Meny

.

Sun Living S 72 DL

Med face-to-face sittgrupp, modern fÀrgskala och bekvÀma sÀngar i sovrummet Àr detta en attraktiv husbil som inte kostar skjortan. Baserad pÄ Citroën Àr dessutom tillgÄngen god. StorsÀljare? Troligen.

 

Av Stefan Janeld

 

Det Ă€r en varm och kvalmig dag i Tenhult. Vid horisonten tornar mörka moln upp sig och vĂ€derprognosen sĂ€ger att det ska Ă„ska. Jag sitter bakom ratten pĂ„ Sun Livings senaste modell. En husbil som pĂ„ pappret tillfredsstĂ€ller de flestas önskemĂ„l – stort garage, lĂ„ngbĂ€ddar, motstĂ„ende soffor i sittgruppen, taksĂ€ng, god lastvikt, utrustad att klara Ă€ven minusgrader. Men ett av de mest populĂ€ra tillvalen lyser med sin frĂ„nvaro – automatisk vĂ€xellĂ„da.

 

God tillgÄng pÄ bilar

Modellen baseras pÄ Citroën och de erbjuder inte automat. Att man valt Citroën istÀllet för Fiat Àr för att Citroën flyttat sin produktion frÄn Italien till Polen och kan leverera betydligt större volymer Àn Fiat. Ett klokt val, för vad Àr vitsen med att kunna erbjuda automat om du inte kan fÄ bilen, eller behöva vÀnta över ett Är pÄ leverans. Med Citroën som bas förutser importören inga leveransproblem.

Skillnaden att köra Citroën jÀmfört med Fiat Àr nÀst intill obefintlig. Det Àr en annan drivlina, Citroën har sin egen motorfamilj, men det mÀrks inte under fÀrd. Största skillnaden Àr att förarmiljön Àr den som Fiat nyligen pensionerade. Citroën har inte uppdaterat sin Ànnu.

Fiats nya elektriska styrservo Àr trevligare Àn Citroëns hydrauliska, men skillnaden motiverar inte att man avstÄr köp och mÀrks i princip endast vid direkt jÀmförelse.

Standardmotorn Àr pÄ 140 hk. Den rÀcker lÄngt. Vill man ha mer kraft finns en 165 hk motor pÄ tillvalslistan. Kan vara ett bra val om du köper bilen pÄ heavy chassi och ofta lastar tungt.

 

Hög lastvikt

Chassiet Ă€r samma som pĂ„ Fiat. LĂ„gbyggt med stel bakaxel och bladfjĂ€drar. Komforten Ă€r god för det mesta, pĂ„ ojĂ€mnt underlag mĂ€rks bladfjĂ€dringens lite ”studsiga” uppförande. Detta minskar i takt med att bilen lastas. Och lasta kan man göra. Som standard Ă€r bilen registrerad med 3,5 tons totalvikt. I detta utförande har modellen en lastvikt pĂ„ 577 kg. InrĂ€knat den rikliga standardutrustningen. En mycket bra siffra för en fullbred husbil över sju meters lĂ€ngd. Behöver man högre lastvikt kan man vĂ€ga upp den till 3 650 kg eller bestĂ€lla med heavy chassi och fĂ„ en totalvikt pĂ„ 4 250 kg och en lastvikt över 1 200 kg.

 

Bra för 3, bÀst för 2

Face to Face sittgrupper har varit högsta mode ett bra tag nu. I premiumklassen Àr de vardagsmat. I mellanklassen Àr de ocksÄ vanliga. Men i instegsklassen Àr de relativt ovanliga. Konstigt kan man tycka, men det Àr inte billigt att bygga trolleribaksÀten. Och det mÄste man om man ska kunna Äka mer Àn tvÄ personer. I Sun Living S 72 DL har man valt att göra tvÄ olika lösningar pÄ hur man trollar fram bÀltade sittplatser, en för höger soffa och en för vÀnster.

