De senaste åren har Adria satsat hårt i premiumklassen med sina Mercedesbaserade hel– och halvintegrerade modeller och plåtisarna i Twin Max serien baserade på MAN. I år är det de Fiatbaserade plåtisarna i Twin serien som får sig en översyn.
Av Stefan Janeld
Först ska sägas att Adria i Sverige väljer ut vad man ska arbeta med inom Adrias mycket breda sortiment. Ute i Europa finns det en del modeller och modellserier som inte hittar hit. Jag kan förstå att man gör så. Adrias utbud innehåller modeller och serier som är mer riktade mot andra marknader.
En modellserie jag personligen var nyfiken på var den VW Crafter baserade Compact Max. Särskilt så eftersom jag tycker Adria Compact DL Supreme är en så trevlig husbil. Men Compact Max kommer än så länge inte tas in till Sverige. Och i ärlighetens namn skulle den nog inte bli någon storsäljare här hemma. Den är mer riktad mot tyska marknaden och kanske även VW-tokiga England.
Twin, Twin Supreme, Twin Sports
Adrias mycket populära plåtisar har i flera år funnits i tre olika utrustningsnivåer – Axess, Plus, Supreme. Men då den minst utrustade Axess inte säljer tillräckligt fimpar man den och fokuserar på två utrustningsversioner. Den enklare, men fortfarande välutrustade, versionen blir kort och gott Twin. Utan något tilläggsnamn. Den motsvarar ungefär den tidigare Plus versionen. Däröver har vi Supreme versionen som är lyxigare och den version som säljer absolut bäst. Om du vill ha Supreme med popup-tak byter den namn till Sports. Vilket jag kan tycka är en tredje utrustningsversion, men det är inte så Adria ser på saken.
Nytt material i överskåpen
När vi pratar plåtisar är det inte lätt att revolutionera planlösningarna. Folk vill antingen sova längs eller tvärs. De flesta längs. Så när nu Twin uppdateras är det mer ytskikt och detaljer som det filas på. Jag tycker Adria gjort några intressanta innovationer. Som att använda Expanderad Polypropylen (EPP) i överskåpens stommar och ett bord man under färd kan stuva undan men behålla en liten del av, så man har drickahållare. Insteget till bodelen är tack vare ett nydesignat kök bredare och det är mer golvyta vid sittgruppen.
En ny trollerivägg i badrummet på Twin versionen gör att man får en av plåtisvärldens rymligaste duschkabiner. Konstigt nog används en annan vägg i Supreme versionerna. Den ger inte en lika rymlig duschkabin. Den är dock rejälare och troligen är det därför man använder den. Men jag blir inte förvånad om även Supreme får den nya väggen. Signaler har skickats till fabriken om att detta är ett önskemål från svenska och norska handlare.
Två längder
Den enklare Twin har ljus träfanér på överskåpens luckor, det livar upp bodelen. I Supreme är det vita luckor i matt finish. Inga 540 cm korta plåtisar kommer till Sverige. Helt enkelt för att det saknas efterfrågan. Sortimenet består av 6 meters skåp med tvärbädd och det längre 640 skåpet med antingen långbäddar eller en stor höj- och sänkbar säng där man kan sova längs eller tvärs, det som känns bäst.
Dieselvärmare och automat är standard
Gemensamt för alla plåtisar är att värmarna går på diesel och kylskåpen drivs av en kompressor. Tidigare gick det även att få Alde vattenburen värme i Twin Supreme. Men det går inte längre. Alla Twin kommer till Sverige med automatlåda.
I bildgallerierna nedan kan ni bekanta er närmare med de nya Twin modellerna. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Twin Supreme 640 SLB
En av de populäraste plåtisarna på svenska marknaden
Twin Supreme 640 SGX / Sports 640 SGX
För de som vill få med sig stora saker i garaget
Twin 640 LGB
Enklare men allt annat än påver
Ett av marknadens bredaste sortiment
Adria är en av få tillverkare som är aktiva inom alla segment av husbilsmarknaden. Från campingbilar med popup-tak till treaxlade premiumhusbilar på Mercedes. Detta gör att de är relevanta för alla kundgrupper och även alla olika marknader i Europa. Inte så konstigt att de är ett av Europas bäst säljande fabrikat och i Sverige det bäst säljande sedan över ett decennium.