Gregor Adler tog över ledarskapet för Adria Mobil i februari 2024. Vi satte oss ned med honom och pratade nutid, framtid, framgÄngar, utmÀrkelser och hans egna campingerfarenheter. Han delade Àven med sig av lite om sitt privatliv.
Â
Av Rok VizoviĆĄek
Â
Herr Adler, god dag. AffÀrsÄret 2024 var mycket framgÄngsrikt för Adria Mobil. Kan du berÀtta mer om detta och ge oss nÄgra siffror?
âAffĂ€rsĂ„ret som vi avslutade den 31 augusti 2024 var ett mycket framgĂ„ngsrikt Ă„r för Adria Mobil, ett av de mest framgĂ„ngsrika. Det Ă€r viktigt att pĂ„peka att försĂ€ljningsstrukturen förra Ă„ret förĂ€ndrades nĂ„got. Vi ser fortfarande en positiv trend inom husbil- och vansegmentet, medan efterfrĂ„gan pĂ„ husvagnar har minskat. Trots detta, med introduktionen av nya produkter och andra marknadsaktiviteter, lyckades vi sĂ€lja cirka 15 000 enheter under det gĂ„ngna affĂ€rsĂ„ret. Detta Ă€r en mycket god grund för det nuvarande affĂ€rsĂ„ret.â
Â
Adria Mobil presenterar i Ă„r ett uppdaterat modellprogram, med flera nyheter. Den största Ă€r den helt omarbetade plĂ„tis-serien Twin. Ăven Sun Livings program Ă€r helt nytt. Vad förvĂ€ntar ni er av denna sĂ€song med tanke pĂ„ marknadssituationen pĂ„ vissa nyckelmarknader i Europa?
âVi förvĂ€ntar oss att marknaden för semesterfordon kommer att stabiliseras inom en snar framtid pĂ„ försĂ€ljnings- och produktionsnivĂ„er som vi sĂ„g innan pandemin. Det vill sĂ€ga pĂ„ samma nivĂ„ som 2019/2020. Vi vet att vĂ„r industri under pandemin fick ett stort uppsving, vilket ledde till att mĂ„nga nya producenter av vans och andra produkter kom in pĂ„ marknaden och alla dessa blev vĂ€l mottagna. Det Ă€r helt enkelt sĂ„ att bĂ„de köpkraft och omstĂ€ndigheter ledde till en situation dĂ€r bestĂ€llningarna översteg produktionskapaciteten. Under denna period förĂ€ndrade Adria drastiskt sitt produktutbud och produktion. Vi började producera mĂ„nga fler semesterhusvagnar.
NÀr det gÀller förnyelsen av plÄtismodellerna Àr det sant att Twin-serien har genomgÄtt en fullstÀndig omarbetning i Är. De första reaktionerna frÄn marknaden har varit positiva och vi tycker att den Àr vÀl positionerad pÄ marknaden. Jag tror att försÀljningssiffrorna kommer spegla detta. Jag Àr ocksÄ glad att vi mottog det prestigefyllda priset German Design Award för denna modell. Det bekrÀftar att vi tÀnker i rÀtt banor, en god grund för framtiden.
Ăven Sun Living har fĂ„tt en betydande uppdatering i Ă„r och erbjuds nu Ă€ven pĂ„ Ford Transit. Vi har strategiskt knutit kontakter med flera chassiproducenter och byggt vĂ„rt produktsortiment utifrĂ„n detta. Jag tror att Sun Living kommer att nĂ„ de förvĂ€ntade försĂ€ljningsnivĂ„erna. För nĂ€rvarande Ă€r vi optimistiska.â
Â
Vissa segment pĂ„ husbilsmarknaden Ă€r mindre pĂ„verkade Ă€n andra av de senaste Ă„rens ekonomiska situation. Till exempel marknaden för premiumfordon. Ăr ni nöjda med försĂ€ljningen och mottagandet av er flaggskeppsmodell Supersonic?
âI premiumsegmentet har vi en stabil tillvĂ€xt. NĂ€r det gĂ€ller Supersonic kan jag sĂ€ga att siffrorna Ă€r uppmuntrande och vĂ€xer, oavsett vad som hĂ€nder pĂ„ marknaden i övrigt. Med tanke pĂ„ den relativa stabiliteten i premiumsegmentet presenterade vi i Ă„r, pĂ„ Caravan Salon i DĂŒsseldorf, Mercedes-baserade plĂ„tisen Supertwin. Adrias första van med fyrhjulsdrift. Ăven denna modell tillhör premiumsegmentet och blev mycket vĂ€l mottagen vid premiĂ€rvisningen. SĂ„ pass att vi har utsĂ„ld produktionskapacitet för halva 2025, trots att vi Ă€nnu inte har startat serieproduktion.â
Â
Ăr priset inte faststĂ€llt Ă€n?
âPrissĂ€ttningen har vi positionerat pĂ„ en nivĂ„ dĂ€r jag bedömer att det kommer att vara konkurrenskraftigt. Vi konkurrerar Ă€ven med annat Ă€n priset, inte minst omfattande kundsupport. Som ni vet finns det mĂ„nga tillverkare i detta prissegment, pĂ„ mĂ€ssan i Tyskland sĂ„g ni flera av dem. Alla erbjuder nĂ„gon form av fyrhjulsdrift. Vi tĂ€nkte i termer av att om en kund har en viss summa pengar att spendera och vĂ€ljer mellan liknande fordon, sĂ„ ska Adria vara det alternativ dĂ€r man kan rĂ€kna med bĂ„de en högklassig produkt och problemfri anvĂ€ndning.â
Â
Förutom det kan ni ocksÄ erbjuda en tradition och historik som de nya tillverkarna inte har.
âNĂ€r det gĂ€ller tradition Ă€r det vĂ€rt att nĂ€mna att Adria nĂ€sta Ă„r firar 60-Ă„rsjubileum. Det Ă€r ett viktigt jubileum som jag ser pĂ„ med stor stolthet eftersom Adria idag Ă€r ett av de mest respekterade varumĂ€rkena pĂ„ marknaden. Trots detta har vi fortfarande förbĂ€ttringsmöjligheter och vi har satt ambitiösa mĂ„l för framtiden. För detta jubileum kommer vi att förbereda en positiv överraskning för vĂ„ra trogna kunder: rĂ€tt produkter, rĂ€tt planlösningar, rĂ€tt prisklass och rĂ€tt utrustning.
Med tanke pĂ„ den avmattning som sker pĂ„ marknaden tror jag att detta jubileum kommer vid rĂ€tt tidpunkt för oss.â
Â
Konkurrensen pÄ husbilsmarknaden Àr hÄrd i de prisklasser dÀr Adria och Sun Living har de flesta av sina modeller. BÄda era varumÀrken gÄr starkt i denna konkurrens. Vad Àr nyckeln till er framgÄng?
âUr ett försĂ€ljnings- och marknadsföringsteoretiskt perspektiv ser vi att allt hĂ€rstammar frĂ„n 4P (produkt, pris, plats, pĂ„verkan) eller, sett bredare, frĂ„n 7P (4P+ process, personal, pĂ„taglighet). Men det Ă€r sjĂ€lvklart bara teori, eftersom Ă€ven om ”marknadsföringsmixen” bestĂ„r av 7P, dĂ€r mĂ€nniskor bara Ă€r en av faktorerna i mixen, tycker jag personligen att mĂ€nniskor faktiskt Ă€r den verkliga nyckeln för alla P:n. Adria har en historia och kunskap som gör att dessa 4P utvecklas smart. I prisklassen mellan 80 000 och 150 000 euro Ă€r konkurrensen hĂ„rd, vi Ă€r mĂ„nga tillverkare, men varje tillverkare talar till kunderna med sina produkter, sitt sĂ€tt att kommunicera och sin egen historia. Adria har positionerat sitt varumĂ€rke vĂ€l genom kvalitet och design, som ger ett mervĂ€rde som kunderna kĂ€nner igen. VĂ„rt Ă„tagande Ă€r att fortsĂ€tta utveckla dessa ocksĂ„ i framtiden.â
Â
Ni har sÀkert planer pÄ att öka era, redan respektingivande, marknadsandelar ytterligare. Kan ni dela med er av era planer för de kommande Ären?
âAdria har redan idag en imponerande marknadsandel pĂ„ europeisk nivĂ„. Vi Ă€r ocksĂ„ en av fĂ„ tillverkare inom Trigano-gruppen som sĂ€ljer i 30 lĂ€nder, via mer Ă€n 500 försĂ€ljningsstĂ€llen. Listan ligger redan pĂ„ en hög nivĂ„. Det betyder dock inte att vi inte kan bli bĂ€ttre och mer framgĂ„ngsrika… Det Ă€r ett faktum att allt börjar med produktutveckling, att vi utvecklar de rĂ€tta produkterna som marknaden faktiskt behöver och vill ha. NĂ€r det gĂ€ller att öka marknadsandelen bedömer jag att vi fortfarande har utvecklingsmöjligheter pĂ„ vissa marknader, vi har potential för ytterligare tillvĂ€xt.â
Â
Det har blivit allmÀnt kÀnt inom EU att det saknas rÀtt yrkesprofiler pÄ arbetskraftsmarknaden. De senaste decenniernas utbildning har fokuserat mer pÄ teoretiska Àn praktiska Àmnen. MÀrker ni ocksÄ av detta? Om ja, hur hanterar ni dessa utmaningar?
âDetta Ă€r en frĂ„ga som vi stĂ€lls inför ganska ofta. Vi mĂ„ste förstĂ„ att detta inte bara Ă€r vĂ„r utmaning, utan en utmaning för hela Slovenien och faktiskt för hela Europa. Just nu pratar alla om uttömda arbetskraftsresurser, men det handlar ocksĂ„, eller kanske frĂ€mst, om arbetsgivarens instĂ€llning till sina anstĂ€llda och vad företaget erbjuder dem. PĂ„ Adria genomför vi olika aktiviteter för att motivera vĂ„ra anstĂ€llda genom vidareutbildning och karriĂ€rutveckling. Vi erbjuder vĂ„ra anstĂ€llda olika perspektiv och möjligheter. NĂ€r det gĂ€ller rörliga löner eller belöning ligger Adria Mobil över det slovenska genomsnittet med det vi erbjuder vĂ„ra anstĂ€llda idag. Dessutom har vi Ă„terigen ökat vĂ„rt engagemang inom Adria Akademi, dĂ€r vi genom intern utbildning bygger vidare pĂ„ vĂ„ra anstĂ€lldas kunskaper och erbjuder möjligheten att utvecklas. Vi har ocksĂ„ certifikat som familjevĂ€nligt företag, vilket jag anser Ă€r en viktig vĂ€rdering och ett budskap till vĂ„ra anstĂ€llda.â
Â
Under de senaste Ă„ren har Adria blivit prisade av bĂ„de lĂ€sare, erkĂ€nda fackmedier och frĂ„n branschen (Innovationspris). Flera modeller, som anses vara ”trendsetters”, sĂ€ljer ocksĂ„ vĂ€ldigt bra: Adria Matrix, Sonic, Twin⊠Ăven de uppdaterade Sun Living-modellerna inför flera nyheter för sin prisklass. Hur lyckas ni inkludera alla dessa innovationer i produkterna? SĂ€rskilt som vi vet att tiden för utveckling Ă€r knapp.
âTiden för produktutveckling Ă€r verkligen ganska kort i vĂ„r bransch. DĂ€rför mĂ„ste vi vara snabba, innovativa, ta hĂ€nsyn till sĂ„ mĂ„nga önskemĂ„l och behov som möjligt och till slut ocksĂ„ lĂ€gga till nĂ„got extra vĂ€rde. Det Ă€r inte enkelt. Men som jag redan nĂ€mnde börjar allt med mĂ€nniskorna. PĂ„ Adria har vi enorm kunskap och erfarenhet inom produktutveckling, vilket Ă€r ett stort kapital. Adria har alltid erbjudit marknaden innovativa produkter, och tro mig, vi kommer att fortsĂ€tta sĂ€tta trender. Vi förbereder nya koncept, nya idĂ©er för framtiden, som vi kommer att presentera pĂ„ olika mĂ€ssor framöver.â
Â
Ett stort fokus i utvecklingen av fordon och deras inredning Ă€r ocksĂ„ hĂ„llbarhet. Ett exempel pĂ„ detta Ă€r materialet EPP (expanderad polypropylen), som anvĂ€nds till överskĂ„pen i Twin-modellerna. Kan vi förvĂ€nta oss mer anvĂ€ndning av sĂ„ kallade ”gröna” eller avancerade material i framtiden?
