Baserad pÄ Fiat har den i flera Är varit en av Adrias bÀst sÀljande modeller. Jag pratar om Matrix 670 SL, en halvintegrerad lÄngbÀddarsbil med taksÀng. Nu kan man Àven fÄ den byggd pÄ Mercedes Sprinter med chassi frÄn AL-KO. Uppfyller den premiumförvÀntningarna som stjÀrnan i grillen, och prislappen, skapar?
Â
Av Stefan Janeld
Â
Det första man noterar nĂ€r man trycker pĂ„ gasen Ă€r hur mjukt allt kĂ€nns. Accelerationen, styrningen, den automatiska vĂ€xellĂ„dan, fjĂ€dringen, förarstolen, till och med ljudet frĂ„n motorn. Det ord som bĂ€st beskriver fĂ€rden Ă€r harmoni. Och kontroll, det tar inte ens en minut att fĂ„ koll pĂ„ bilens dimensioner. LĂ€ttkörd! Ăven dĂ„ jag precisionsbackar bilen för att ta en bild jag har i huvudet gĂ„r det utan dramatik eller omtag, det tackar jag den utmĂ€rkta backkameran för.
Â
Nya motorn Àr bÀttre
Motorn Àr pÄ 170 hk, kopplad till en 9 vÀxlad automatlÄda. Den Àr stark och lÄdan vÀxlar omÀrkbart. Man fÄr hÄlla ett öga pÄ varvrÀknaren för att följa vÀxlingarna. Att hÀnga med Àven uppskruvad trafikrytm Àr ingen utmaning.
Mercedes har gÄtt frÄn 2,2 liter till 2,0 liters slagvolym. Den nya motorn har ett behagligare motorljud, inte samma turbinlika vinande vid gaspÄdrag. I övrigt Àr upplevelsen bakom ratten densamma. Bilen har vunnit pÄ den nya motorgenerationen!
Testet gick pĂ„ fin asfaltsvĂ€g, knappast nĂ„got som sĂ€tter ett chassi pĂ„ prov. PĂ„ en kort strĂ€cka med uppsprucken och bullig asfalt kĂ€nde jag hur chassiet fick jobba lite, det svalde ojĂ€mnheterna utan knot. AL-KO chassiet Ă€r förlĂ„tande mot underlaget, inte det dĂ€r âstudsigaâ som Ă€r typiskt för bladfjĂ€drade transportbilschassin.
Utrustningen i kupĂ©n har allt en modern komfortbilist önskar. Inklusive en stor och tydlig skĂ€rm som visar karta, backkamera, radiostationer eller vad du nu vill ha koll pĂ„. I menyn kan du hitta massor av instĂ€llningar för bilen och multimediasystemet. Ăven sĂ€kerhetssidan Ă€r vĂ€lfylld, allt vi Ă€r vana vid frĂ„n personbilsvĂ€rlden finns Ă€ven hĂ€r.
Â
Lastar nÀstan 1,5 ton
I körklart skicka anges vikten till 3090 kg. Ăr man tvĂ„ ombord kan det rĂ€cka med 3,5 tons totalvikt. Men om man Ă€ndĂ„ bara ska vara tvĂ„ ombord kan man lika gĂ€rna köpa Coral versionen, utan taksĂ€ng. DĂ„ fĂ„r man ett takfönster och mer stĂ„höjd vid sittgruppen.
Till Sverige tas bilen in som standard med totalvikt 4,5 ton. DÄ blir lastvikten ca 1 400 kg. Den exakta vikten Àr inte faststÀlld i skrivande stund.
Garaget Àr stort och vÀl inrett, hÀr fÄr man in en hel del. Under sÀngarna finns en garderob och tvÄ byrÄlÄdor. Det Àr inte sÀrskilt gott om överskÄp, tre i sovrummet och fyra under taksÀngen. Men dÀr ska motorn till den elektriska taksÀngen fÄ plats och den inkrÀktar pÄ volymen. Bilen har ett tekniskt dubbelgolv, men inte för stuv.