Den pĂ„ vĂ€nster sida kĂ€nns klockren – enkel att fĂ„ till, bekvĂ€m, god utsikt under fĂ€rd. Under sitsen finns ett ryggstöd som man lyfter upp, förser med en dyna och sedan Ă€r det klart. Du sitter i fĂ€rdriktningen och sĂ€kras av ett trepunktsbĂ€lte.

PÄ höger sida Àr det inte lika kul att bygga sittplats och resultatet ger en utsiktslös fÀrd. Du Äker baklÀnges med ett midjebÀlte och tittar rakt in i en grÄ vÀgg.

LÄter det som tuff kritik? Kanske. Men jag köper lösningen utan knot. Bilar med motstÄende soffor i sittgruppen riktar sig frÀmst till resande par. Inte barnfamiljer. SÄ varför lÀgga pengar pÄ lösningar som sÀllan anvÀnds. För de som ofta Äker flera personer finns andra, bÀttre lÀmpade, modeller i samma modellserie.

Av samma skÀl kÀnns den lite smala taksÀngen, 120 cm, fullt tillrÀcklig. För smal för tvÄ men generös för en person.

 

Utrustad för lÄng sÀsong

Instegsbilar har inte ambitionen att vara vinternöjen. Men det gör dem inte odugliga för ett sportlov vid skidbacken eller lÄng sÀsong med frostnÀtter. Testbilen Àr ett bra exempel pÄ hur man med relativt enkla medel fÄr till en husbil med hygglig vinterkomfort utan att priset skenar.

  • Centralt placerad vĂ€rmare fördelar vĂ€rmen jĂ€mnt i bodelen.
  • Luftspalter utmed lĂ„ngbĂ€ddarna och ett utblĂ„s som blĂ„ser varm luft lĂ€ngs vĂ€ggen som stiger och motar kallras.
  • Isolerad och av vĂ€rmaren uppvĂ€rmd spillvattentank.

 

I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med modellen. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.

 

Jag tycker

Jag uppskattar husbilar som inte försöker tillgodose alla behov. De blir sÀllan bra pÄ nÄgonting. Sun Living S 72DL Àr byggd för att vara en prisvÀrd fÀrdkamrat och bostad för tvÄ personer. En uppgift den klarar med bravur.

Hade jag fÄtt vÀlja hade jag valt bort taksÀngen. Men det valet finns inte.

Bilen mÄ vara enkel. Men inte pÄver. Snarare modern och trevlig med vÀl avvÀgd standardutrustning. KvalitetskÀnslan Àr god, en del detaljer Àr lite plastiga och saknar gedigen kÀnsla. Bilen balanserar mellan instegsklass och mellanklass, men lutar mer Ät mellanklass.

Kort sagt Àr detta en prisvÀrd och modern husbil för tvÄ personer. Ni som ofta vill Äka fler Àn tvÄ kan titta pÄ systermodellen, S 75 SL.

Fakta

Jag gillar

  • Centralt placerad vĂ€rmare
  • God lastvikt redan vid 3,5 tons totalvikt
  • Manuell taksĂ€ng
  • Bra mörklĂ€ggningsplissĂ©er (tillval)
  • Fönster i bodelsdörren
  • VĂ€lutrustat grundutförande

 

Jag önskar

  • KlĂ€dhĂ€ngare vid entrĂ©n
  • Ramfönster
  • Tryckvattenpump istĂ€llet för drĂ€nkbar impellerpump

Utrustning:

ABS, antispinn, ESP, farthĂ„llare, 16” alufĂ€lgar, elspeglar, centrallĂ„s inkl bodelsdörr, AC, backkamera, markis, kylskĂ„p med frys, spis med 3 gasolbrĂ€nnare, Truma 6kw luftburen vĂ€rmare med elpatron, isolerad och uppvĂ€rmd spillvattentank, tak ac (ej standard).

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift