Förhandstitt pÄ Adrias nya ledstjÀrna.
HusbilsĂ€gare har som bekant en tendens att byta upp sig. För att hĂ„lla vĂ€rdefulla kunder kvar satsar Adria pĂ„ Polaris, en exklusiv vinterbil med mahognymörk interiör och rejĂ€l prislapp â en top-of-the-line produkt vars glans kommer sprida nytt ljus pĂ„ de billigare modellerna.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Polaris premiĂ€rvisades pĂ„ Caravan Salon i DĂŒsseldorf förra Ă„ret, men det Ă€r först nu som prototypen finns tillgĂ€nglig för en nĂ€rmare titt. Anledningen Ă€r att den slovenske husbilsfabrikanten, kĂ€nd för goda vardagsbilar med rimliga prislappar, ger sig in pĂ„ ett nytt revir, lyxbilarnas, och dĂ„ duger inga halvkvĂ€vda visor. Det mĂ„ste bli rĂ€tt frĂ„n början.
För att sÀkerstÀlla vinteregenskaperna har svensken Jon Adolfsson anlitats. Han tillhör Adrias svenska organisation och vet hur man bygger fordon som klarar vargavintrar.
Markus Qvarnström pÄ Adria i Sverige har ett nÄgot kluvet förhÄllande till Polaris. Han tycker det Àr en viktig bil och vÀlkomnar den. Hoppas sÀlja sisÄdÀr tjugofem om Äret vilket ger ett bra kassatillskott. Men samtidigt Àr den sÄ lÄngt ifrÄn vad som gjort Adria framgÄngsrikt att den ger en felaktig bild av Adrias kÀrnvÀrden.
Bilen vi kör Àr alltsÄ en prototyp, effektfullt lackad i svart och grÄtt. TvÄ planlösningar Àr spikade, lÄngbÀddar och drottningsÀng. Ett vÀlutrustat exemplar kommer gÄ lös pÄ omkring 1 100 000 riksdaler. Att utrustningsnivÄn kommer vara god pÄ chassisidan kan vi slÄ fast. Mercedes levererar inga pÄvert utrustade chassin. Bakom hytten Àr det AL-KO som stÄr för kontakten med vÀgen. Ger lÄg profil och sÀkra vÀgegenskaper. Att bilen Àr bakhjulsdriven Àr ett stort plus vintertid eftersom vikten hamnar över drivhjulen.
Efter en kort provtur finns ingen anledning att tro att ekipaget skiljer sig markant frÄn andra husbilar baserade pÄ Mercedes. Den manuella lÄdan Àr lÀttjobbad men nÄgot kÀrv, god mekanisk kÀnsla. Jag tror ÀndÄ den automatiska lÄdan blir allas val.
Inredningen andas mer bÄt Àn husbil. Mörkt trÀ (laminat) i sidenmatt finish med högblankt massivt listverk ger fin kontrast Ät de vita skÄpluckorna. KÀnslan i beslagen Àr god. En riktig garderob med dörr samt rymligt skofack med lucka gör hallen till en av marknadens bÀst möblerade.
Köket Àr vÀlutrustat och underskÄpen Àr ersatta med rymliga, snyggt vÀlvda lÄdor. Toaletten Àr rymlig och huserar rejÀl duschkabin. Att man valt svart handfat kan ifrÄgasÀttas, men visst, det Àr effektfullt. Om Àn svÄrt att fotografera.
Dinetten Ă€r av typ halvdinette med snurrbara framstolar. Bordet Ă€r en riktig möbel med spegelblank lack och rejĂ€l kĂ€nsla. Dinetten ger bra stöd för svanken och Ă€r rymlig. En liten fĂ„tölj erbjuds ocksĂ„ â i dagslĂ€get utan armstöd men vi pĂ„talar bristen och hoppas bli bönhörda.
Bak huserar höga lÄngbÀddar ovan ett rymligt, uppvÀrmt garage, inrett med fack och skÄp och försett med stora dörrar pÄ bÄda sidor.
Â
Adria importeras sedan 2001 av Adria Caravan som Ă€gs av Kabe, den ledande svenska tillverkaren av husbilar för bruk Ă„ret runt. Jag kan tĂ€nka mig att Kabe inte kĂ€nner sig helt bekvĂ€ma nĂ€r de ser Polaris företrĂ€den, den slĂ„r direkt mot Kabes solar plexus. Markus menar att Polaris siktar in sig pĂ„ att ta marknadsandelar frĂ„n Hymer, BĂŒrstner, Frankia och liknande fabrikat. Och sĂ„ Ă€r det förstĂ„s. I resten av Europa. Men hĂ€r i Sverige sĂ€ljs Adria och Kabe ofta i samma hallar och dĂ€r fĂ„r Kabe en rejĂ€l fajt med Adria Polaris. De har egentligen ingen motsvarighet dĂ„ de endast bygger pĂ„ Fiat. Ăn sĂ„ lĂ€nge i alla fall.
Vill du lÀsa mer om Adria? Klicka hÀr!