Säg instegshusbil och man får en inre bild av en enkel husbil med tunna material och minsta möjliga tekniska raffinemang. Men några sådana husbilar säljs inte i Sverige längre. Så hur ska vi idag definiera instegshusbilar?
Jag har en del tankar. Vilket kanske inte förvånar någon.
Av Stefan Janeld
Husbilar delas enligt tradition in i tre huvudsakliga klasser – insteg, mellan och premium. Gränserna mellan de tre är flytande och har alltid varit. Men efter att ha varit och tittat på instegsfabrikatet Sun Livings nyheter inför 2025 känner jag att det är fel att kalla bilarna för instegshusbilar. De är på alla vis bättre än vad många mellanklassbilar var för 10 år sedan. Och än idag finns det en del självutnämnda mellanklassmodeller med betydligt tyngre prislappar som inte når upp till markisen på Sun Living. Eller en del andra fabrikat som brukar kallas instegsfabrikat för den delen.
Betänk också att de billigaste modellerna i instegsklassen för tio år sedan även kallades begagnatdödare. Idag finns inga fabriksnya husbilar som konkurrerar i de begagnade husbilarnas prisnivåer.
Svenska marknaden ställer krav
Ute i Europa stöter jag ibland på otroligt billiga husbilar. Men en titt på specifikationen avslöjar att bilen inte alls är så billig som den först tycks vara. Den är nämligen inte färdigbyggd. Det mesta i form av nödvändig utrustning saknas.
Dessutom! Om du skulle köpa bilen och beställa markis, TV-antenn, cykelställ och en multimedia-anläggning finns risken att du vid leverans av husbilen får dessa prylar levererade vid sidan om, i sina originalkartonger. Ty installation är inte inkluderat i priset. Handlaren har inte ens en verkstad där han kan göra jobbet mot betalning. Du kanske tror jag överdriver, men faktiskt finns ett antal tyska handlare som arbetar så här.
Här i Sverige skulle denna typ av lockpriser inte attrahera många kunder. Importörer och handlare känner sina kunder och väljer istället att utrusta bilarna så att de är mer eller mindre nyckelfärdiga när de står i utställningshallen. Det har flera fördelar:
- – Med fabriksmonterade tillval blir installationerna oftast bättre eftersom montören är van.
- – Priset kan hållas nere eftersom installationen går fortare med van installatör. Svenska husbilsverkstäder har ibland dubbelt så hög timpenning, det fördyrar.
- – Vid inbyte blir det inget tjafs om vad som finns på bilen. Det är alltid en acceptabel utrustningsnivå, vilket gör att du får mer betalt när du byter in den.
Sammantaget tycker jag därför vi kan dödförklara instegsklassen. I alla fall i Sverige. Om du inte håller med, skicka mig en vettig förklaring. Jag tycker om att höra andras syn på saker.
Så här ser jag numera på instegshusbilar
Okej, nu är instegsklassen historia. Må den vila i frid. Men instegshusbilen lever enligt mig vidare. Jag ska ge tre väl valda exempel så kommer bilden klarna.
- – Morelo Loft kostar ca 4 miljoner med väl vald utrustning, 3 miljoner i grundpris. Det är Morelos billigaste husbilsmodell, deras instegsmodell.
- – Kabe TM Classic som återlanseras nu i höst kostar ca 1,3 miljoner. Det är Kabes instegsmodell.
- – Carthago C-Tourer T är märkets billigaste husbil, den börjar på ca 1,5 miljoner. Det är deras instegsmodell.
Ni fattar galoppen. Varje fabrikat har sina instegsmodeller. Men inga av dem kan sägas tillhöra någon instegsklass av husbilar.
Till sist
Vi kallar instegsklassen för just instegsklass eftersom man i husbilarnas förlovade land, Tyskland, kallar dem einsteiger. Men det betyder faktiskt inte insteg. Det betyder nybörjare. Och med det i åtanke tycker jag mitt argument för att ta livet av instegsklassen stärks. Nybörjarhusbilarna av idag är de begagnade.