âJa, det stĂ€mmer. Adria Ă€r ett av fĂ„ företag pĂ„ husbilsmarknaden som följer hĂ„llbar utveckling. Under företagets historia har Adria alltid utvecklat och optimerat sina produkter med avseende pĂ„ vikt, ergonomi, förbrukning och sĂ„ vidare. De senaste Ă„ren har dock ESG-kvalitetssĂ€kringsstandarder blivit mer i fokus, vi arbetar aktivt för att uppfylla de Ă„taganden som standarderna krĂ€ver. PĂ„ detta sĂ€tt har vi en grund för vidare utveckling. Det Ă€r ocksĂ„ ett faktum att, med tanke pĂ„ den innovation vi tidigare nĂ€mnt, vi strĂ€vgar efter att vara innovativa Ă€ven nĂ€r det gĂ€ller utvecklingen av hĂ„llbara material och produkter. Vi kommer inte att stanna vid EPP-skĂ„pen i Twin-modellerna. Trenden gĂ„r mot nya material, eftersom vi Ă€r begrĂ€nsade av den maximalt tillĂ„tna vikten pĂ„ fordonen. Oavsett om den maximalt tillĂ„tna vikten höjs till 4,25 ton för att kunna köras med B-körkort, utvecklar vi nya lösningar bĂ„de vad gĂ€ller material och designkoncept.â
Â
Som nÄgon som har följt marknaden i mer Àn ett och ett halvt decennium, Àr jag stolt att komma frÄn Slovenien. Slovenien Àr sÄ litet, vi Àr bara tvÄ miljoner, men vi Àr ÀndÄ vÀldigt framtrÀdande inom husbilsbranschen. Man kan till och med sÀga att slovenska företag Àr mer innovativa Àn mÄnga utlÀndska tillverkare, som jag upplever Àr mer traditionella.
âJag har alltid rest mycket. DĂ€rför mĂ„ste jag sĂ€ga att vi Ă€r för dĂ„ligt medvetna om allt bra vi har Ă„stadkommit i Slovenien. Vi Ă€r inte tillrĂ€ckligt stolta över det vi erbjuder idag. Adria Ă€r ett bra exempel pĂ„ detta. Men sĂ„dana exempel finns ocksĂ„ inom andra sektorer av ekonomin, vi har ett imponerande antal framgĂ„ngsrika, exportinriktade företag. Jag tycker att vi Ă€r bland de bĂ€sta i jĂ€mförelse med utlĂ€ndska företag, till exempel tyska, nederlĂ€ndska eller engelska. Jag tycker att vi Ă€r för lite medvetna om detta.â
Â
Det Àr sant att vÄr slovenska mentalitet eller vÄrt sÀtt att tÀnka Àr sÄdant att vi inte riktigt tillÄter oss detta.
âJag kan sĂ€ga att vi slovener alltid har varit bra och uppskattade arbetare, men vi har aldrig varit tillrĂ€ckligt sjĂ€lvsĂ€kra för att vara bra ledare. Detta hĂ„ller dock lĂ„ngsamt pĂ„ att förĂ€ndras.â
Â
För ett tag sedan lanserades Supersonic, i Är överraskade ni pÄ Caravan Salon med den trendiga plÄtisen SuperTwin. BÄda, tillsammans med Matrix Supreme och Coral Supreme, baserade pÄ Mercedes Sprinter. Alla Àr modeller tydligt inriktade pÄ premiumklassen. Kan vi förvÀnta oss att Adrias sortiment i framtiden kommer att nÀrma sig premiumklassen Ànnu mer?
âAdrias strategiska inriktning Ă€r att erbjuda ett komplett sortiment för alla kundsegment. Det Ă€r ocksĂ„ sant, som ni sjĂ€lva pĂ„pekar, att vĂ„rt produktutbud breddas inom premiumsegmentet. Det handlar om att komplettera vĂ„rt utbud, och i framtiden kommer vi att fokusera mycket pĂ„ detta segment. Det Ă€r ett viktigt segment som vĂ€xer lĂ„ngsamt och vi vill etablera en stabil position dĂ€r pĂ„ lĂ„ng sikt.â
Â
Eftersom vi pratar om fordon. Har du sjÀlv varit ute och rest med nÄgon av Adrias husbilar?
âJa, det har jag, flera gĂ„nger. I maj provkörde jag Adria Matrix, pĂ„ Mercedes Benz-chassi, vilket verkligen överraskade mig positivt. I augusti provkörde jag Twin SGX 640. Det var en mycket positiv upplevelse med popup-tak. Under den sĂ„ kallade ”potatissemestern” var jag med Coral XL pĂ„ campingplatsen Äikat pĂ„ ön LoĆĄinj i Kroatien. Jag mĂ„ste sĂ€ga att denna husbil, utifrĂ„n mina personliga behov, passar mig bĂ€st. Eftersom det Ă€r den största, mest rymliga och Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt lĂ€ttkörd. Alla vĂ„ra produkter Ă€r av hög kvalitet och designade med tanke pĂ„ att Adria inte bara Ă€r en husbil, utan egentligen allt som ligger bakom. Det handlar om Ă€ventyr, upplevelser och inte minst friheten att resa och att ha en bra fritid. Jag kommer fortsĂ€tta att i praktiken anvĂ€nda vĂ„ra fordon. NĂ€sta blir Sonic.â
Â
Ăr Sonic höjdpunkten?
âHöjdpunkten i vĂ„rt utbud Ă€r definitivt Supersonic, som jag ocksĂ„ vill prova, men först mĂ„ste jag ta körkort för kategori C.â
Â
LÄt oss ÄtervÀnda till din personliga erfarenhet. Hur nöjd var du med anvÀndarvÀnligheten och körkÀnslan pÄ husbilarna? Var det nÄgot som störde dig och har du delat dina erfarenheter med de anstÀllda?
âJag delar alltid mina erfarenheter med kollegorna. Företaget har regelbundna möten dĂ€r vi samordnar oss kring pĂ„gĂ„ende aktiviteter pĂ„ en veckovis eller tvĂ„veckors basis. Efter semestrar sĂ€tter vi oss alltid ned och pratar om vart nĂ„gon har varit och vad nĂ„gon har gjort. Kollegor frĂ„n teknik, utveckling, försĂ€ljning och inköp Ă€r alltid med. Vi diskuterar alla idĂ©er tillsammans. Jag har ocksĂ„ nĂ„gra förslag. Det Ă€r helt personliga observationer. Det betyder inte att de mĂ„ste införlivas i produkterna, men det Ă€r bra att vi hela tiden pratar om möjliga förbĂ€ttringar.â
Â
Det Àr bra.
âLedningen mĂ„ste vara sĂ„ nĂ€ra produkten att nĂ€r de pratar om den ska de kunna den, de ska sĂ„ att sĂ€ga andas produkten. Till sist höll jag nĂ€stan pĂ„ att sĂ€lja den Coral XL som jag hade med mig pĂ„ semestern. (skratt)â
Â
Eftersom vi redan har nĂ€mnt din fritid och familj â allmĂ€nheten kĂ€nde inte till dig tidigare och mĂ„nga, framför allt utomlands, undrade vid din utnĂ€mning: Vem Ă€r Gregor Adler? Kan du sammanfatta Gregor Adler inte bara som en framgĂ„ngsrik affĂ€rsman utan ocksĂ„ som en familjeman i nĂ„gra ord?
âPĂ„ min fritid, som jag inte har mycket av med tanke pĂ„ arbetsuppgifterna, Ă€r jag far till tvĂ„ barn, make, en familjeman. Jag kommer frĂ„n kusten, bor för nĂ€rvarande i Ljubljana och pendlar till jobbet i Dolenjska. Annars har jag turen att ha en fru som tar hand om en stor del av familjeĂ„tagandena. Hon ger mig verkligen allt stöd nĂ€r det gĂ€ller barnen och organiseringen av familjelivet, sĂ„ att jag kan fokusera mer pĂ„ mitt jobb. Hon sĂ€ger att jag aldrig har förĂ€ndrats, att vad jag Ă€n har gjort i mitt liv, har jag bara jobbat hela dagarna, sĂ„ för henne har inte sĂ„ mycket förĂ€ndrats. Och om jag delar min Ă„sikt om fritidsfordonsbranschen â för mig personligen Ă€r den hĂ€r branschen nĂ„got nytt, definitivt vĂ€ldigt intressant och jag tror att nĂ€r man lĂ€r kĂ€nna den lite bĂ€ttre, blir den vĂ€ldigt lockande.â
Â
Detta Àr en av fÄ branscher som fortfarande Àr romantisk pÄ ett sÀtt. Sedan tycker jag, nÀr jag utifrÄn ser pÄ branschens ledare, att bland er finns det inte nÄgot avund eller missunnsamhet, snarare en nyttig konkurrens.
âNĂ€r jag gick började pĂ„ Adria Mobil i februari 2024, bestĂ€mde jag mig för att delta i ett möte med det europeiska branschförbundet i Sorrento. DĂ€r sĂ„g jag för första gĂ„ngen pĂ„ mĂ„nga Ă„r alla tillverkare, leverantörer, Ă„terförsĂ€ljare och Ă€gare samlade i en sal. Alla var pĂ„ gott humör, alla var nöjda. Det var som ett trevligt Ă„terseende, som en ”stor lycklig familj”. Jag kan sĂ€ga att jag arbetade utomlands i 11 Ă„r, reste mycket, upplevde vĂ€ldigt olika arbets- och kulturella miljöer, men det hĂ€r har jag inte sett pĂ„ lĂ€nge. Det var verkligen fint och en bra start för framtida arbete.â
Â
Herr Adler, tack för er tid. Vi önskar bÄde er och Adria all lycka i framtiden.
âTack Ă€ven till er.â