.

Svensktoppen, juli 2022

Den vikande försäljningen fortsätter. Orsakerna är många, alla trista, så vi stannar inte där. Istället lyfter vi det positiva. Som att vissa fabrikat faktiskt säljer bättre än förra året och att tillverkarna nu hittat vägar för att i viss mån tackla chassibristen.

 

Av Stefan Janeld

 

På ett år har de flesta tillverkare gått från att enbart bygga husbilar på Fiat till att använda Ford, Mercedes och Citroën för att säkra produktion och leveranser. Man är långt ifrån ikapp, det kommer ta 6-10 månader till. Men det är ändå en imponerande bedrift att så fort ställa om sin produktion till att hantera olika chassin. Det är många detaljer som behöver anpassas. Här har man glädje av att marknaden består av ett fåtal stora koncerner.

De tillverkare som lyckats få ut bilar till sina kunder börjar nu klättra i statistiken.

Volkswagen, Hobby, Carado, Dreamer, Elnagh, Mercedes Marco Polo, Morelo, Benimar, Clever och Giottiline har hittills sålt bättre I år än förra året. Många säljer förvisso små volymer och en eller två sålda fordon kan göra stor skillnad procentuellt. Men det är ändå en trend. För bara några månader sedan låg alla utom VW och Mercedes på minus.

Att VW och Mercedes klättrat rejält på sista tiden är för att de inte är beroende av underleverantörer. De tillverkar sina egna basfordon. De vinner marknadsandelar i hela Europa.

Pilote har lyckats väl och har sin högsta placering på Svensktoppen någonsin. Trots färre levererade husbilar än förra året. Att Adria är etta förvånar ingen, där har de legat i många år med undantag för några korta perioder.

 

Klicka här för att ladda hem en pdf med statistiken

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email