I år satsar Adria stenhårt på att lyfta varumärket. De har i många år varit det ledande mellanklassfabrikatet i Europa. Men nu tar de sikte på att även vara en spelare i premiumklassen. Först ut i denna satsning är Supersonic, en modellserie om fyra modeller på Mercedes.
Det kommer mer nyheter innan sommaren är slut, men det tar vi längre fram. Så håll koll på sidan.
Av Stefan Janeld
Det är inte första gången Adria siktar högt, eller använder Mercedes Sprinter som bas. Vi minns med värme Adria Polaris som lanserades 2009. Men den satsning som nu görs är rejälare och med större självförtroende.
Man skulle kunna tro att Adria lanserar modeller på Mercedes på grund av rådande chassibrist. Men så är inte fallet. Projektet startades för tre år sedan, precis innan pandemin bröt ut. Detta är en långsiktig satsning menad att behålla Adrias kunder när de vill byta upp sig.
Vi har redan testat den modell som förväntas bli storsäljaren.
Exteriördesignen
I premiumsegmentet räcker det inte att vara en kompetent produkt av hög kvalitet. Man ska vara snygg också.
Adria har varit noga med att hålla bilen precis under tre meters höjd, detta för att slippa få en klossig design. Det medför att dubbelgolvet är ett tekniskt dubbelgolv som hyser tankar, elektronik, VVS och värmesystem. Men inga stora stuvutrymmen. Det gör också bilen lättare och billigare, nog så viktiga argument.
Frontmasken har man lagt extra mycket krut på. Där det mest iögonenfallande, och identitetsbyggande, är de tre fyrkantiga strålkastarna som även är blinkers. De är specialtillverkade åt Adria av tyska Hella.
Att få till en frontmask som är helt ny men ändå omistligen är Adria var en utmaning. Inte minst för att Mercedes Sprinter har en längre front än Fiat. Dessutom ska alla Mercedes hjälpsystem vara integrerade i den. På de bilar vi fick se var detta inte gjort. Ty Mercedes hade utan förvarning ändrat dimensionerna en aning, så det fattas ett par millimeter för att rymma tekniken. Detta har dock lösts till serietillverkningen.
Bakstammen är unik för Supersonic. Istället för den släta vägg Adria vanligen använder är detta en tredimensionell historia i glasfiber som ger ett kraftfullt intryck.
Interiördesignen
Invändigt är det en dämpad atmosfär. Väggarna är textilklädda och dämpar alla höga ljud. Även färgskalan är dämpad.
Adria förklarar att man försökt få till en öppen känsla i bilarna. Främst genom en smart lösning med dolda nackstöd i vinkelsoffan. Det ger fri sikt genom bodelen.
En indikation på att man siktar på de som vill ha en lyxig känsla är att man kan välja fyra olika skinnklädslar men endast en i textil.
I bildgallerierna nedan kan du bekanta dig närmare med de fyra modellerna av Supersonic.
Supersonic 780 SL
Långbäddar, vinkelsoffa, tvåaxlad, 7,8 meter lång, totalvikt 4 500 kg
Supersonic 780 DC
Queensbed, face to face sittgrupp, tvåaxlad, 7,8 meter lång, totalvikt 4 500 kg
Supersonic 890 LL
Långbäddar, vinkelsoffa, treaxlad, 8,9 meter lång, totalvikt 5 500 k
Supersonic 890 LC
Queensbed, vinkelsoffa, treaxlad, 8,9 meter lång, totalvikt 5 500 kg