Ăr man tvĂ„ ombord rĂ€cker stuvutrymmena gott och vĂ€l. För en familj pĂ„ fyra blir det att packa med eftertanke. Att ta med barnbarnen dĂ„ och dĂ„ funkar fint.
Â
AnvÀnd Äret runt!
VÀrmaren Àr Aldes vattenburna panna, en tyst och pÄlitlig vÀrmekÀlla som arbetar med konvektion. Med det menas att den skapar en cirkulerande luftström i bodelen som startar bakom möblerna. Varm luft stiger nÀr den kommer i kontakt med en konvektor, den kyls av och faller för att Äter vÀrmas av konvektorn. Ett avancerat system som stÀller krav pÄ möblernas utformning. Luftströmmen fÄr inte blockeras.
Varhelst jag tittar ser det bra ut. Luftspalter bakom möblerna, utmed sÀngarna och in i överskÄpen. Utmed sÀngarna finns risk att man stoppar luftströmmen med sÀngklÀderna. En högre sarg vore önskvÀrt.
I förarhytten en vÀrmematta kopplad till systemet. Dubbelgolvet vÀrms sÄ tofflor Àr överflödiga. Spillvattentanken hÀnger under bilen. Den vÀrms av vÀrmesystemet och tömningsventilen Àr innanför isoleringen. Gott sÄ.
Med med ett vintertÀcke över förarhytten kan du njuta husbilsliv nÀr Kung Bore regerar.
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig med testbilen. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Jag tycker
PÄ vÀgen kÀnns bilen premium i allt. KörkÀnslan Àr pÄ topp, stolarna Àr mycket bekvÀma, utrustningen komplett. Den nya motorn frÄn Mercedes Àr kort sagt fantastisk. I kombination med automatlÄda och AL-KO chassi kan man sluka mil hela dagen och ÀndÄ komma fram utvilad.
I bodelen hittar jag detaljer och lösningar som Àr arvegods frÄn Adrias billigare bilar, inte premiumkÀnsla. Men de stör mig inte nÀmnvÀrt. Det Àr priset man betalar för att slippa betala priset. Om ni förstÄr vad jag menar.
Om man ska jÀmföra den hÀr bilen med Matrix Supreme pÄ Fiat Àr det frÀmst Äkkomforten som skiljer till testbilens fördel.
Fakta
- Modell Adria Matrix MB 670 SL
- Ursprungsland Slovenien
- Chassi Mercedes + AL-KO
- Motor 2,0L 170 hk
- Vridmoment 400 Nm
- VÀxellÄda 9 vÀxlad automat
- Totalvikt 4 500 kg
- Lastvikt ca 1 400 kg
- AxelavstÄnd 4 300 mm
- L x B x H 770 x 230 x 290 cm
- StÄhöjd Sittgrupp 188 cm / kök 197 cm /sovrum 200 cm
- BrÀnsletank 92 liter
- AdBlue tank 19 liter
- Vattentank 115 liter
- GrÄvattentank 85 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris, frÄn ca: 1 589 000 kr
- www.adria.se
Jag gillar
- KörkÀnslan/Äkkomforten
- VĂ€rmesystemet
- VÀlutrustad frÄn start
- RejÀla bÀddmÄtt
Â
Jag önskar
- Lite mer omsorg kring detaljer
Utrustning (urval):
ABS, antispinn, ESP, dubbla airbags, sidvindsassistent, bromskraftsförstĂ€rkare, farthĂ„llare, elektrisk parkeringsbroms, 16â alufĂ€lgar, elspeglar, centrallĂ„s inkl bodelsdörr, klimatanlĂ€ggning, backkamera, stora 10,25â MBUX multimediasystemet, akustikpaket, markis, kylskĂ„p 140 liter med frys, spis med 3 gasolbrĂ€nnare, ugn, Alde 3030 vattenburen vĂ€rme med tvĂ„ vĂ€rmezoner och vĂ€rmematta i förarhytten, vĂ€rmevĂ€xlare, isolerad och av vĂ€rmesystemet uppvĂ€rmd spillvattentank, langetterade mattor, laddbooster.