PlÄtisdödaren?
Adrias Compact serie har funnits i mÄnga Är. Ibland har det gjorts ett uppehÄll i importen till Sverige. Men till sÀsongen 2020 satsar importören stort pÄ modellserien. LÀtt att förstÄ dÄ senaste inkarnationen förenar plÄtisens körsmidighet med den panelbyggda husbilens rymd. Visst, det har alltid varit mÄlet med biltypen. Men det Àr först nu, med de motstÄende sofforna, som man nÄr Ànda fram.
Av Stefan Janeld
Att bygga smala husbilar, marginellt bredare Àn en skÄpbil, har flera tillverkare gjort lÀnge.  SÀrskilt i Tyskland Àr det en populÀr biltyp. Varför Àr lÀtt att förstÄ.
- – Smidig att köra.
- – BĂ€ttre isolerad Ă€n en inredd skĂ„pbil.
- – Raka vĂ€ggar ger bĂ€ttre volym Ă€n i en inredd skĂ„pbil.
- – LĂ€ttare Ă€n normalbreda husbilar – gynnar lastvikten.
- Â
Den uppenbara nackdelen har varit att det blir trÀngre ombord Àn i en vanlig husbil. Men i takt med att biltypen vuxit i popularitet har tillverkarna lÀrt sig inreda med möbler som trollar fram nog med golvyta. Kruxet har varit sittgruppen. Med halvdinette eller vinkelsoffa blir det ofta trÄngt att ta sig fram. Eller sÄ blir det en trÄng sittgrupp.
Men nu har Adria placerat förra Ă„rets stora husbilstrend i bilen â de motstĂ„ende sofforna. Och ingenstans gör den större skillnad Ă€n i en smal husbil. Jag kan nĂ€stan gĂ„ sĂ„ lĂ„ngt som att sĂ€ga att det inte finns en anledning att köpa en normalbred husbil lĂ€ngre. I alla fall om man klarar sig med sju meters lĂ€ngd och vill ha en totatlvikt pĂ„ 3 500 kg.
Avslappnad körning
Att tvÄ decimeter smalare bil kan göra sÄ stor skillnad i körkÀnsla Àr fascinerande. Jag fÄr omedelbart en instinktiv kÀnsla för placeringen pÄ vÀgen. Det Àr som att köra en skÄpbil. Med den skillnaden att det Àr lite mer tyngd och vÀrdighet i bilens upptrÀdande. Den kÀnns stabilare pÄ vÀgen och tar ojÀmnheter pÄ ett mjukare vis. SÀrskilt gÀller detta bakaxeln. Det förklaras av att Fiats chassi för pÄbyggnad har lÀngre fjÀdringsvÀg Àn deras skÄpbilar.
PÄ de ringlande vÀgarna runt VÀstra Nedsjön kör jag som vore jag bakom ratten i en personbil.
I testbilen sitter 150 hk versionen av Fiats 2,3 liters motor. En Euro 6 motor som i serieproducerade Compact kommer ersÀttas av en 160 hk version med effektivare avgasrening som uppfyller Euro 6D Temp.
AutomatlÄdan Àr robotvÀxlad och tÀmjer motorn nÄgot. Prioritet Àr brÀnslebesparing, inte acceleration. Kombinationen Àr perfekt. Man kör avslappnat, tillbakalutat.
Ăven denna lĂ„da kommer ersĂ€ttas till nĂ€sta sĂ€song. En niovĂ€xlad âriktigâ automat kommer ta dess plats. En dyrare lĂ„da som ska motivera den högre prislappen med smidigare vĂ€xlar och lĂ€gre förbrukning. Hur mycket dyrare Ă€r inte klart Ă€nnu, men det blir ett rejĂ€lt prishopp.
Det finns ekonomiska skÀl att övervÀga att köpa bilen med den kommande 140hk motorn och manuell lÄda. Du kommer inte sakna kraft och besparingen Àr sÀkerligen nÀrmare 50 000 kronor.
FörvĂ€ntad aktiv sĂ€kerhetsutrustning Ă€r standard â ABS, antispinn, antisladd, airbags. Backvarnare Ă€r standard. Komforthöjande finesser som elhissar, elspeglar, farthĂ„llare och AC Ă€r ocksĂ„ standard. Men stereo Ă€r tillval.
B-körkort rÀcker
Compactserien Àr som sagt lÀttare Àn normalbreda husbilar. NÀr man i vanliga husbilar kÀmpar med att fÄ till vettiga lastvikter och ÀndÄ hÄlla totalvikten pÄ 3,5 ton Àr det inget större problem för de smala husbilarna.
Testbilen Àr sju meter lÄng och fÄr lasta över 700 kg. Det rÀcker lÄngt för ett resande par, Àven om de vill ligga ute lÀnge och ha med sig lite extra.
Alla med vanligt B-Körkort kan köra Compact DL utan att oroa sig för överlast. En inte ovÀsentlig fördel.
I garaget finns det gott om plats, Ă€ven för cyklar om sĂ„ önskas. ĂverskĂ„pen Ă€r mĂ„nga och rymliga. Men de saknar hyllplan sĂ„ volymen kan vara svĂ„r att utnyttja maximalt. PĂ„ en bil i denna klass borde det sjĂ€lvklart vara hyllplan.
Garderoberna finner vi under sÀngarna bak. Rymliga, men deras lÄga placering gör det lite knöligt att komma Ät. Adria har dock underlÀttad i möjligaste mÄn genom att pÄ et fiffigt vis trolla bort garderobsdörrarna i öppet lÀge. De skjuts in i garderoben och Àr inte i vÀgen lÀngre. Smart!
Utrustad för svensk vinter
Adria importeras till Sverige av ett dotterbolag till Kabe och har sÄ gjort under mÄnga Är. Att man tidigt började vinteranpassa sina bilar Àr sÄledes inte konstigt. Och en av förklaringarna till att man Àr Sveriges populÀraste husbilsfabrikat.
VÀrmesystemet ombord Àr mycket vÀlplanerat. VÀrmaren har sin plats under vÀnster soffa. En central placering som ger korta slangar och dÀrmed utnyttjas vÀrmarens effekt maximalt.
Bakom möblerna och in i överskÄpen Àr det luftspalter som jagar vÀck kondens och kallras.
Utmed lÄngbÀddarna löper hÄlstucken vÀrmarslang som mottar kallras. En lite högre sarg Àn den som nu sitter dÀr hade varit önskvÀrd. I nulÀget Àr det lÀtt hÀnt att ett tÀcke blockerar luftflödet.
Spillvattentanken och dess tömningsventil Àr bÄda isolerade och uppvÀrmda. Reglaget sitter i det varma garaget. UppvÀrmningen sker med vÀrmaren sÄ det fungerar Àven vid fricamping. Dock Àr vÀrmarslangen oisolerad under bilen. En isolerstrumpa över slangen skulle göra systemet effektivare.
Jag tycker
Som ett mer komfortabelt alternativ till en inredd skÄpbil Àr Compact DL Supreme ett starkt kort. Prislappen Àr jÀmförbar men komforten betydligt högre. Mycket tack vare dinettelösningen.
I jÀmförelse med en sju meter lÄng normalbred husbil försakar man inte mycket boendekomfort. Men komfortvinsten under fÀrd Àr betydande om man anser att lÀttkördhet Àr ett komfortkriterium. Och det anser jag absolut.
Att man kan köra den pÄ vanligt B-körkort utan akut risk för överlast minskar oron nÀr man fyndat förÀdlad druvsaft pÄ nÄgra av Europas mÄnga vingÄrdar.
Ăven om den inte Ă€r en utprĂ€glad vinterbil Ă€r den bĂ€ttre rustad Ă€n mĂ„nga. Jag bedömer den som en mycket kompetent tresĂ€songersbil.
Man kan visserligen fÀrdas fyra och det gÄr att bÀdda sittgruppen. Men i allt vÀsentligt Àr det en bil för ett par som bÄde vill Äka bekvÀmt pÄ transportstrÀckan och ta sig in i stadskÀrnor och mindre byar.
Jag gillar
- KörkÀnslan
- Gasolutrymmet
- Sittgruppen
- Köket
- Centralt placerad vÀrmare
Jag önskar
- Att ramen runt bodelsdörren inte var iögonfallande vit
- Hyllor i överskÄpen
- Â
Fakta
- Modell Adria Compact DL
- Ursprungsland Slovenien
- Chassi Fiat Light
- Motor 2,3MJ 150 hk
- Vridmoment 380 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat (robotvÀxlad manuell)
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last Uppgift saknas
- L x B x H 699 x 212 x 275 cm
- InvÀndig höjd 200 cm
- BrÀnsletank 90 liter (60 liter blir standard pÄ Fiat Euro6d Temp)
- Vattentank 140 liter
- GrÄvattentank 85 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris: 744 000 kr
- Vi lÄnade bilen av Adria i Tenhult
Utrustning testbil
ABS, antispinn, ESP, AC motor, farthÄllare, elspeglar, kylskÄp med frysfack, 3 lÄgors gasolspis, mörklÀggningsjalusier, Truma 6kw luftburen vÀrme med elpatron, golvvÀrme vid dinetten, förberedd för TV, vinterisolerad spillvattentank inklusive tömning.
Vill du lÀsa mer om Adria? Klicka hÀr!