet en bekvÀm liten myssoffa. Jag satt en lÀngre stund i bilen och soffan var onekligen en trevlig plats att koppla av.
I sovrummet stÄr valet mellan höga lÄngbÀddar eller lÄg drottningssÀng i sovrummet. Med lÄngbÀddar fÄr man en okej passage mellan sÀngarna
I sovrummet stÄr valet mellan höga lÄngbÀddar eller lÄg drottningssÀng i sovrummet. DrottningssÀngen lÀmnar inte mycket golvyta.
Som alltid i England Àr köket utrustat med ugn och mikro. I Elara dessutom en ovanligt stor, högt placerad, kyl med frys.
Badrummet ser trÀngre ut Àn det Àr. En lÄng stÄng för handdukar och till och med en klÀdkrok för badrocken Àr praktiska detaljer.

IH - Rymlig modell pÄ Crafter

NÀr man i Europa inreder VW Crafter blir resultatet ofta ganska trÄngt. SÀrskilt i sovrummet eftersom bilen Àr smal. Men IH har löst detta genom att inreda bilen utan fast sÀng. IstÀllet har man en stor bÀddbar vinkelsoffa inNanför skjutdörren. Med kök och badrum förpassat till bilens bakre halva Àr det inget som blockerar skjutdörrens öppning. Det bidrar ytterligare till denna modells fantastiska rymdkÀnsla.

IH 680 CFL heter modellen. Den Àr 680 cm lÄng, försedd med tvÄ bÀltade platser och har ett grundpris pÄ 71 000 GBP, ca 820 000 kronor.

Som alltid i IH:s modeller Àr det hög finish och ombonad kÀnsla. Deras möbeldesign Àr kanske inte i allas smak. Men de har följt samma stil i mÄnga Är och har en trogen kundkrets.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift