Meny

.

Svensktoppen, juli 2022

Den vikande försÀljningen fortsÀtter. Orsakerna Àr mÄnga, alla trista, sÄ vi stannar inte dÀr. IstÀllet lyfter vi det positiva. Som att vissa fabrikat faktiskt sÀljer bÀttre Àn förra Äret och att tillverkarna nu hittat vÀgar för att i viss mÄn tackla chassibristen.

 

Av Stefan Janeld

 

PÄ ett Är har de flesta tillverkare gÄtt frÄn att enbart bygga husbilar pÄ Fiat till att anvÀnda Ford, Mercedes och Citroën för att sÀkra produktion och leveranser. Man Àr lÄngt ifrÄn ikapp, det kommer ta 6-10 mÄnader till. Men det Àr ÀndÄ en imponerande bedrift att sÄ fort stÀlla om sin produktion till att hantera olika chassin. Det Àr mÄnga detaljer som behöver anpassas. HÀr har man glÀdje av att marknaden bestÄr av ett fÄtal stora koncerner.

De tillverkare som lyckats fÄ ut bilar till sina kunder börjar nu klÀttra i statistiken.

Volkswagen, Hobby, Carado, Dreamer, Elnagh, Mercedes Marco Polo, Morelo, Benimar, Clever och Giottiline har hittills sÄlt bÀttre I Är Àn förra Äret. MÄnga sÀljer förvisso smÄ volymer och en eller tvÄ sÄlda fordon kan göra stor skillnad procentuellt. Men det Àr ÀndÄ en trend. För bara nÄgra mÄnader sedan lÄg alla utom VW och Mercedes pÄ minus.

Att VW och Mercedes klÀttrat rejÀlt pÄ sista tiden Àr för att de inte Àr beroende av underleverantörer. De tillverkar sina egna basfordon. De vinner marknadsandelar i hela Europa.

Pilote har lyckats vÀl och har sin högsta placering pÄ Svensktoppen nÄgonsin. Trots fÀrre levererade husbilar Àn förra Äret. Att Adria Àr etta förvÄnar ingen, dÀr har de legat i mÄnga Är med undantag för nÄgra korta perioder.

 

Klicka hÀr för att ladda hem en pdf med statistiken

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift