Det vankas pressvisningstider och då ett par av dem ska hållas i södra Tyskland med ganska kort mellanrum tog jag chansen att åka husbil. Och inte vilken husbil som helst. En långlivad klassiker. Jag pratar såklart om Eura Mobils alkovbil med U-soffa bak. Den har haft många modellnamn genom åren och varierat en del i längd. Numera kallas den Activa One 650 HS.
Av Stefan ”Stor Snubbe” Janeld
Långt innan Dethleffs visade sin numera populära AlPa och andra tillverkare hakade på trenden med ”husbilar för två” hade Eura Mobil modeller med U-soffa i programmet. I Tyskland har det varit en populär planlösning i över 30 år. Man kan säga att Eura Mobil ärvde denna planlösning när man köpte Karmann Mobil. Deras U-soffemodeller var legendariska. När man stukade om Karmann till att bli ett renodlat plåtisfabrikat kunde man inte bara lägga ner U-soffemodellerna. Det hade blivit upplopp på gatorna hemma i Sprendlingen. Så Eura Mobil tog över produktionen.
Fönster överallt
De flesta husbilar är rullande sovrum. Detta är ett rullande vardagsrum. Sovrummet är alkoven där två långbäddar häckar. Jag gillar detta. Man får en bekväm soffa att krypa upp i kvällstid. Trevligare än att sitta i samma stol man suttit i under färden. Till hytten drar man för en vägg och vips är all bilkänsla borta. Lite samma känsla som i en camper. Jag gillar campers!
När jag sitter i soffan har jag full koll på omgivningen. Det är mer fönsteryta än väggyta. Jag sitter dessutom ganska högt upp. Så insynen är begränsad.
Lastar över ett ton
Som alla Eura Mobil har den ett rymligt dubbelgolv att pula in diverse saker i. Den är blott 650 cm kort, i princip plåtismått. Men erbjuder så otroligt mer utrymme. Tacka alkoven för det. Garaget rymmer förvisso inte cyklar. Men det mesta annat man behöver ha med sig. Och oroa dig inte att lasta tungt här bak. Överhänget är kort.
Många korta alkovbilar är vindkänsliga och kan vara lite ”nickiga” på vägen. Inte denna. När jag hämtade bilen hos Autohallen Husbilar i Kungsängen blåste det storm, så pass att man pratade om det på radion. Man kunde känna att det ryckte i bilen. Men aldrig att jag behövde korrigera kursen.
Dagen slutade på en åker i Oxie
Första dagen är en ren transportsträcka. Vill komma till Malmö. En lång dagsfärd men jag sätter farthållaren på 95 km/h och lutar mig tillbaka. Tar en kort paus i Jönköping, fyller mage och dieseltank. När jag närmar mig Helsingborg funderar jag på att åka ner till piren. Vädret har klarnat och jag tycker om att stå på piren och se ut över sundet. Men jag känner mig pigg så jag bestämmer mig för att fortsätta till Malmö. Hitta någonstans att stå nära Öresundsbron. En rastplats kan duga.
Men så tar jag en snabb titt på Campercontact och ser att det finns en ställplats bara några minuter från motorvägen. Har fått fina omdömen. Så jag svänger av motorvägen och kommer strax fram till Elly Gården. Mitt ute på en åker. Här har ägarna arrangerat en stor ställplats, utan vidare får tjugotalet husbilar plats här. El får man om man ber om det, en sladd dras då ut från ladan. Jag har inget behov av det. Betalar de 150 kronorna och sätter mig för att gå igenom bilderna från dagen.
”Knack knack”
Öppnar dörren och där står värdinnan, Carina, med en liten gåva. Två ägg från de egna hönsen. Man kan få sämre välkomnande.
Vi pratar en stund. Jag berömmer deras fina plats och får veta att de inte själva är husbilsåkare. Idén om ställplats kom från en som haft sin husbil stående hos dem.
Ställplatsen har blivit populär vad jag kan förstå. Just ikväll är vi två husbilar och en husvagn. Under högsäsong är det betydligt fler. Jag förstår varför. Det är ett perfekt stopp på vägen norr eller söderöver. Bara 5 minuter från motorvägen, väldigt lugnt. Ingen trafik som passerar.