Jag bytte för styvt 3 Är sedan batteri frÄn 245 AH bly till 90 AH litium. Det har fungerat helt efter min plan och rÀckt till bra. Vi har enkelt kunnat fricampa i 3-4 dagar om solen tittat fram lite dÄ och dÄ. Ett större energibehov, frÀmst genom flitigare anvÀndning av kaffebryggare och mikro, har gjort att vi nu nÀr hösten kommer och solen delvis försvinner valt att uppdatera till 150 AH litium.
Av Stig Forsberg
Valet blev Àven denna gÄng Super B, det nuvarande har fungerat bra och en gÄng nöjd betyder för mig att fabrikatet fÄr förnyat förtroende.
Alternativet var att sÀtta in ett likadant 90 AH som jag redan har. Att koppla parallellt och lÄta den intelligenta kopplingen med en kabel mellan de tvÄ batteriernas BMS sköta balanseringen för batteriernas laddningsgrad. Det framstod dock bÄde enklare och mer praktiskt att byta till ett batteri pÄ 150 AH. Det Àr trots allt en ökning pÄ 66% frÄn nuvarande kapacitet.
SĂ„lde det gamla
PrisnivÄn Àr hög, men det finns en stor begagnatmarknad för litiumbatterier. Med ursprungliga 5000 laddcykler sÄ Àr Àven ett begagnat litium attraktivt. Mitt har kanske gjort 1000 cykler, det finns sÄledes ca 4000 laddcykler kvar att utnyttja. Det motsvarar livslÀngden för 4-5 stycken högkvalitativa blybatterier. Valet blev enkelt nÀr en av mina husbilsvÀnner som Àr duktig, lÄt oss sÀga nördig, pÄ batterier behövde ett till sin batteribank och köpte det gamla.
Utvecklingen gÄr framÄt
Mitt tre Är gamla batteri kÀndes helt modernt. Med ett bra BMS system. Men utvecklingen av batterier gÄr rasande fort. Det nya BMS-systemet Àr mer avancerat och batteriet har fÄtt uppvÀrmning för att kunna laddas Àven vid minusgrader. Det jobbar sÄ att det nÀr det kÀnner av minusgrader inte laddar batteriet utan anvÀnder inkommande laddström till att vÀrma upp. NÀr temperaturen stiger börjar det att ladda sig och ju högre temperatur desto mer övergÄr batteriet till att ta laddning.
Ăven laddningen i sig sjĂ€lv höjer temperaturen nĂ€r batteriet jobbar. Med detta system slipper man âoffraâ batteriets interna energi för att vĂ€rma upp det. En stor pĂ„verkande faktor för ett litiumbatteris prisnivĂ„ Ă€r hur avancerat dess BMS Ă€r. Med en bra BMS fĂ„r man ut mycket mer ur batteriet och antalet laddcykler blir högt.
Mer laddkapacitet
Större batteribank betyder behov av bÀttre laddning. Jag har dÀrför utökat frÄn tvÄ till tre solpaneler. TvÄ Àr moderna och en Àr en Àldre variant. Totalt 450 watt.
Varje solcell har sin egen regulator vilket betyder att jag kan utvÀrdera installationen och se skillnaden mellan de olika solcellernas effektivitet. Jag kommer Äterkomma med beskrivning av installationen och vilka resultat jag fÄtt.
Var det bara att byta ut batterierna?
Ja nĂ€stan, detta var det nĂ€rmaste âplug & playâ som jag kommit med batterier. MĂ„nga gĂ„nger pĂ„stĂ„s att det bara Ă€r att byta rakt av, en sanning med stor modifikation om man vill fĂ„ ut det optimala av ett batteribyte.
Jag började med att koppla ur alla olika laddare/regulatorer som finns i mitt laddsystem. NÀr ingen extern laddning fanns tillgÀnglig kopplade jag först bort minuspolen. DÀrefter pluspolen. Satte nya batteriet pÄ plats, kopplade tillbaka pluspolen följt av minuspolen. Kopplade tillbaka mina laddare och regulatorer. Nu Äterstod att starta upp och programmera om alla förbrukare, stÀlla klockor och söka radiokanaler.
Tar lite tid att vÀnja sig
Erfarenheten sÄ hÀr lÄngt Àr god. Igen mÄste man lÀra om lite i sitt sÀtt att övervaka systemet. Urladdning 10% tar lÀngre tid, lika som motsvarande uppladdning. HÀr Àr telefon-appen till god hjÀlp att lÀra sig hur installationen reagerar.
Jag Àr alltid i början vÀldigt nyfiken pÄ hur det fungerar vid stolpen, med solcellerna och via generatorn/laddförstÀrkaren nÀr motorn gÄr.
Man följer i appen spÀnning(V), urladdning(A) och batteriets aktuella kapacitet (%).
Det jag saknar frÄn den gamla appen Àr estimering av hur lÀnge strömmen rÀcker och hur lÄng tid det tar innan batteriet blir fulladdat. Den saknaden gÄr nog över med tiden.
Fakta
- SuperB, Epsilon litiumjÀrnfosfat
- Storlek B x D x H 353 x 175 x 190 mm
- Vikt 16 kg
- Nominell kapacitet 150 AH
- Nominell spÀnning 13,2 volt
- LaddspÀnning 14,3 - 14,6 volt
- Laddcykler 1C 5000 vid 100% DoD
- Max urladdningsström 200 A
- Pris ca 29 000 kr
- Generalagent www.SellPower.se
FoÌrberett foÌr batteribyte. FrĂ„n sin plats nere i moÌrka kaÌllaren skall det ge ljus i husbilen.