Har ni hittat vår Köp & Sälj? Massor av nya och begagnade husbilar till salu. Navigera till Köp & Sälj i menyn!

.

Sun Living Lido M 46 SP

Bantad nykomling.

Helt ny, men ändå bekant. Lätt att förklara. Den här före detta spanjoren är en nedbantad Adria Matrix Axess med andra dekaler.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Sun Living började sin bana som ett spanskt lågprisfabrikat med tillverkning av husvagnar, villavagnar och husbilar. 2008 köpte slovenska Adria aktierna och tog fabrikatet under sina vingar. Produktionen av husbilarna sker nu i Slovenien.

Adria som själva börjat som ett lågprisfabrikat har genom åren blivit allt exklusivare och deras handlarnät allt mer komplett. Det är svårt att fortsätta växa under de omständigheterna. Enklaste och billigaste lösningen är att arbeta med flera varumärken som delar teknik men skiljer i pris och utseende.

Sun Living positioneras fortfarande som en instegsbil, men efter fyra år under Adrias regi börjar man knappa in på Adrias prisbild och det är inte lätt att se var man sparat in. Det krävs en djuplodande titt i tillbehörslistan för att se var prisskillnaden finns.

Pigg och lättkörd

Testbilen är försedd med en 130 hästar stark motorn på 2,3 liter. En bruksmaskin som här känns pigg ända upp till motorvägsfart. Starkare motor känns inte motiverat.

Jag sitter bra om än för högt, men stolar utan armstöd är inte okej 2013, sen må det stå vad det vill på prislappen – framstolar är kvällstid tevefåtöljer och då är armstöd ett måste. Har jag fel?

Det enda som stör under färden är ljudnivån. Inte från motorn eller inredningen, som är knäpp tyst och känns väl hopskruvad. Nej, ljudet letar sig in via den invändiga trappan. Har jag inte stängt dörren ordentligt? Låt vara att alla bilar med invändig trappa delar problemet, men det är ingen tröst för öronen.

Chassit är Fiats specialchassi, lågbyggt med bredare spårvidd bak, med totalvikt på 3 500 kilo. Normalt är det lite studsigt i bakvagnen på dåliga vägar, men testbilen har bättre ordning än väntat på bakvagnen. Ligthchassit har en vekare fjädring än heavyversionen och det ger bättre komfort i en olastad husbil.

Säkerhetsutrustningen är begränsad till dubbla airbags, ABS bromsar och bilbälte. Antisladd och antispinnsystem hittar vi inte ens på tillvalslistan. Det känns som en spariver ovärdig 2013. Dock är Truma Secumotion standard– en slangbrottsventil som vid olycka omedelbart stänger gasoltillförseln.

På komfortsidan noterar vi farthållare, AC, elhissar, elspeglar. Stereo saknas men bilen är förberedd med kablage och högtalare.

Lastar tillräckligt

Bilens garage är stort och rymmer ledigt bord, stolar och annat skrymmande, men max last i garaget är 150 kilo. Då överhänget är långt lastar man med omsorg för att inte försämra bilens vägegenskaper.

Inne i bilen ryms en hel del, främst i de många överskåpen och den rejäla garderoben i hallen. Är man två ombord är det mer än nog med stuvutrymme. En familj om fyra må packa med eftertanke.

Sommarnöje

En fyra kilowatts luftburen värmare utan elpatron och en oisolerad spillvattentank avslöjar att bilen är tänkt som ett rent sommarnöje. Men föralldel, isoleringen i väggarna räcker till för sena höstdagar och varmluft i spalter bakom möblerna jagar bort kondensen.

Vid elstolpe, med ett oljeelement, ett täcke över kupén och en balja under spillvattentankens avlopp klarar man förvisso några dagars vintercampande men knappast längre.

Jag tycker

Bilen fungerar för en barnfamilj, men den huvudsakliga målgruppen inbillar jag mig är far- och morföräldrar som vill ha en säng till barnbarnen istället för att bädda sittgruppen. Eller de som föredrar att sova i varsin säng men inte vill ha så lång bil som långbäddar kräver. Ty här har vi en flärdfri husbil med rymlig sittgrupp, ett funktionellt kök, bra badrum, bekväm dubbelbädd och gott om svängrum.

Trots att priset är lågt och tillvalslistan en av de kortare på marknaden kommer man inte förbi omständigheten att den är en nedbantad Adria Matrix Axess och i den jämförelsen drar den det kortaste strået. Adrias varumärke är helt enkelt starkare.

Fakta

Vi gillar

  • Sittgruppen – rymlig med stort bord
  • Hallen – komplett med garderob och plats för skor
  • Taksängen – manuell mekanik är snabbare och driftsäkrare än elektrisk
  • Gott om golvyta gör det lätt att röra sig ombord

 

Vi önskar

  • Elpatron till värmaren
  • Läslampor vid sittgruppen

 

Vi gillar inte

  • Den invändiga trappan
  • Avsaknaden av armstöd i kupén
  • Det höga köket – 97,5 centimeter är på tok för högt. Norm är 90 centimeter.
  •  

Utrustning testbil

ABS, airbags, farthållare, elhissar, elspeglar, Secumotion, AC, spis, kyl med separat frys, luftburen värme 4kw, draperi för mörkläggning och insynsskydd

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email