Tidigare har vi visat Adrias stora nyhet för säsongen 2023, den helintegrerade Supersonic baserad på Mercedes. Men Adria har fler nyheter inför nästa år. Bland annat de Mercedes-baserade versionerna av storsäljarna Coral och Matrix.
Av Stefan Janeld
Adria är mellanklassens gigant i Europa. De förfogar över Europas största fabrik där man kan tillverka nästan 20 000 fritidsfordon per år. Husbilar, plåtisar och husvagnar.
I våras öppnade man en dedikerad plåtisfabrik. En satsning som ökar Adrias kapacitet med 30%.
Seriös premiumsatsning
En del av denna kapacitetsökning ska användas för att bygga husbilar i premiumsegmentet baserade på Mercedes. Man har tidigare nosat på premiumklassen med sina Supreme versioner. Som är mer påkostade versioner av Axess och Plus modellerna.
De Mercedes-baserade modellerna är byggda att vara premium från start. När vi tittar på bilarna kan vi se att man satt ribban högt och gjort modeller som skiljer sig från vad vi vant oss vid från Adria.
Matrix och Coral på Mercedes
Adrias halvintegrerade modeller med eller utan taksäng är några av de bäst säljande husbilarna i Sverige sedan många år. Särskilt långbäddarsmodellerna.
Till 2023 lanseras de baserade på Mercedes Sprinter med AL-KO chassi. Fyra modeller inalles, två med taksäng (Matrix) och två utan taksäng (Coral). I sovrummet antingen långbäddar eller queensbed, i vardagsrummet L-sofa eller motstående soffor.
På pressvisningen stod den förväntade storsäljaren Matrix MB 670 SL med långbäddar och L-soffa.
Uppdaterad alkovbil
Coral XL är Adrias alkovbilar. De tillhör de mer påkostade alkovbilarna på marnaden. Designen är påkostad, bilarna ser inte alls så anonyma ut som många andra alkovbilar gör.
Till 2023 får de ny möbeldesign. Men i övrigt behåller man grundreceptet.
Plåtisar även på Citroën
För att kunna möta efterfrågan på plåtisar väljer Adria att erbjuda sina modeller på både Fiat och Citroën. Valet baseras på att Citroën börjat byggas i den nya fabriken i Polen och har inte riktigt samma leverasproblem som Fiat Ducato som fortfarande byggs i Italienska Sevel Sud fabriken som slagit i taket volymmässigt.
De som inte kräver automatlåda kan då få sin plåtis snabbare om de väljer den baserad på Citroën Jumper.
Två nya plåtismodeller
Twin Supreme 600 SX är en 6 meters plåtis där man kan hissa en del av tvärbädden bak och lämna kvar en soffa att sitta i dagtid eller använda det stora utrymmet till last. En av plåtisvärldens största garderober hänger från taket i sovrummet. Under färd kan man ha sängen hissad för att rymma exempelvis cyklar. Framtill i bilen hittar vi en annan nyhet. Ett stort, väldigt stort, takfönster som ökar rymdkänslan ombord högst väsentligt.
På Caravan Salon kommer man att lansera ännu en till ny plåtismodell – Twin Supreme 600 SBX. En flexibel modell där man kan hissa en del av tvärbädden bak, mittendelen, och få kvar två soffor mellan vilka man kan ställa ett bord. Man får alltså ett rejält vardagsrum baktill.
Det är också ett nyutvecklat system för att säkra last ombord. Adria kallar det Alu Air-Rail L-Track. Ett system av skenor och fästpunkter på både golv och vägg.
Adria menar att modellen är ett perfekt mobilt kontor tack vare deras nya ”work-from-van-corner”. Ska bli kul att se modellen live.
I bildgallerierna nedan kan du bekanta dig med de nya Adria modellerna. Supersonic modellerna ser du här.
Matrix MB 670 SL
Mercedes/AL-KO, Alde värme, 7,38 meter lång
Twin Supreme 600 SX
Fiat Ducato/Citroën Jumper, 5,99 meter lång, Truma dieselvärmare