Meny

.

Nyhet! Challenger ElectriX

Det har varit relativt tyst i debatten om alternativa drivlinor för husbilar. Det betyder inte att det inte sker en utveckling. Franska Challenger har pÄ senare tid arbetat med ett hybridkoncept och kommer pÄ CMT-mÀssan att presentera en kompakt husbil med bÄde diesel- och elmotor.

 

Av Tore Afdal

 

Även om modellen kan köra elektriskt i staden och med dieselmotor pĂ„ landsvĂ€gen, Ă€r detta inte en riktig hybridbil. Challenger har samarbetat med Bedeo, en specialist pĂ„ elektrifiering av nyttofordon, för att utveckla det nya drivlinekonceptet med tvĂ„ drivlinor pĂ„ en Fiat Ducato. Den nya modellen kan inte anvĂ€nda de tvĂ„ motorerna samtidigt. Challenger ElectriX kör antingen elektriskt eller med diesel. Tillverkaren kallar dĂ€rför fordonet för ett ”dual-mode”-fordon, inte en hybrid.

Den totala rÀckvidden för bÄda motorerna kombinerat uppges av tillverkaren vara cirka 900 km. För tillfÀllet kommer modellen endast att vara tillgÀnglig för försÀljning i Frankrike och Tyskland.

 

SÄ hÀr fungerar det

Fiat Ducato-basen har, som vanligt, en 140 hk turbodieselmotor (alternativt en kraftigare 180 hk-motor) som driver framhjulen. Dessutom har Challenger ElectriX en 115 kW elmotor monterad pÄ bakaxeln, tillsammans med ett batteri pÄ 37 kWh kapacitet. Elmotorn driver bakhjulen och ger en rÀckvidd pÄ cirka 100 km pÄ ren elektrisk drift.

 

TvÄ planlösningar

Challenger ElectriX bygger pÄ de kÀnda modellerna Challenger X150 och X250. Endast texten pÄ förarhusdörrarna avslöjar den nya drivlinan. Bilarna Àr bara 210 cm breda och relativt korta: X150 mÀter 5,99 meter, medan X250 Àr 6,36 meter. Dimensionerna Àr dÀrmed nÀstan identiska med Fiat Ducato-plÄtisar av motsvarande lÀngd. Tack vare raka sidovÀggar och öppna planlösningar har dock X-modellerna betydligt mer volym.
Den rymliga ”face-to-face”-sittgruppen med lĂ„ngsoffor lĂ€ngs sidorna ger X-modellerna gott om svĂ€ngrum ombord. SĂ€ngen Ă€r inte fast monterad, utan sĂ€nks elektriskt över sittgruppen vid behov. Sittgruppen kan ocksĂ„ göras om till en extra dubbelbĂ€dd, men modellerna Ă€r i första hand designade för tvĂ„ personer.

 

Vad kommer Challenger ElectriX att kosta?

Modellen med tvÄ drivlinjer blir ingen billig lösning: Challenger ElectriX kommer att kosta Ätminstone en fjÀrdedel mer Àn dagens dieselversion. Inledningsvis kommer modellen endast att sÀljas pÄ den franska och tyska marknaden. För den som vill ta en nÀrmare titt pÄ denna husbil med diesel- och elmotor finns möjlighet pÄ CMT-mÀssan i Stuttgart mellan den 18 och 26 januari.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift