En snabb titt ger vid handen att detta Àr en ganska ordinÀr halvintegrerad lÄngbÀddarsbil. Vid en lite mer noggrann genomgÄng vÀxer bilden av en ovanligt stabilt byggd premiumhusbil fram. Med en kompetens som passar oss nordbor bra.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Jag har testat mÄnga Laika genom Ären och tycker mig kÀnna fabrikatet vÀl. Men med pandemi och en tuff marknadssituation för fabrikatet i Sverige har jag lite grann tappat kontakten med deras modeller. NÄgot som blev uppenbart dÄ jag en varm dag i mitten av augusti styr ut frÄn Lödde Husvagnar mot BarsebÀcks smÄbÄtshamn. Jag trodde mig veta vad Ecovip som modellserie stÄr för. Men helt klart har den utvecklats sedan Ecovip serien lanserades 2014. DÄ var det en mellanklasshusbil, nu Àr den definitivt premium.
Â
Mycket stabil bodelskonstruktion
Det Ă€r imponerarande hur stadigt bilen gĂ„r pĂ„ vĂ€gen. Chassiet Ă€r Fiats heavychassi. Ett chassi som brukar förmedla varenda ojĂ€mnhet in i bodelen sĂ„ det rister i bilen. Men icke sĂ„ i detta fall. Trots lappad och lagad asfalt kĂ€nns bilen stabil med noll flex i bodelen. KĂ€nslan Ă€r att bodelen hĂ„ller chassiet i schack, det tillĂ„ts helt enkelt inte flexa. Ăven i rondeller kĂ€nner man bilens stabilitet. Motorn Ă€r pĂ„ 140 hk parad med automatlĂ„da. En drivlina som passar bilen vĂ€l. Jag kan förstĂ„ att man i en bil av denna klass lockas att vĂ€lja 180 hk versionen av motorn. Men den behövs verkligen inte.
Bakom ratten har jag allt en modern komfortbilist önskar sig, inklusive ett 9â Zenec multimediasystem med backkamera och GPS. AC:n Ă€r manuell, helt okej. Ăven pĂ„ sĂ€kerhetssidan Ă€r det vĂ€l bestĂ€llt med bland annat antisladd, antispinn, hillholder och sĂ„klart ABS.
Som alltid i Fiat sitter jag vÀl högt, men bekvÀmt med god översikt. Ljudkomforten Àr i topp, mycket tack vare textilklÀdda vÀggar och tak som absorberar ljud och ger en vÀl dÀmpad miljö. Det Àr ett öppningsbart takfönster ovanför förarplatsen. En lösning som ibland vÀsnas en del. Icke sÄ i denna bil.
Â
Lastar ett drygt ton
Laika har i flera Är prioriterat garageutrymme. Man ska kunna fÄ in sina cyklar i garaget utan problem. SÄ Àven hÀr. Garaget har dörrar pÄ bÄda sidor med dubbla tÀtningslister. Ytterligare tvÄ utvÀndiga stuv bakom framaxeln, ett större och ett lite mindre. Bilen har ett rejÀlt dubbelgolv sÄ man fÄr in Àven tunga saker i det större av dem. Bra för att fördela vikten och inte ha för mycket tung last i garaget.
Inne i bilen finns ytterligare tvÄ utrymmen i dubbelgolvet, ett djupt och ett grundare. Under sÀngarna en garderob och en utdragbar byrÄ. LÀgg till detta de rymliga överskÄpen och du förstÄr att man fÄr med sig det mesta i bilen.
Â
Vinterduglig
Laika Ă€r historiskt duktiga pĂ„ att bygga vĂ€rmesystem i husbilar. Vi har tidigare testat deras Kreos serie under bistra vinterförhĂ„llanden med gott resultat. NĂ€r jag synar systemet i testbilen hittar jag luftspalter bakom möblerna, in i överskĂ„pen och utmed lĂ„ngbĂ€ddarna. Man har till och med bemödat sig att göra en sarg utmed sĂ€ngarna som minskar risken att ett förlupet tĂ€cke hindrar varmluften att stiga. MörklĂ€ggningsplissĂ©erna till hyttens dörrar Ă€r av den dubbla, isolerande, varianten. Ăr det riktigt kallt rekommenderar jag Ă€ndĂ„ att man anvĂ€nder ett utvĂ€ndigt isolertĂ€cke. Eftersom tekniken har sin plats i det uppvĂ€rmda dubbelgolvet och spillvattentanken vĂ€rms av vĂ€rmesystemet kan man fricampa Ă€ven i minusgrader.
Â
I bildgalleriet nedan kan ni bekanta er nÀrmare med Ecovip L4009. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Jag tycker
Laika Ecovip L4009 imponerar. Inte bara i det stora hela. Ăven i detaljerna. Ta bara en sĂ„n sak som att man har en rejĂ€l tryckvattenpump istĂ€llet för som de flesta andra fabrikat inom Hymer Gruppen, dĂ€r Laika ingĂ„r, en simpel drĂ€nkbar impellerpump.
För tvÄ som vill leva husbilsliv Äret runt och ha möjlighet att ta med sig barnbarn Àr detta ett starkt alternativ. Den kostar förvisso en slant. Men pengarna köper bÄde kvalitet och kompetens.
Fakta
- Modell Laika Ecovip L4009
- Ă rsmodell 2024
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat camper heavy
- Motor 2,2L 140 hk
- Vridmoment 380 Nm
- VÀxellÄda 9 vxl automat
- LxBxH 740 x 225 x 296 cm
- InvÀndig höjd 205 cm (190 cm under taksÀngen)
- Totalvikt 4 250 kg
- Lastvikt 1 160 kg
- Hjulbas 4 035 mm
- Diesel 75 liter
- AdBlue 20 liter
- FĂ€rskvattentank 120 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 18 liter
- Grundpris 1 191 200 kr
- Pris testbil 1 476 670 kr
- Hemsida www.laika.it/se/
- Vi lÄnade bilen av Lödde Husvagnar www.loddehusvagnar.se
Jag gillar
- Stabil bodelskonstruktion
- Hög kvalitetskÀnsla
- Trevlig att köra
- RejÀla bÀddmÄtt
- God lastvikt
- VĂ€lutrustad
- BekvÀm sittgrupp
Â
Jag önskar
- LĂ€gre toasits
- Att bodelsdörren inte blÄser igen sÄ lÀtt
- Enklare lösning att bÀdda ihop lÄngbÀddarna
Utrustning (urval): Dubbla airbags, ABS, ESP, antispinn, hillholder, alufÀlgar, centrallÄs inkl bodelsdörr, elbackspeglar, farthÄllare, AC motor, Zenec multimediasystem, backkamera, Alde vattenburen vÀrme, kyl med separat frys, spis med 3 brÀnnare, 4,5 meter markis