Meny

.

Sun Living 2025, mellanklass till instegspris

Sun Living Ă€r Sveriges populĂ€raste instegsfabrikat. Men efter att ha tittat pĂ„ de bilar som lanseras inför modellĂ„ret 2025 kan jag tycka att de Ă€r mer mellanklass Ă€n insteg. Även om priset Ă€r i instegsnivĂ„.

 

Text Stefan Janeld

Bilder Stefan Janeld och Rok VizoviĆĄek

 

Sun Living har haft det lite kÀmpigt de senaste Ären. Inte försÀljningsmÀssigt. Det har mer handlat om att hitta en rak linje i vilket chassi man ska bygga pÄ. Först var det Fiat eftersom automatlÄda i Sverige anses nödvÀndigt. Men dÄ Fiat inte kunde leverera valde man att bygga pÄ Citroën. Tanken var att Àven om Citroën endast fanns att fÄ med manuell lÄda sÄ fanns den att fÄ.

 

Nu Àr det Ford som gÀller

I Ă„r har den svenska importören valt att lĂ€gga sĂ„vĂ€l Fiat och CitroĂ«n Ă„t sidan till fördel för Ford Transit. Ty hĂ€r kan man fĂ„ en mycket vĂ€lutrustad förarhytt och chassi till ett bra pris. Standard Ă€r Fords mycket trevliga 165 hk motor kopplad till en silkeslen automatlĂ„da. Ett 13” multimediasystem med navigator, backkamera, apple car play (trĂ„dlös), android auto (trĂ„dlös) Ă€r standard. LikasĂ„ Ă€r moderna aktiva sĂ€kerhetssystem som ser till att du hĂ„ller fart, avstĂ„nd och inte lĂ€mnar filen utan att signalera. SjĂ€lvklart ocksĂ„ ABS, ESP, antispinn och bromskraftsförstĂ€rkare. Parkeringssensorer fram och bak ger en extra trygghet nĂ€r man manövrerar i trĂ„ng trafikmiljö.

 

Hög utrustningsnivÄ

Bodelen har ramfönster som standard, knappast en instegssignal. KylskĂ„pet drivs av kompressor, vĂ€rmaren av gasol, elektrisk golvvĂ€rme, isolerad och uppvĂ€rmd spillvattentank. Även en DC/DC laddbooster ingĂ„r. SĂ„ vitt jag kan utröna behöver man bara ta stĂ€llning till fem tillval.

 

  • Ett paket med alufĂ€lgar och markis som alla handlare kommer bestĂ€lla bilen med, sĂ„ det Ă€r i praktiken att betrakta som standard.
  • Vilket batteri du önskar, AGM eller Litium.
  • TV eller inte
  • Solpanel eller inte
  • Bodels AC eller inte

 

Trots den höga utrustningsnivÄn startar priset pÄ 979 000 kronor. Det gör Sun Living mycket prisvÀrda.

 

God komfort

Jag tog en kort tur i S72 DC och det var en bÄde bekvÀm och rapp fÀrd. Bodelen var tyst som musen (förutom lite skallrande frÄn spisen) och chassiet förmedlade inte sÀrskilt mycket vibrationer upp i bodelen. Fords chassi Àr mjukare avstÀmt Àn Fiats och det ger inte bara en mer komfortabel fÀrd, den blir ocksÄ tystare eftersom det inte rister i bilen.

 

I bildgallerierna nedan kan du bekanta dig nÀrmare med nÄgra av de nya Sun Living modellerna. Klicka för större bild och informativa bildtexter.

S72 DC

Queensbed, delat badrum, face to face soffor.

A75 SL

LÄngbÀddar, alkovbÀdd, delat badrum, halvdinette

A70 DK

VÄningssÀng, alkovbÀdd, samlat badrum, fyrsittsdinette

C och V modellerna

Förutom S (halvintegrerade) och A (alkov) serierna har Sun Living Àven C (kompakta halvintegrerade) och V (plÄtisar) serierna. Dessa kommer fortsatt vara baserade pÄ Fiat. Den största förÀndringen hÀr blir Fiats nya nuna och vÀxellÄda. En vÀxellÄda som numera Àr ÄttavÀxlad. Den Àr precis lika smidig i upptrÀdandet som föregÄngaren. Jag tror ingen kommer mÀrka nÄgon skillnad mot den tidigare niovÀxlade lÄdan.

I Sverige har importören valt att avstÄ halvintegrerade och alkovmodeller pÄ Fiat. De byggs fortfarande, men prisbilden Àr lÄngt ifrÄn den man kan uppnÄ med Ford som basbil. Vill man prompt ha en bil pÄ Fiat kan man vÀlja en ur C-serien, den baseras fortsatt pÄ Fiat.
PlÄtisarna i V-serien kan fÄs med popup-tak om sÄ önskas. PÄ bilden tvÀrbÀddsbilen V55 SP

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift