Meny

.

Sun Living S 75 SL, vintertest

Detta Àr en av de billigaste husbilarna pÄ marknaden. Samtidigt Àr den riktigt vÀlutrustad frÄn start med bland annat 165 hk motor, automat och stort multimediasystem med backkamera och navigator.

Jag har under detta test utmanat den lÄngt över vad den Àr tÀnkt för. En utmaning den klarade utan allt för stora problem.

 

Av Stefan Janeld

 

Sun Living Ă€r ett sĂ„ kallat instegsfabrikat. Även om jag tycker det Ă€r mer korrekt att kalla det för ett mellanklassfabrikat. SĂ€rskilt eftersom bilarna som tas till Sverige Ă€r vĂ€lutrustade frĂ„n start.

Även om man kan tvista om ifall Sun Living Ă€r instegsklass eller mellanklass Ă€r en sak oomtvistad – det Ă€r inga vinterhusbilar. De Ă€r framtagna för att vara sommarnöjen som klarar en förlĂ€ngd sĂ€song. TĂ€nk april-oktober. Men jag har ignorerat detta och testat den under Ă„rets mörka och kalla period. OrĂ€ttvist? Kanske, till och med troligen. Men eftersom jag under mina föredrag pĂ„ mĂ€ssor och i konsultationer med elever i Husbilsskolan brukar sĂ€ga: ”Man tĂ€ltar pĂ„ Mount Everest, det Ă€r ingen strapats att bo i husbil vintertid”. Tyckte jag att jag kunde visa det i praktiken ocksĂ„.

 

Lite extra prylar förhöjer trivseln och sÀkerheten

NÀr man ska Äka husbil vintertid, oavsett vilken husbil, Àr det nÄgra saker att tÀnka pÄ. VinterdÀck sÄklart, pÄ testbilen sitter dubbdÀck. Ett utvÀndigt tÀcke till framrutan gör stor nytta. Dels hÄller det vÀrmen kvar i bilen och dels slipper man skrapa rutan nÀr man ska ivÀg. Ficklampa Àr viktigt. Mobilen har sÀkert en lampa, men den kan inte mÀta sig med en riktig ficklampa. Jag brukar Àven ta med mig en liten oljeradiator som jag stÀller i förarhytten de gÄnger jag stÄr pÄ el.

 

Centralt placerad vÀrmare

Första natten i bilen var det -6 grader ute och blÄste en del. Jag satt i shorts och kortÀrmat i dinetten och skrev en artikel. Det blev lite smÄkyligt att sitta i den snurrade förarstolen, sÄ jag flyttade till soffan. Hade bestÀllt 24 grader ombord. Lyxvarmt!

Bilens vÀrmesystem Àr vÀlplanerat med en centralt placerad vÀrmare, sitter under dinettesoffan. Bak i sovrummet blÄser en slang varm luft som kan stiga lÀngs vÀggen, dess utblÄs Àr riktat mot fönstret. Det funkar hyggligt. VÀggen kÀnns kall sÄ jag undviker att ligga för nÀra den. Inga problem dÄ det Àr en bred sÀng.

Eftersom vÀrmaren Àr placerad i dinetten Àr det tyst i sovrummet nÀr man ska sova. Man kan höra vÀrmaren om man lyssnar efter den. Men den trÀnger sig inte pÄ.

 

RejÀlt kallt ute

NÄgra veckor senare Àr det rejÀlt kallt ute, -13°C. Nu fÄr vÀrmaren jobba ordentligt, det gÄr Ät mer gasol. Men egentligen Àndras inte komforten ombord. Man kÀnner lite mer strÄlningskyla frÄn de kala vÀggarna och hyttens glasytor. Jag vÀljer bort shorts till förmÄn för mysbyxor.

Det enda som egentligen pÄverkas av kylan Àr att ena garageluckan fryser fast. Inte lÄset, det funkar fint. Hade det varit min egen husbil hade jag nog brukat en del vÄld och troligen fÄtt upp luckan. Men nu vÀljer jag att anvÀnda andra sidans lucka, den har inte frusit fast.

Med ett reglage kan man leda vÀrme frÄn vÀrmaren ner till spillvattentanken och se till att den inte fryser. Tycks fungera bra för jag har inte haft problem att tömma spillvattentanken. Det finns elektrisk golvvÀrme. Den har jag inte anvÀnt eftersom jag fricampat.

En detalj vill jag lyfta fram lite extra. Gasolslangen har en vingförsedd koppling. Man behöver inte anvÀnda verktyg för att skifta flaska. Det Àr verkligen guld vÀrt. Jag kunde till och med ha handskar pÄ mig nÀr jag skiftade flaska.

 

Hög Äkkomfort

Bilen Àr baserad pÄ Ford Transit i det högsta utrustningsutförandet. Jag har 165 hÀstar under huven som tÀmjs via en silkeslen automatlÄda. En stor multimediaskÀrm dominerar förarmiljön. DÀr kan jag fÄ vÀgledning via navigatorn och backkamerans bild Àr vÀldigt tydlig.

Jag har avverkat ungefÀr 150 mil i bilen, bekvÀma mil. Chassiet Àr komfortinriktat. FjÀdringen svÀljer ojÀmnheter vÀl och vÀldigt lite resonansljud letar sig in i bodelen. Det varken skramlar, gnisslar eller gnekar frÄn bodelen. PÄ isig vintervÀg ökar sÄklart ljudet men inte alls till de nivÄer jag Àr van vid frÄn Fiat/Citroën-baserade husbilar.

Motorn surrar lugnt i jÀmn fart, vindbrus hörs i motorvÀgstempo, man kan samtala utan att höja rösten.

 

Rymmer en familj

Det Àr gott om stuvutrymmen ombord. Garaget Àr rejÀlt tilltaget och rymmer ledigt ett par cyklar och campingmöbler. Under sÀngarna Àr det tvÄ rymliga garderober. Köket har bra med plats för utensilier och torrvaror. I överskÄpen kan man pula in smÄprylar och klÀder. I takhÀttan över förarhytten finns öppna förvaringsfack. För tvÄ personer Àr det ett överflöd av stuvutrymmen. För en familj om fyra rÀcker det ocksÄ.

Men!

Ska man bo fyra i bilen gÀller det att ha ett öga pÄ hur mycket man lastar. Bilen har en totalvikt pÄ 3 500 kg. Med testbilens utrustning Àr lastvikten 420 kg. I tekniska specifikationen anger Sun Living en lastvikt pÄ 401 kg för modellen. Det rÀcker, men krÀver viss disciplin nÀr man vÀljer vad man ska ta med sig. Har man inte den disciplinen Àr det en god idé att köpa bilen med 4 100 kg totalvikt, dÄ kan man lasta in ett ton. Importören tar hem bilen med ett 4 100 kg chassi inregistrerat pÄ 3 500 kg totalvikt. Det betyder att det inte kostar mÄnga kronor att fÄ den högre totalvikten.

 

I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med testbilen. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.

Jag tycker

Sun Living S 75 SL Àr inte flÀrdfull eller lyxig, men vÀl funkis. Det rÀcker lÄngt. BetÀnker man att det Àr en av fÄ husbilar med prislapp under miljonen Àr det imponerande hur mycket man fÄr för slantarna. Merparten av de som köper en Sun Living anvÀnder den som ett sommarnöje. Men detta test visar att man utan större modifikationer kan anvÀnda den Äret runt.

Om det var min husbil hade jag investerat i ett litiumbatteri, det har man glÀdje av vid fricamping. StÄr du oftast vid elstolpe kan du köpa bilen i basutförande.

Jag vet att mÄnga ryggar för Ford. Om du Àr en av dem Àr mitt rÄd kort och gott: Provkör!

Fakta

Jag gillar

  • Åkkomforten
  • UtrustningsnivĂ„n
  • RejĂ€lt tilltagna sĂ€ngar
  • En riktigt hall
  • Centralt placerad vĂ€rmare
  • PrisvĂ€rd

 

Jag önskar

  • Lite lĂ€gre insteg
  • Litiumbatteri

 

Utrustning (urval): ABS, ESP, antispinn, elhissar, adaptiv farthÄllare, dubbla airbags, multiratt, stora multimediasystemet med GPS och backkamera, automatisk klimatanlÀggning motor, filhÄllningsassistent, pre collision assistent, dÀcktrycksövervakning, elektrisk handbroms, Isofix, elektrisk tömning spillvattentank, spis med tre gasolbrÀnnare, kompressorkylskÄp med frysfack, Truma 6kW luftburen gasolvÀrmare med varmvattenberedare och elpatron, elektrisk golvvÀrme, isolerad och av vÀrmesystemet uppvÀrmd spillvattentank.

Se videon om bilen

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift