Meny

.

Adria Supersonic 780 SL

När mellanklasstillverkare ger sig in i premiumsegmentet är jag sällan imponerad av resultatet. Det brukar bli lite av ”extra allt med räksallad”. Man staplar premiumdetaljer på varandra och missar helheten. Adria har inte gått i den fällan. Supersonic är premium, men skäms inte för sina mellanklassrötter. Det gör att den blir väldigt kompetent med en prislapp som inte skenar.

 

Av Stefan Janeld

 

Testbilen är ett förserieexemplar. Svenska Adria har varit intimt involverade i utvecklingen av Supersonic. Detta är tredje versionen av bilen som levererats till Sverige för att synas innan serieproduktionen startar. I Sverige är man nu nöjda sånär som på två saker:

  • – Man kommer flytta den utvändiga duschen från höger till vänster sida i garaget så man slipper skvätta ner campingmöblerna när man duschar av en lerig cykel.
  • – Runt bodelsdörren ska den tygklädda karmen bytas mot en i trä.

 

Att Adria fabriken är lyhörd för svenska önskemål illustreras av att den första bilen som skickades till Sverige returnerades med en lista på nästan 100 åtgärdspunkter.

 

Komfortabel färd

Med Mercedes urstarka 170 hästars motor kopplad till deras nioväxlade automat och ett AL-KO chassi är det en bekväm färd. Stolarna från Aguti kan jag ställa in så de passar mig perfekt. Tack vare stora och tydliga backspelar och en tydlig backkamera manövrerar jag den nästan åtta meter långa bilen med lätthet. Man känner sig hemma bakom ratten efter första metern.

Styr ut från Tenhult och sätter kurs mot Jönköping. Accelerationen är linjär, lådan växlar utan att man märker det.

Bodelen tiger still, vindbrus hör jag inget. Men motorn är närvarande. Lite för närvarande för min smak. Tänk halvintegrerad Fiat så har ni en referens.

Detta är påtalat och fabriken har meddelat att isoleringen är förbättrad i serieproduktion.

 

Oväntad konkurrensfördel

Jag har nu kört ett antal helintegrerade husbilar på Mercedes/AL-KO. En sak jag ogillat med dem alla är att det är höga bilar med höga insteg. Man förväntas klättra 60-65 cm med endast ett steg på vägen. Komfortabel steghöjd för en trappa är 17 cm!

Eftersom Adria valt ett tekniskt dubbelgolv, utan plats för packning, blir insteget lägre, bekvämare. Skillnaden är påtaglig. Bodelsdörren är dessutom 65 cm bred och man har rejäla handtag att hålla sig i både när man går in och ut. Med tanke på att målgruppen är äldre och inte sällan med en krämpa eller två är detta en viktig komfortdetalj.

 

Bra med stuvutrymmen

Med tankar och batteri förpassat till källaren frigörs utrymme i bodelen. I sovrummet en byrå under höger säng och en mycket rymlig garderob under vänster. Överskåpen med sina konkava luckor är rymligare än man kan tro. En del har hyllplan, andra inte. Det finns också en smal garderob bredvid kylen. Köket har gott om plats för torrvaror och utensilier i lådor och överskåp.

Garaget är stort, mycket stort. Packa med omsorg så ni inte försämrar bilens goda vägegenskaper. Man behöver inte inreda garaget själv, det har Adria redan gjort. Här finns en klädstång, hyllor och en låda för småsaker. Cyklar och campingmöbler surras i de lastskenor med travare som är fästa i golvet.

Oavsett om man är två, tre eller fyra som bor i bilen finns det stuvutrymmen nog. Lastvikten är inte fastställd i skrivande stund men den förväntas överstiga 700 kg. Med tanke på den rikliga standardutrustnigen, inräknad i bilens tjänstevikt, är det tillräckligt.

 

Hög vinterkompetens

Adria har alltid utrustat sina husbilar för att klara svensk vinter. Åtminstone vid elstolpe. Supersonic är inget undantag. Man kan lugnt vintercampa, även fricampa.

Värmaren är Aldes vattenburna 3030 panna med dubbla zoner. Möblerna är byggda för att låta varm luft cirkulera bakom och jaga väck kallras och kondens. Utmed sängarna löper värmerör och konvektorer.

Det uppvärmda dubbelgolvet håller teknik och vattentank frostfria. Den stigande värmen kommer de boende till del med ett varmt golv. I förarhytten är det en värmematta som håller fötterna varma. Spillvattentanken under bilen är isolerad och uppvärmd.

Det är konvektorer längst fram vid vindrutan och skulle behovet uppstå kan man förstärka deras funktion med en fläkt som aktiveras med en knapp på instrumentpanelen. En ovanlig funktion som vittnar om att Adria tar vinterkomforten seriöst.

En vinteranpassning som vi på Alltomhusbilen tjatat om men inte fått gehör för är att man på helintegrerade husbilar ofta har undermåliga strålkastare. Inte ljussvaga, de är ofta väldigt ljusstarka. Men de saknar rengöring. Vintertid smutsas de ner och samlar snö och slask. Adria har adresserat detta bekymmer och har ett system som håller lyktorna is- och smutsfria. På testbilen saknades detta system, men i serie kommer det finnas.

 

I bildgalleriet nedan visar vi bilen i detalj. Klicka för större bild och informativa bildtexter.

Jag tycker

Det är tydligt att Adria började med ett tomt papper när man för tre år sedan började planera Supersonic. På pappret stod det med all säkerhet:

  • Rymdkänsla
  • Ombonad
  • Modern
  •  

Check på alla!

Jag skulle gissa att det också stod ” naj bo preprosto” – ”håll det enkelt” på slovenska. En bra utgångspunkt när man utvecklar en husbil. Allt går att komplicera om man försöker. Men det gör sällan funktionen bättre, bara krångligare. Supersonic är inte krånglig. Snarare intuitiv.

De små finesser man kostat på sig är alla av det vardagspraktiska slaget. Som den lösa lillsoffan innanför dörren, den dolda bältesbocken, det lilla laptop/kartbordet vid passagerarstolen.

Adriaägare som vill byta upp sig kan nu ta klivet in i finrummet utan att byta fabrikat. Visst, Adria har en bit kvar till Carthago, Niesmann och Kabe. Men det har även prislappen!

Fakta

Här kan du läsa fler tester och artiklar om Adria

Jag gillar

  • Värmesystemet
  • Rätt utrustad från start
  • Dämpad ljudatmosfär
  • Rymlig bodel
  • Bra insteg
  • Rejäla bäddmått
  • Köket

 

Jag önskar

  • Mer dämpat motorljud (ska vara fixat)
  • Manuell taksäng
  • Taklampor för allmänljus
  •  

Utrustning: ABS, antispinn, antisladd, adaptiv farthållare, elektrisk parkeringsbroms, bromskraftförstärkare, däcktrycksövervakare, start/stopp funktion, full LED strålkastare, elspeglar, elhiss förardörr, 16” alufälgar, förstärkt framaxel, förvärmare motor, klimatanläggning motor, navigator, backkamera, MBUX multimedia med 10,2” skärm, bluetooth högtalare,Truma gasfilter, Alde vattenburen värme, Tec Tower med kyl frys och ugn, kaffemaskin, skinnklädsel, utvändigt gasoluttag, dusch i garaget, elektrisk tömning av spillvattentanken, markis, langetterad matta bodel.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift